Christopher Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hei Jeg har nå tre pc'er koblet sammen. Sånn som det fungerer nå er den ene pc'en en slags server for data, printer, scanner osv. Men jeg vil at serveren skal fungere mer "optimalt" Det jeg lurer på er om det finnes en fullgod "pakke" som gjør at all informasjon vil være den samme på alle pc'ene selv hvilken pc jeg bruker. Altså så skal f.eks. mailer, favoritter, skrivebord osv være like på hvilke av pc'ene jeg bruker, og da kan godt den ene pc'en kjøre server sånn at de to ande klientene evt. henter infor fra servern ved pålogging eller no. Bruk fantasien og prøv å finn en så god løsning som mulig, tusen takk! Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Ingen som kan hjelpe meg? Finnes det ikke noen "enkle" programmer som kan lage et oppsett på dette, jeg har mulighet til å bruke alle OS, har for tidene tilgang til windows 2000 og windows xp. Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Kjenner ikke til noen app. som fikser dette. Eneste måten jeg ser er at alle de mappene filene du ønsker å ha lik på alle maskinene linkes til serv eren og at du må gjøre dette manuelt. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg har prøvd meg litt fram på den måten, men det er ustabilt og lite raskt. Er det ingen andre som har noen skikkelig brae løsninger? Lenke til kommentar
bertie Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Har ikke kunnskapene, men det går helt klart an å få til med 2000 eller XP. Mener det har noe med active directory, men har aldri satt meg inn i det. Er jo slik det vil fungere med større nettverk, der man har en server med alle brukerne, og da disse logger seg på "klient-pc'ene", så får de opp sin vante desktop med dokumenter og mail. bertie Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg har prøvd meg litt fram på den måten, men det er ustabilt og lite raskt. Er det ingen andre som har noen skikkelig brae løsninger? Lenke til kommentar
umy Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 win2k server er det du leter etter, er litt å sette seg inn i. her bruker du active directory, oppretter en bruker, med et påloggingsscript, som gir deg dine faste favoritter, et hjemmeområde på serveren etc... hvis du vil gå litt lenger, er terminal-server det du leter etter. det funker på samme måten som fjern-hjelp, eller remote administration(nesten) dette er også en ting som ligger inne i win2k server. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Citrix? du logger deg innn og får skrivebordet til serveren opp og hvis du skriver ut så er det som om serveren skriver ut osv. Remte et eller annet i xp kan det være no? vet at norton også har et eller annet Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Har windows 2003 server kommet ut ennå? Og har noen andre tips til programmer som lett lager skikkelige oppsett? Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Christopher: Hvis du tenkt å kjøpe en Windows 2003 lisens, så er du vel så flink i faget at du ikke trenger hjelp fra oss? 8) Lei en MSC(whatever) til å mekke oppsett for deg :wink: Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Hehe, ok, skjønner! Men er det et annet forslag til program enn w2k og citix, jeg skjønte ingenting av citrix HJELP! Lenke til kommentar
plex- Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Citrix (Metaframe XP blir vell siste innen dette) er nok ikke løsningen du ser etter.. da blir all belastning lagt over til serveren og du kunne like godt hatt 286 som klienter. Windows 2000 server eller Windows 2003 server er nok den letteste løsningen for deg. Hvor avansert du ønsker å gjøre det er litt opp til deg.. opprette en AD og få de 2 andre maskinene inn slik at du slipper å ha egen konto pr. maskin.. deretter er det bare å legge inn profile katalog på hver enkel bruker for desktopen... når du har kommet så langt kan du begynne å se på ett logon script.. start enkelt med noen enkle net use y: serverprog | net use y: server%username& variabler og ta det derfra. Etter hvert får du ett avansert nettverk som sikker både er lærerikt og praktisk. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Må jeg mase med å installere w2k server version. Finnes det ikke fulgode pakker som kan installeres under en vanlig version av windows? Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Ingen som kan hjelpe? Jeg lurer også på en ting: bør jeg bruker Windows 2000 eller windows XP Pro som server OS? Lenke til kommentar
sof Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 alt du spør etter i din første post er mulig. Ta utgangspunkt i at du trenger win2000server m/active directory. Bruk www.microsoft.com/technet som støtte når du har innstallert serveren. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Finnes det ikke andre måter å lage det oppsette jeg beskrev på? og er det mye jeg evt må sette meg inn i for å få w2k server til å funke? Hva er best som server: W2k eller Win XP`? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Ikke sikker på hvor godt det vil fungere, men hvis du ikke skal kjøre et av server OS'ene til Microsoft er kanskje dette en mulig løsning: Sett opp en av maskinene slik du vil ha den og del så mappen med profilen. På de andre maskinene angir du hovedmaskinbrukernavn som profil (gjøres på brukeren i kontrollpanelet). Garanterer ingen suksess. Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Finnes det ikke andre måter å lage det oppsette jeg beskrev på? og er det mye jeg evt må sette meg inn i for å få w2k server til å funke? Hva er best som server: W2k eller Win XP`? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå