Gå til innhold

Norge er en av de fremste på bredbånd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg sikret meg fiber fra og med juli 2010.

Må flytte for å få dette til, men det er jaggu verdt det.

Samboer trodde lenge fiber var eneste årsak til at jeg ville ha den leiligheten, ettersom jeg alltid må trekke frem dette som en av fordelene med den. Det er iallefall ikke negativt at det er fiber der... ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
HAHAHAHA, jaja, vi opplever vel norge forskjellig

I sammenheng med hva?

Dette er vel en sammenlignging mellom flere land, har du noe opplevelse i fra de landene?

Uansett så anbefaler jeg deg å se mulighetene i andre land, ikke særlig bra der heller.

Nei? Og? Poenget mitt er at Norge sitt system sutter iforhold til Japan, Sverige, Danmark etc..

Lenke til kommentar

I sammenheng med hva?

Dette er vel en sammenlignging mellom flere land, har du noe opplevelse i fra de landene?

Uansett så anbefaler jeg deg å se mulighetene i andre land, ikke særlig bra der heller.

Nei? Og? Poenget mitt er at Norge sitt system sutter iforhold til Japan, Sverige, Danmark etc..

Japan, greit nok.

Sverige... ikke helt med på notene her, annet enn at staten Sverige har betalt mye her, i utkantstrøk er Norge langt bedre enn Sverige.

Danmark, lite land... lett å bygge ut, ikke sammenlignbart.

Norge sitt "system" sutter ikke slik du vil ha det til, sammenligner du feks med Storbritania, Australia, USA så har disse landene faktisk _kvoter_ på sine linjer, hastigheter på over 8mbit ser man sjeldent også.

Fiber er i full fremgang i Norge, merkelig nok da det er private selskap som bygger ut.

Norge er først på mye, er ikke mange land som kan vise til Adsl2+, VDSL2 og fiber i den grad vi har i Norge.

Skal jeg nevne LTE?

Lenke til kommentar

I sammenheng med hva?

Japan, greit nok.

Sverige... ikke helt med på notene her, annet enn at staten Sverige har betalt mye her, i utkantstrøk er Norge langt bedre enn Sverige.

Danmark, lite land... lett å bygge ut, ikke sammenlignbart.

Norge sitt "system" sutter ikke slik du vil ha det til, sammenligner du feks med Storbritania, Australia, USA så har disse landene faktisk _kvoter_ på sine linjer, hastigheter på over 8mbit ser man sjeldent også.

Fiber er i full fremgang i Norge, merkelig nok da det er private selskap som bygger ut.

Norge er først på mye, er ikke mange land som kan vise til Adsl2+, VDSL2 og fiber i den grad vi har i Norge.

Skal jeg nevne LTE?

Har de bedre eller har de ikke bedre? Jo de har bedre jeg driter vel i om det er lett eller ei, det sies vi er verdents rikeste land, vi burde greide noe bedre.

Lenke til kommentar

Korreksjon - offentlig (regionalt) eide selskaper. Det er energiselskapene som er eid av kommuner og fylkeskommuner som i realiteten pusher utviklingen av bredbånd i Norge.

I Sverige var det kommunalt eide selskaper støttet av statlige bevilgninger.

Ellers så har du særdeles rett i det du skriver. Alle fakta viser at Norge faktisk ligger bra an. Klart det kan bli bedre, men Sverige og Danmark har langt fra noen særlig større andel fiber enn i Norge.

Lenke til kommentar
Har de bedre eller har de ikke bedre? Jo de har bedre jeg driter vel i om det er lett eller ei, det sies vi er verdents rikeste land, vi burde greide noe bedre.

Vel denne saken omhandler jo ikke din mening/syn på status i dag når den er feil i forhold til saken i seg selv?

Dette er en rangering etter en sammenligning i verden, folk får si hva de vil men Norge er langt fremme her og det må jeg nesten si meg enig i.

Det som er bekymringsfullt er satsningen videre, staten må bidre mer om vi skal holde tempo oppe.

Nå er Norge verdens "rikeste" land i forhold til befolkning, men å bruke massevis av penger på at et gårdsbruk skal få raskere internett, nei takk. Bruk da heller penger på utbygging av infrastruktur som veier og transportsystemer.

Korreksjon - offentlig (regionalt) eide selskaper. Det er energiselskapene som er eid av kommuner og fylkeskommuner som i realiteten pusher utviklingen av bredbånd i Norge.

