Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytting: Kan vi ta med oppvaskmaskinen

Ole3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Er det gått heilt vekk ifra at du kan ta med deg alt som du kan få laust med fingrene?

Med den definisjonen så kan du ta med ein laus komfyr sidan den berre er kobla til med ei stikkontakt som det er berre å dra ut. Medan ei vaskemaskin krever ei lita tang for å løyse vanntilkoblinga.

Hva som skal følge med ved kjøp av bolig, reguleres av avhendingslova.

Utgangspunktet tas i hva som er avtalt. Er ikke noe avtalt, f.eks. ved at NEFs liste ikke er gjort til del av kontrakten, kommer §3-5 til anvendelse:

Til eit bustadhus og ein bygning til hotell, restaurant, kontor eller anna forretningsdrift, høyrer varig innreiing og utstyr som anten er fast montert eller som er særskilt tilpassa bygningen. Dette gjeld mellom anna faste anlegg og installasjonar for oppvarming, faste elektriske installasjonar, faste antenner, faste golvteppe, dobbeltvindauge, innebygde kjøkkenapparat og -maskinar og andre innebygde ting.

Når det er tvil om noko er tilhøyrsle, skal det leggjast vekt på om det gjeld noko som er uhøveleg å flytte, som er nødvendig til bruk på eigedomen, eller som best kan nyttast der, jf. §3-4.

Etter avhendingslova vil altså verken vaskemaskiner eller frittstående komfyrer (eller ditto oppvaskmaskiner) følge med, da dette ikke er "innebygd" - med mindre annet er avtalt. At slike ting står i leiligheten under visningen, er ikke i seg selv nok til at det skal anses avtalt.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Du har misforstått debatten(mener eg). Det er ikke snakk om eierskapet for eierskapet si skyld, men hvem overtar eierskapet til vaskemaskinen når en ny eier overtar eierskapet til boligen(der vaskemaskinen står).

Dette her er jo en helt idiotisk diskusjon. Selger EIER alt som står i leiligheten/huset, og med mindre noe annet er skrevet i kontrakt så har selger FULL rett til og ta med seg alt han/hun eier.

Dommaste eg har hørt at du må setta igjen oppvaskmaskinen, ska du setta igjen vaskemaskinen å tørketrommelen og ? å Tv'en ? Å sofa'n ?

Ta dåkke ei pæra! Og trådstarter, ta med deg alt som du får ut døra. Det er jo DITT

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Dette her er jo en helt idiotisk diskusjon.

Hadde dette vært så åpenbart og uproblematisk, hadde neppe trådstarter spurt eller lovgiver regulert.

Lenke til kommentar

Les videre i innlegget då, e du enige i det ? Naj, trodde ikje det. Ikje f*** om noen lovar kan komma fortella meg at MIN vaskemaskin ikje e MIN når eg flytte.

Såffal ikje når ann ikje e "innebygd". E ann innebygd å tilhøre kjøkkenet i ein helhet så e det litt vansklig og ta med seg i det heila tatt. Sjangsen for at det passe i din nye leilighet/hus e liten.

Lenke til kommentar
Les videre i innlegget då, e du enige i det ? Naj, trodde ikje det. Ikje f*** om noen lovar kan komma fortella meg at MIN vaskemaskin ikje e MIN når eg flytte.

Såffal ikje når ann ikje e "innebygd". E ann innebygd å tilhøre kjøkkenet i ein helhet så e det litt vansklig og ta med seg i det heila tatt. Sjangsen for at det passe i din nye leilighet/hus e liten.

Da skriver du bare i prospektet, kontrakten osv at hvitevarer følger ikke med. Så lett er det. Da kan de være så integrerte du bare vil.

NEF er ingen Lov, men en anbefaling som alle meglere som er medlem i forbundet velger å følge for å gjøre en handel så lett som mulig.

Lenke til kommentar
Dette her er jo en helt idiotisk diskusjon. Selger EIER alt som står i leiligheten/huset, og med mindre noe annet er skrevet i kontrakt så har selger FULL rett til og ta med seg alt han/hun eier.

