Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytting: Kan vi ta med oppvaskmaskinen

Ole3

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte og har ikke gjort noe spesiell avtale med kjøper angående oppvaskmaskinen. Kjøper forventer at den står igjen, mens vi har tenkt å ta den med.

Oppvaskmaskinen er av en nyere og dyrere type og montert på vanlig måte i et hull i en standard åpning rekken av underskap. Er dette det som NEF omtaler som "integrerte hvitevarer"?.

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakt litt enkelt så er det med integrerte kvitevarer ment kvitevarer med frontplate av samme type som kjøkkeninnreidninga eller kvitevarer som ikkje har eigen sokkel etter det som eg har forstått. Om det berre er eit 60 cm breidt hol der benkeplata går rett over så er ikkje oppvasksmaskina intergret i kjøkkenet.

Hovedregelen tilseier at at du kan ta med alt som ikkje er skrudd fast.

Men eg anbefaler å ta kontakt med megleren din for å få klarheit i dette. Om den andre parten meiner på at det ligger ein muntilg avtale om at oppvaskmaskinen skal følge med så kan dette ta lang tid og lage mykje meir bråk en det er verdt. Så ring eigendomsmegleren og høyr om han har lovt vekk oppvasksmaskina og om han ikkje har det så be han ringe og forklare dette med laust og fast inventar for kjøparen. Er ingen grunn for deg å ta det som eventuellt blir av bråk ut av dette når du har ein meglar til å gjere det.

Lenke til kommentar

Dette står vel strengt talt i kjøpekontrakten deres også.. Det pleier å stå et eget punkt med dette og hva som skal stå igjen, f.eks. stiger for å oppfylle brannforskriften, antenner, fastmonterte ovner osv.. Med andre ord, slike ting skulle dere ha avtalt ved kontraktsinngåelsen..

Hvis det er integrert del av kjøkkenet ditt, så kan du ikke ta det med.. Med integrert så er vi ihvertfall innenfor begrepet når vi snakker om innbyggingsprodukter, og utenfor hvis den stod i et hjørnet for seg selv.

Hvis du må du demontere bare litt av kjøkkenet for å få oppvaskmaskina ut, så vurder dine handlinger nøye. I værste fall kan du som selger bli erstatningsansvarlig for gjenstander som skulle ha vært der ved overtakelsen, men som ikke lenger er der.

Lenke til kommentar

Oppvaskmaskin SKAL STÅ IGJEN!

Dette er ihht "Løsøre og tilbehør" (Endret med virkning fra 1 april 2007)

NEF har utarbeidet en liste over løsøre som alltid skal følge eiendommen, så fremt dette var synlig ved kjøpers besiktigelse og annet ikke er avtalt. Hvis selger ønsker å unnta noen av de nevnte gjenstandene fra handelen, bør dette gå klart frem i salgsoppgaven.

Punkt 8. INTEGRERTE HVITEVARER

Dette er da typ oppvaskmaskin da denne er tilkoplet vann og skal i teorien koples til av en autorisert rørlegger.

Hele lista finner du her: http://www.nef.no/index.gan?id=4505&subid=0

Så den oppvaskmaskinen skal du la pent stå igjen ;)

Lenke til kommentar

Dette er da typ oppvaskmaskin da denne er tilkoplet vann og skal i teorien koples til av en autorisert rørlegger.

Er du sikker på den definisjonen?

Jeg ville sagt at hvitevarer er integrerte dersom de er "innebygde", dvs. utstyrt med fronter likt kjøkkenet, stekeovn bygd inn i et høyskap osv. En komfyr som passer inn i et "hull i kjøkkenet" synes jeg ikke er integert, det samme gjelder med en oppvaskmaskin. I alle fall i mitt hode :)

Hva med de som har vaskemaskin på kjøkkenet (ikke uvanlig i små leiligheter) - skal den også følge med da?

Lenke til kommentar

Er du sikker på den definisjonen?

Jeg ville sagt at hvitevarer er integrerte dersom de er "innebygde", dvs. utstyrt med fronter likt kjøkkenet, stekeovn bygd inn i et høyskap osv. En komfyr som passer inn i et "hull i kjøkkenet" synes jeg ikke er integert, det samme gjelder med en oppvaskmaskin. I alle fall i mitt hode :)

Hva med de som har vaskemaskin på kjøkkenet (ikke uvanlig i små leiligheter) - skal den også følge med da?