I Sverige var det kommunalt eide selskaper støttet av statlige bevilgninger.

Ellers så har du særdeles rett i det du skriver. Alle fakta viser at Norge faktisk ligger bra an. Klart det kan bli bedre, men Sverige og Danmark har langt fra noen særlig større andel fiber enn i Norge.

Stemmer det du sier :)

Nå er det synd at fibernettene i Norge stort sett er låst til en leverandør, ja til åpne nett!

Lenke til kommentar

Vel denne saken omhandler jo ikke din mening/syn på status i dag når den er feil i forhold til saken i seg selv?

Dette er en rangering etter en sammenligning i verden, folk får si hva de vil men Norge er langt fremme her og det må jeg nesten si meg enig i.

Det som er bekymringsfullt er satsningen videre, staten må bidre mer om vi skal holde tempo oppe.

Nå er Norge verdens "rikeste" land i forhold til befolkning, men å bruke massevis av penger på at et gårdsbruk skal få raskere internett, nei takk. Bruk da heller penger på utbygging av infrastruktur som veier og transportsystemer.

Min mening? Jeg vet det er mere tilgjenglig med raskt nett i Sverige og ikke minst helt utenkelig mye billigere 100/100 mbit 199 SEK mnd er sjukt!

Gårdbruk? Jeg bor iallefall like utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Hvor får du 100/100 for 199 i mnd? Det må være i studentleiligheter med studentrabatt, jeg må i hvert fall ut med 389 i mnd for sånne hastigheter... Ikke for at det er så ille sammenlignet med norge, betaler nå 269 i mnd for 30/30

Snakket med flere svensker som betaler 199 SEK mnd jeg vet altså ikke hvilke lifssituasjon de er i ogå hørt om folk som betaler 399, men det er sjukt billig det å, 299 år, de eier oss på pris.

Lenke til kommentar
er kvaliteten på linjene like bra som i Norge ?

Langt bedre.

Linja her gikk ned 15:58 på søndag ettermiddag, gikk i gang igjen 16:07. Skulle gjerne sett en slik responstid i norge.

Og du vet at det var en tekniker som fikset biffen? Eller var det kanskje noe annet som klikket?

Selv har jeg ikkje hatt nedetid på linjene mine enda. En get linje og en fiber linje fra Bredbåndservice.

Lenke til kommentar
er kvaliteten på linjene like bra som i Norge ?

Langt bedre.

Linja her gikk ned 15:58 på søndag ettermiddag, gikk i gang igjen 16:07. Skulle gjerne sett en slik responstid i norge.

Og du vet at det var en tekniker som fikset biffen? Eller var det kanskje noe annet som klikket?

Selv har jeg ikkje hatt nedetid på linjene mine enda. En get linje og en fiber linje fra Bredbåndservice.

Sånn unntatt at jeg ringte support rett etter at det gikk ned, og fikk beskjed om at stadsnät i hele byen gikk ned, og at de jobbet med å få det opp igjen, så har jeg ikke peiling på hva som er feil.

Men jeg har aldri opplevd at telenor har gått ned i perioder på under 30 minutter. Og det er i hverdager.

Lenke til kommentar
Hvor får du 100/100 for 199 i mnd? Det må være i studentleiligheter med studentrabatt, jeg må i hvert fall ut med 389 i mnd for sånne hastigheter... Ikke for at det er så ille sammenlignet med norge, betaler nå 269 i mnd for 30/30

Snakket med flere svensker som betaler 199 SEK mnd jeg vet altså ikke hvilke lifssituasjon de er i ogå hørt om folk som betaler 399, men det er sjukt billig det å, 299 år, de eier oss på pris.

Er jo bare et fåtall som får dette.... Det er da noen som får gratis internett i Norge også :/ EB feks har jo levert 1gbit linjer til privatkunder.

Ja det er billigere i Sverige, og det er en grun til det... Staten Sverige som har brukt mye penger på det. Ja de "eier" oss på pris, men vi "eier" de på lønningsnivå ;)

Sitter selv så å si i Bergen sentrum på en 40/20 VDSL2 linje til 598,- mnd.

Hvem er det som gidder å ha Telenor internett da :!:

For min del så er bredbåndservice helten min :)

Hafslund med andre ord ;) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...