Dette har vell egentlig mest med at kjøper ikkje skal trenge å liste opp absolutt alt som kjøper vil skal følge med.

Når du kjøper eit hus så ferventer du at selger ikkje river ut heile det elektriske anlegget for å selge kopperet som er i ledningane. Eller at selger river opp parketten for å bruke til billig brennsel i sitt nye hus.

Optimalt sett så burde eigentleg visningane foregått i tomme hus der alt som ikkje følger med huset er fjerna. Men dette ville sjølvsagt gjere det mykje vanskeligare for folk å skifte hus sidan selger då må kjøpe eit nytt hus før det gamle huset kan leggast ut for salg.

Men det er klart at det kan av og til virke litt rart at du må sette igjen integrerte kvitevarer som du sjølv har valgt ut fordi du synest dei er fine når kjøperen kanskje har tenkt å skifte ut heile kjøkkenet likevell.

Lenke til kommentar

I følge "vår" eindomsmegler (eindomsmegler1) Så er vår oppvaskmaskin integrert. Dette da vi har hel list under (se bilde) Hadde vi hatt et åpent rom, så ville han ikke definert dette som integrert.

post-79617-1255080337_thumb.jpg

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
I følge "vår" eindomsmegler (eindomsmegler1) Så er vår oppvaskmaskin integrert. Dette da vi har hel list under (se bilde) Hadde vi hatt et åpent rom, så ville han ikke definert dette som integrert.

Det er jeg enig i hvis det er hel sokkellist under. Da må du jo faktisk "demontere" deler av kjøkkenet for å få løs oppvaskmaskinen. Det samme må du hvis du skal ha løs f.eks. komfyren/ovnen også.

En ting du kunne gjort, var å kappe sokkellisten slik at den delen som er foran oppvaskmaskinen er delvis løs. Da slipper man å finne frem verktøy, og det blir en enkel sak å få ut oppvaskmaskinen.

Forøvrig syns jeg bildet ser ut som det har en integrert komfyr/ovn og en frittstående oppvaskmaskin.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Hva om man har en sokkellist som ikke er festet, kun kilt fast? Slik at man ikke trenger verktøy for å fjerne den? Jeg har en list som er 1.20 lang og dekker vask og oppvaskmaskin. Så stopper den når den kommer til komfyren. Dersom man vil ha ut oppvaskmaskinen drar man bare ut listen med handa. Så er oppvaskmaskinen fri.

Lenke til kommentar
Hva om man har en sokkellist som ikke er festet, kun kilt fast? Slik at man ikke trenger verktøy for å fjerne den? Jeg har en list som er 1.20 lang og dekker vask og oppvaskmaskin. Så stopper den når den kommer til komfyren. Dersom man vil ha ut oppvaskmaskinen drar man bare ut listen med handa. Så er oppvaskmaskinen fri.

Tror det går for det samme. Grunnen til at det med list foran regnes som integrerte kvitevarer er fordi det blir eit hol som ikkje kan brukast når du tar ut oppvaskmaskinen.

Hadde det ikkje vært sokkel list foran berre eit hol med benkeplate over så kunne du brukt det holet til å ha ein bar stol eller liknande der.

Er det sokkellist over så kan du eigentleg ikkje bruke plassen til noke anna en ei ny oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En slik situasjon snakket vi om når jeg hadde fast eiendom i fjor. Foreleser sa at hvis kjøleskap, komfyr, oppvaksmaskin ol. er montert i kjøkkenet og kjøkkenet er spesielt tilpasset disse apparatene, kan man IKKE ta de med. Dersom de derimot er plassert i standard"hull", slik som på umøblerte hybler f.eks., kan man ta de med.

Lenke til kommentar

Jeg var nettopp på visning i en leilighet med en oppvaskmaskin akkurat som denne. Her påstod megleren at denne ikke var integrert, selv om det var en list forran. Han mente at så lenge det ikke var snakk om benkeplate forran så var den ikke integrert.

Forøvrig var jeg uenig i den påstanden, men gadd ikke diskutere siden leiligheten i seg selv ikke var særlig fint så noe kjøp var aldri aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...