cyberjojo Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei, jeg vil dele litt frustrasjon og kanskje jeg er så heldig at noen har vært i samme situasjon.. Kort historie.. Barn 14 år, bodde hos far. Mor alene med funksjonshemmet barn på 17år. Barn 14 år og far fungerte ikke så barnevernet ble koblet inn. Det gikk til fylkesnemd og ble avsagt dom om omsorgsovertakelse. (4.12) Under saken ble mor spurt om barnet kunne bo hos henne, men mor sa dette var vanskelig på daværende tidspunkt grunnet annet barn. Mor sa seg enig i at barnet ville få det bedre i et fosterhjem som fungerte. I ettertid.. 11 mnd. er situasjonen som følger.. Mor er i en ny situasjon som gjør at hun er i stand til å ta i mot barn på 14 år. Mor kontakter barnevern om dette og blir tildels hørt. Det blir jobbet mot at barnet kan flytte til mor. Det hører med til historien at plasseringer i foster/beredskapshjem ikke har fungert. Problemet er nå at gi og med at mor "samtykket" til omsorgsovertakelse så er hun fratatt omsorgen på lik linje som far. Dette er en saksfeil mener jeg, da mor ikke viste historie på dårlig omsorg, men så seg ikke kapabel på tidspunktet til å ta seg av sønnen. Så nå når mor ønsker å få omsorgen fordi hun er i en annen livs situasjon, blir hun behandlet som far. Problemet er nå at hvis barnevernet skal oppheve 4.12, noe de er villig til ovenfor mor. Så vil også opphevelsen gjelde far, og gutten må juridisk plasseres hos far. Fylkesnemda foholder seg ikke til omsorgen mellom foreldre, kun mellom foreldre og myndihet. Far "nekter" å la barnevernet plassere barnet hos mor, men vil heller ikke ha barnet hjem til seg. Det det faller ned på da er at mor må gå til sivil sak mot far for å få omsorgen som i første rekke ble feilaktig fratatt henne. Dette er estimert til en kostnad på ca.200.000 kr. Har noen vært i samme situasjon før? og hvordan ble dette løst? Jeg mener det er urimelig at mor må til sak mot far på grunnlag av at barnevernet har gjort en saksbehandlingfeil? I følge advokatene til barnevern, mor og fylkesnemd er dette enesete juridiske mulighet. Noen råd?? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå