Gå til innhold

God nettverksløsning!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå tre pc'er koblet sammen. Sånn som det fungerer nå er den ene pc'en en slags server for data, printer, scanner osv. Men jeg vil at serveren skal fungere mer "optimalt"

Det jeg lurer på er om det finnes en fullgod "pakke" som gjør at all informasjon vil være den samme på alle pc'ene selv hvilken pc jeg bruker. Altså så skal f.eks. mailer, favoritter, skrivebord osv være like på hvilke av pc'ene jeg bruker, og da kan godt den ene pc'en kjøre server sånn at de to ande klientene evt. henter infor fra servern ved pålogging eller no.

Bruk fantasien og prøv å finn en så god løsning som mulig, tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke kunnskapene, men det går helt klart an å få til med 2000 eller XP. Mener det har noe med active directory, men har aldri satt meg inn i det.

Er jo slik det vil fungere med større nettverk, der man har en server med alle brukerne, og da disse logger seg på "klient-pc'ene", så får de opp sin vante desktop med dokumenter og mail.

bertie

Lenke til kommentar

win2k server er det du leter etter, er litt å sette seg inn i. her bruker du active directory, oppretter en bruker, med et påloggingsscript, som gir deg dine faste favoritter, et hjemmeområde på serveren etc...

hvis du vil gå litt lenger, er terminal-server det du leter etter.

det funker på samme måten som fjern-hjelp, eller remote administration(nesten)

dette er også en ting som ligger inne i win2k server.

Lenke til kommentar

Citrix (Metaframe XP blir vell siste innen dette) er nok ikke løsningen du ser etter.. da blir all belastning lagt over til serveren og du kunne like godt hatt 286 som klienter.

Windows 2000 server eller Windows 2003 server er nok den letteste løsningen for deg. Hvor avansert du ønsker å gjøre det er litt opp til deg.. opprette en AD og få de 2 andre maskinene inn slik at du slipper å ha egen konto pr. maskin.. deretter er det bare å legge inn profile katalog på hver enkel bruker for desktopen... når du har kommet så langt kan du begynne å se på ett logon script.. start enkelt med noen enkle net use y: serverprog | net use y: server%username& variabler og ta det derfra.

Etter hvert får du ett avansert nettverk som sikker både er lærerikt og praktisk.

Lenke til kommentar

alt du spør etter i din første post er mulig. Ta utgangspunkt i at du trenger win2000server m/active directory. Bruk www.microsoft.com/technet som støtte når du har innstallert serveren.

Lenke til kommentar

Ikke sikker på hvor godt det vil fungere, men hvis du ikke skal kjøre et av server OS'ene til Microsoft er kanskje dette en mulig løsning:

Sett opp en av maskinene slik du vil ha den og del så mappen med profilen. På de andre maskinene angir du hovedmaskinbrukernavn som profil (gjøres på brukeren i kontrollpanelet). Garanterer ingen suksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...