En "standalone" komfyr krever ikke noen autorisert elektriker for å installere. Men en oppvaskmaskin krever en autorisert rørlegger. Belive it or not, men ring ditt forsikkringsselskap og hør ;)

Jeg har kjøpt hus selv og har hatt denne runden med om NEF sier det så er det jo ingen vits å diskutere dette?

Komfyr av type "standalone" om vi kan kalle det for det, kan du ta med deg. Men er den integrert/felt ned i benken så skal den stå igjen.

De sier også at alt som er skrudd fast skal stå igjen. Og da har du det typiske momentet: Gardinfestene er skrudd fast men ikke stanga, kan jeg ta med den? :) Denne er ikke riktig definert opp. Men NEF og de fleste meglere anbefaler og la stang og fester være igjen.

Lenke til kommentar
Vi skal flytte og har ikke gjort noe spesiell avtale med kjøper angående oppvaskmaskinen. Kjøper forventer at den står igjen, mens vi har tenkt å ta den med.

Oppvaskmaskinen er av en nyere og dyrere type og montert på vanlig måte i et hull i en standard åpning rekken av underskap. Er dette det som NEF omtaler som "integrerte hvitevarer"?.

Ole

Nei, i Norge er det ikke vanlig at hvitevarer følger med visst noe avtale ikke foreligger.

Jeg har vært meglerassistent i mange år og har aldri sett at en oppvaskmsakin følger med.

Det kan forkomme at den gammle eieren setter den igjen fordi han ikke orker å kaste den.

Lenke til kommentar

Ole

Nei, i Norge er det ikke vanlig at hvitevarer følger med visst noe avtale ikke foreligger.

Jeg har vært meglerassistent i mange år og har aldri sett at en oppvaskmsakin følger med.

Det kan forkomme at den gammle eieren setter den igjen fordi han ikke orker å kaste den.

Har et litt annet inntrykk, vurderer å kjøpe meg leilighet, og i så si alle leiligheten jeg har vært på visning på, så ville oppvaskmaskinen fulgt med, når det ikke har fulgt med, så har ingen hvitevarer fulgt med.

Lenke til kommentar

Ole

Har et litt annet inntrykk, vurderer å kjøpe meg leilighet, og i så si alle leiligheten jeg har vært på visning på, så ville oppvaskmaskinen fulgt med, når det ikke har fulgt med, så har ingen hvitevarer fulgt med.

Mye mulig at det er riktig at mange selger leilighet med hvitevarer. Jeg har mest erfaring fra hus salg og helt nye

leilighetsbygg. Men man skal huske at når man selger en leilighet eller bolig i disse tider så kan det hende at det kan følge med litt bonuser

Lenke til kommentar

Ole

Har du vært dette etter 1 april 2007? Var din megler med i NEF. Om ja, så ønsker jeg å vite hvilken megler dette er så jeg kan styre godt unna!

Lenke til kommentar
Oppvaskmaskin SKAL STÅ IGJEN!

Dette er ihht "Løsøre og tilbehør" (Endret med virkning fra 1 april 2007)

NEF har utarbeidet en liste over løsøre som alltid skal følge eiendommen, så fremt dette var synlig ved kjøpers besiktigelse og annet ikke er avtalt. Hvis selger ønsker å unnta noen av de nevnte gjenstandene fra handelen, bør dette gå klart frem i salgsoppgaven.

Hele lista finner du her: http://www.nef.no/index.gan?id=4505&subid=0

Så den oppvaskmaskinen skal du la pent stå igjen ;)

UENIG!!!

Så lenge oppvaskmaskinen ikke har samme front som dørene og skuffene på kjøkkenet, (og sokkellisten ikke er heldekkende foran) kan du ta med deg oppvaskmaskinen når du flytter. Med mindre du har avtalt at den skal være igjen.

Om NEF's punkt nr 8, integrering av hvitevarer. Her er hva som folk flest tolker som integrering og ikke:

Integrert:

kjokken.jpg

Ikke integrert:

03_-1704401879.jpg

Om oppvaskmaskiner er fastmonterte eller ikke har vært ett hett tema i mange år ved salg av bolig. Det har i årenes løp blitt en slags sedvane at man kan ta med seg oppvaskmaskinen sammen med de andre hvitevarene når man flytter.

TA MED DEG OPPVASKMASKINEN! :thumbup:

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Ole

Har du vært dette etter 1 april 2007? Var din megler med i NEF. Om ja, så ønsker jeg å vite hvilken megler dette er så jeg kan styre godt unna!

Nei, jeg har ikke det etter 2006

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ikke en ekspert, men reagerer litt på det du skriver. Etter din definisjon skal da også vaskemaskinen stå igjen og det kan umulig stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...