Gå til innhold

Teoretisk problemstilling vedr. innskudd av penger til bolig


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken er at du må ta rentene til vurdering på hva som er mest fornuftig. De aller fleste har eg fått et inntrykk av at sitter med lavere rente på studielånet enn andre lån, og i noen tilfeller er det vel og mulig å ha høyere rente på sparing enn hva studielånet har.

 

Med andre ord, det kan lønne seg å betale ned andre lån først, og i noen tilfeller kan det også lønne seg å heller spare pengene på en høyrentekonto.

 

Men eg er ingen ekspert. Noen vil nok korrigere meg på dette :)

Lenke til kommentar

Studielånet er det siste lånet du skal betale ned. Det har lav rente og vil ikke ta i fra deg hus og hjem, da du kan få utsatt betaling hvis du mister jobben.

 

Gjør heller, slik. Dere betaler 50% hver.

 

F.eks - Eks med bolig til 1 mill

Hun 500 000 i lån

Du 150 000 egenkapital og 350 000lån = 500 000kr

 

Edit: Dette er det som økonomisk blir rett, da har dere delt helt likt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Ikke rør studielånet, bedre lån får du (nesten) ikke.

 

Lån 100% av det leiligheten koster. Still dine 150 000 kr som sikkerhet på låst konto i samme bank. Når fruen din har klart å spare opp 150 000 kroner selv så betaler dere likt inn.

 

Hvis det er noe det blir krangling om så er det akkurat penger (tragisk verden, ikke sant?)

 

Åpne to felles kontoer, en for regninger og en for sparing.

 

Husk å også kjøre en privat økonomi på siden. Dette er gull verdt når du vil ha ting til bil, pc, tv, hifi etc.

 

Tror meg, du blir forbanna når konen kommer hjem med 3 par sko til 1000 lappen parer og det viser seg at hun har brukt fra fellespotten.

 

Og husk, ha alle papirer iorden når det kommer til fordeling av bolig/boliglån.

Lenke til kommentar
Ikke rør studielånet, bedre lån får du (nesten) ikke.

 

Lån 100% av det leiligheten koster. Still dine 150 000 kr som sikkerhet på låst konto i samme bank. Når fruen din har klart å spare opp 150 000 kroner selv så betaler dere likt inn.

 

Hvis det er noe det blir krangling om så er det akkurat penger (tragisk verden, ikke sant?)

 

Åpne to felles kontoer, en for regninger og en for sparing.

 

Husk å også kjøre en privat økonomi på siden. Dette er gull verdt når du vil ha ting til bil, pc, tv, hifi etc.

 

Tror meg, du blir forbanna når konen kommer hjem med 3 par sko til 1000 lappen parer og det viser seg at hun har brukt fra fellespotten.

 

Og husk, ha alle papirer iorden når det kommer til fordeling av bolig/boliglån.

 

Dette er også en løsning, men jeg ser ikke at denne skal være noe bedre enn nevnt tidligere. For meg virker det som om samboern din også er ute etter en rettferdig løsning, å dele lånet i to er nettopp det, rettferdig.

Lenke til kommentar

Jeg synes det at dama kommer til å tidligere tjene mer penger enn deg blir litt merkelig. Hvorfor kan ikke hun spare overskuddet sitt da? Uansett burde du ikke bruke dine penger på å betale studielånet, dette er et lån med såpass gode betingelser at det vil være økonomisk en dårlig plan.

 

Har dere sett på muligheten at dere ikke har egenkapital? Og, evt, som nevnt over at de pengene dine blir stående på en konto, også når dama klarer å matche beløpet (pluss renter) så bruker dere dette til å betale ned lånet.

 

Evt slik som søsteren min og typen hennes gjorde det. Han hadde god egenkaptial, så mine foreldre låne henne penger slik at de begge hadde samme innskudd og derfor stod likt. Dette er nok den beste løsningen. Det at du går inn med mye mer enn henne vil gjøre ting vanskelig med tanke på brudd..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...