Gå til innhold

ACPI-temp for høy under spilling!

zamuel

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med min Asus U80V. Når jeg spiller (COD 4), Så blir ACPI-temperaturen veldig høy. Den ligger på 64c, mens den idler på 40c.

Etter hva jeg har forstått så har denne temperaturen noe med strømforsyninga å gjøre og problemet er at under spilling, så slår bare pcen seg av. Jeg la inn Speedfan og CPU, samt HD viser normale temperaturer (fra 28c-32c) når pcen idler.

I speedfan,under configure, står det at ACPI temperaturen har "desired 40c" og "warning 50c" som standard. Dette er nok grunnen til at pcen slår seg av. Jeg lurer på om jeg kan sette "warning temperaturen" til 70c uten at pcen tar skade av det ? Eller er ACPI temperaturen under spilling merverdig høy ? Jeg har ingen anelse, så håper på noen gode svar :)

Specs pc:

Intel Core 2 duo T6500 2.1 GHz

4 GB RAM 800MHz

HD 320 GB

ATI radeon 4570 512MB

Edit: Klarte å skrive cpufan istedenfor speedfan :)

Endret av zamuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke CPUfan et program til stasjonære?

64 er en kald temperatur under spilling. Ingenting å bekymre deg for.

Skulle stå speedfan selvsagt. Redigerte dette :)

Takker for svar, men hvordan skal jeg unngå at pcen skrur seg under spilling? Kan jeg trygt endre innstillingene i speedfan ? eller må jeg gjøre det på en annen måte ? (fant ingen innstillinger i BIOS)

Har ikke vært borti dette problemet med en bæbar pc før.

Lenke til kommentar
64 er en kald temperatur under spilling. Ingenting å bekymre deg for.

64 grader en kald temperatur for cpu? Jeg må innrømme at jeg ikke har veldig stor peiling på bærbare altså, men iallefall for stasjonære så burde alarmklokkene begynne å klinge når cpu temperaturen overstiger 60. Hvis du tenker på gpu så er det en annen sak, der ligger mitt 8800 kort på nær 90 grader ved load.

EDIT: Dobbelpost i en enkelpost o.O

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

^Du har rett, du har ikke veldig stor peiling på bærbar.

Grunnen til at TS sin laptop skrur seg av er pga han bruker program som er ment til stasjonære og varmetaket er mye lavere enn det som er normalt i en laptop.

Speedfan virker ikke på bærbare (stille på viftas rpm), iallefall ikke de jeg har brukt.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

Jeg la inn programmet etter at problemene startet, siden jeg ikke fant noe "temperaturstyring" i BIOS. Men etter at jeg konfigurerte ACPI til "warning 75c" i speedfan så forsvant dette problemet. Men om det er så bra for pcen, det vet jeg ikke. Slik som jeg har forstått det så har ikke ACPI noe med CPU eller GPU å gjøre ? (selv om ACPI ligger nær CPUen?)

Endret av zamuel
Lenke til kommentar

ACPI på 75 er ikke farlig.

Om jeg ikke husker helt feil har det noe med å gjøre at det er en slags varmesensor som styrer når vifta skal skrus på.

Har du noen gang rensket laptop for støv? Ta ut batteriet og skru av dekslet under å bruk noe luft på boks til å blåse ren kjøleribba og rensk vifta.

Lenke til kommentar

Det var betryggende å høre. Pcen er bare 3 uker gammel.(noe jeg selvsagt glemte å nevne i første post)

Men det virker som om det fungerte når jeg skrudde opp "warning tempen", så håper kanskje det har løst seg nå. Hvis ikke skal jeg skru den opp og se om det er noe støv i den, men tviler på at det har samlet seg så veldig mye på den korte tiden jeg har hatt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...