Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytting: Kan vi ta med oppvaskmaskinen

Ole3

Anbefalte innlegg

Punkt 8. INTEGRERTE HVITEVARER

Dette er da typ oppvaskmaskin da denne er tilkoplet vann og skal i teorien koples til av en autorisert rørlegger.

Jeg er absolutt ikke en ekspert, men reagerer litt på det du skriver. Etter din definisjon skal da også vaskemaskinen stå igjen og det kan umulig stemme.

Hva med høytrukkspyleren? hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da typ oppvaskmaskin da denne er tilkoplet vann og skal i teorien koples til av en autorisert rørlegger.

Jeg er absolutt ikke en ekspert, men reagerer litt på det du skriver. Etter din definisjon skal da også vaskemaskinen stå igjen og det kan umulig stemme.

Bruker du en rørlegger til å kople til vann på en høytrykkspyleren? :tease:

Lenke til kommentar
nomore: Da er det ikke relevant, for lista jeg henviser til gjelder fra 01.04.2007

Listen du henviser til ble revidert den 01.04.2007 og er ment for å være en bransjenorm for meglere og forbrukere. Det er så absolutt ingen fasit så lenge den beskriver punktene generelt. I tillegg beviser ikke den listen at det før 01.04.2007 ikke var lov å ta med oppvaskmaskinen ved flytting.

Lenke til kommentar

Bruker du en rørleger på vaskemaskinen da? det som likksom var poenget her.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, det er ikke jeg som sier at det skal brukes rørlegger til å tilkople vaskemaskinen, men jeg vet at en høytrykkspyler ikke trenger å koples av en rørlegger.

Lenke til kommentar

Er det noe mere visdom du vil komme med. så spytt ut :)

Det vet jeg ikke, det er ikke jeg som sier at det skal brukes rørlegger til å tilkople vaskemaskinen, men jeg vet at en høytrykkspyler ikke trenger å koples av en rørlegger.

Lenke til kommentar

Hva jeg hadde gjort er en sak, men hva forsikkringsselskapet sier om en vannlekasje fra vaskemaskien er årsaken pga vannskader er en annen sak. Dersom det er tilkoplingen som har sviktet.

Nomore: Stemmer at den ble revidert 01.04.07. Om den eksisterte i 2003(?) når du kjøpte er meg uvisst. Men spm til trådstarter er nåværende, så er jo egentlig klinkende ugyldig hva som var for 6 år siden... Regner med du ser den ;)

Lenke til kommentar

Som sagt så baserer løsninge nseg hovedsaklig med hva partene har avtalt seg i mellom. Dernest så blir det en helhetsvurdering.

Siden ingen har sett kjøkkenet så tror jeg heller vi ikke er kompetente til å ta en rent praktisk beslutning. Eneste buslutningene vi kan ta er teoretiske, og da må vi ha premisser som vi bygger slutningen på.

Lenke til kommentar

KVTL - helhet og helhetsvurdering. Virker relativt klart i trådstarterens innlegg at de har hvitevarer som står der og som de ønsker å ha med seg.

Problemet er bare at dersom oppvaskmaskinen har stått der under salg, på prospekt og under visning så skal den følge med såsant ikke annet er spesifikt avtalt.

Trådstarter kan være heldig at kjøper i ettertid sier at det er greit.

I mitt tilfelle så ringte selger meg og lurte på ved utflytning om han kunne bytte ut vaskemaskinen med en annen.. No way! Sa jeg. Så da fikk jeg en finfin Samsung oppvaskmaskin i børstet stål av nyere type :) Grei start når man kjøper for første gang.

Lenke til kommentar

Wabby, jeg ser fortsatt ikke helt hvordan en oppvaskmaskin blir integrert fordi den er koblet til vann. Hva med et frittstående kjøleskap - kan det tas med hvis det er et vanlig kjøleskap, men er integrert og må stå igjen hvis det har vanndispenser (og da er tillknyttet vann)?

Jeg har ingen problemer med å forstå at integrerte hvitevarer skal stå igjen, men kjernen til problemet slik jeg forstår det i denne tråden er om alle oppvaskmaskiner er integrerte, eller om det krever litt mer "innbygging".

Uansett blir det synsing siden vi ikke har sett det aktuelle kjøkkenet, men prinsippet er interessant ;)

Lenke til kommentar
Problemet er bare at dersom oppvaskmaskinen har stått der under salg, på prospekt og under visning så skal den følge med såsant ikke annet er spesifikt avtalt.

Ja, så lenge oppvaskmaskinen er integrert. Ellers er det fritt frem. Listen du henviser til underbygger ikke påstanden din.

Lenke til kommentar

Ja, så lenge oppvaskmaskinen er integrert. Ellers er det fritt frem. Listen du henviser til underbygger ikke påstanden din.

Vel, kommer jo ann på hvor kranglete man her og trangsynt. Men er den inn i benken og under en bordplate så er den integrert. Er den en benk-oppvaskmaskin, så kan de ta den med seg.

Regner med at trådstarter ikke snakker om en benk-oppvaskmaskin. Regner med du skjønner betegnelsen for integrert?

RVF - Integrert, ja. Fråttstående nei.

EDIT:

Utdrag fra anne forum : "fikk vi beskjed om da vi solgte nå for par mnd siden. Det samme gjaldt kjøleskapet som var koblet til vann. Derfor ble det skrevet spesifikt i salgsoppgaven at disse ikke fulgte leiligheten.".

Kelkos definisjon på INTEGRERT:

http://www.kelkoo.no/d-oppvaskmaskiner,Integrert-145101

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Litt morsomt at du skulle ta opp dette med å forstå hva som er integrert :) Det er jo dette som er stridens tema.

Dette er integrerte oppvaskmaskiner.

Dette er frittstående oppvaskmaskiner.

Sistnevnte kan du ta med deg.

Se blant annet min EDIT over.

Har også nå trollet diverse nettbutikker og definisjonen på oppvaskmaskiner er veldig varierende. Elkjøp er den eneste som har egen seksjon for noe de kaller integrerte hvitevarer.

Elprice kaller det integrert så fort det kommer en list forran. Min megler som henviste til NEF sin liste sa at de mente at dersom den var under benken så var den integrert. Unntak var benk-maskiner.

Alle kjenner til "arguing on the Internet.... ", og føler denne diskusjonen er på den veien :)

Kan strekke meg til at definisjonen er ymse og konklusjonen dermed er at trådstarter bør henvende seg til sin megler og høre hva de har å si.

For min egen del var dette ukjent frem til jeg kjøpte selv, og dermed fikk en positiv overraskelse. For selger derimot, ikke så positivt :)

Moralen er da, skal du selge... IKKE kjøp ny oppvaskmaskin, eller få det inn i salgsmeldinga at hvitevarer ikke følger med salg. ;)

Lenke til kommentar

Eg skal være enig med deg i at det er litt vanskelig å finne en korrekt og tydelig definisjon. NEF hjelper jo ikke akkurat til der siden de selv ikke lager retningslinjer på hva som er integrert eller ikke.

Derfor vil eg påstå at man må følge det som er gjengs oppfatning av betegnelsen "integrert hvitevare". Om du spør en tilfeldig person på gata så vil en vanlig oppvaskmaskin(som du setter rett under benken og kobler til vann) være en frittstående oppvaskmaskin, mens integrert er når den er tilpasset og "bygget inn" i kjøkkenet.

Så, for å presisere min mening: dersom du må demontere deler av kjøkkenet for å ta hvitevaren ut, så er den integrert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

At det egentlig ikke er særlig tvil om hva som er integrerte (innebygde) eller frittstående hvitevarer, blir klart om en tar seg bryet med å titte i hvitevareprodusentenes kataloger. Nomore er på rett spor.

Lenke til kommentar

Er det gått heilt vekk ifra at du kan ta med deg alt som du kan få laust med fingrene?

Med den definisjonen så kan du ta med ein laus komfyr sidan den berre er kobla til med ei stikkontakt som det er berre å dra ut. Medan ei vaskemaskin krever ei lita tang for å løyse vanntilkoblinga.

Lenke til kommentar

Den definisjonen der er hvertfall i strid med NEF listen. :)

Der står det bla at panelovner skal følge med eiendommen, men de fleste panelovner kan fint løftes av skruene for hånd uten bruk av verktøy. Allikevel skal de følge med. Veggmontert flatskjerm m/ feste krever verktøy for å ta med, men dette følger ikke med eiendommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...