Wlffrsether Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Er det mulig å legge til en gitt tekst i alle celler som inneholder tekst fra før, uten å miste det som allerede står der? En funksjon som ikke er søk/erstatt men heller søk/legg til. Altså en funksjon som gjør at: Celle 1 Celle 2 Celle 3 Skal bli slik: XCelle 1X XCelle 2X XCelle 3X Jeg har prøvd med søk/erstatt, men jeg har ikke fått det til der. Endret 2. oktober 2009 av Wlffrsether Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Dessverre. Du må enten bruke en liten makro, eller cella ved siden av (eller under). Sistnevnte, la oss si du skal legge til noe til A-kolonnen: Celle B1: ="x"&A1&"x" kopier nedover langs A-kolonnen. Eventuelt videre: merk B, Kopier, dropdownknappen på Lim inn-knappen, Lim inn verdier. Slett A-kolonnen. Meld tilbake hvis du vil ha en makroløsning. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Supert! Denne løsningen fungerte utmerket. La den på annet ark med ref. til eksisterende ark, så har jeg begge variantene tilgjengelig. Takk! Hvis du har tid og lyst, så tar jeg gjerne makroløsningen også. Om ikke annet enn for å kunne eksperimentere og lære, da jeg er under amatørnivå på makroer. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Åpne VB-editoren (Alt F11). Meny Insert - Module. Lim inn følgende: Sub AddTekst() Dim Rng As Range, Cel As Range Dim S1 As String, S2 As String On Error Resume Next Set Rng = Application.InputBox("Velg celler som skal ha ekstra tekst:", _ "1 av 3", _ Selection.Address(True, True, Application.ReferenceStyle), _ Type:=8) On Error GoTo 0 If Rng Is Nothing Then Exit Sub Set Rng = Intersect(Rng, ActiveSheet.UsedRange) S1 = InputBox("Tekst før celleverdi:", "2 av 3") If StrPtr(S1) = 0 Then Exit Sub 'Avbryt S2 = InputBox("Tekst etter celleverdi:", "3 av 3") If StrPtr(S2) = 0 Then Exit Sub For Each Cel In Rng If Cel.Value <> "" Then 'ikke tom? If Cel.HasFormula = False Then 'ikke formel? Cel.Value = S1 & Cel.Value & S2 End If End If Next End Sub I det virkelige liv ville jeg laget en enkelt userform istedetfor de tre dialogene, men det er litt mer videregående. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Nok en gang mange takk! Både for løsningene og rask respons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå