toretang5 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei Jeg kjører en gammel bil (92) som vi skal ”skrape” hvert øyeblikk. Vi skal kjøpe en ny bil, og dette skjer forhåpentligvis i løpet av en uke. Problemet er nå at jeg bremser mot metall bak på bilen. Bremsene virker ok effektsmessig, men jeg hadde så klart skiftet dem under normale omstendigheter på grunn av lyden bak. For et par dager siden mistet også håndbrekket noe av effekten sin. Vet ikke om dette har sammenheng med at jeg bremser mot metall bak. Spørsmålet blir: Er dette så prekært at jeg nå må bruke 5000-6000 for å skifte bremser, eller kan jeg kjøre på dette i en ukes tid uten at det er ”farlig” for oss som bruker bilen? Veldig dumt å legge ut penger på bilen 1 uke før den skal vekk. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Skiver eller tromler da? Er det tromler så går det nok greit i en ukes tid Endret 2. oktober 2009 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Dere har vel ikke muligheten å bruke annen transport i mellomtiden da? Du kan ta endel drosje for 5-6000.... Jeg ville iallfall vært skeptisk til å kjøre rundt med dette, selv om det bare er for noen dager. Litt kjedelig om du skulle bli skyldig i å skade en person pga en bremsefeil som du visste om... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Skifte av klosser/sko bak kan vel ikke koste mer enn tusen kroner på rett verksted. Manglende bremseeffekt på håndbremsen tyder på at belegget virkelig er slitt vekk bak. DETTE ER KRITISKE FEIL. Bilen bør derfor parkeres omgående. Dersom du blir innblandet i en ulykke kan du få det hele og fulle erstatningsansvaret å bli GJELDSSLAVE resten av livet. Ta bussen eller fiks! Ole Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Skifte av klosser/sko bak kan vel ikke koste mer enn tusen kroner på rett verksted.Manglende bremseeffekt på håndbremsen tyder på at belegget virkelig er slitt vekk bak. DETTE ER KRITISKE FEIL. Bilen bør derfor parkeres omgående. Dersom du blir innblandet i en ulykke kan du få det hele og fulle erstatningsansvaret å bli GJELDSSLAVE resten av livet. Ta bussen eller fiks! Ole Da fikser vi Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 God bless the internet Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Man bruker ikke 5- 6000 på en bil som skal skrotes. Finn noen svin billig bremseklosser på biltema eller torshov.. Kjøp det billigste du finner. Deretter kan du bytte dem selv.. Tar kort tid, og er enkelt. Setter du den på verksted så skifter de nok både klosser og skiver siden det går metall mot metall.. Uansett, dette rådet er gitt med tanke på at du skal bruke bilen i maks 14 dager... Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) du får jo leiebil for noen hundrelapper i døgnet, hadde heller gått for det og skrotet bilen asap, lykke til og ikke skad dere edit: 1337 innlegg!!!!!!! får desverre ikke postet noe mer her på hw.no , men fortsetter å lese! takk for alle diskusjonene, peace out Endret 2. oktober 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 du får jo leiebil for noen hundrelapper i døgnet, hadde heller gått for det og skrotet bilen asap, lykke til og ikke skad dere edit: 1337 innlegg!!!!!!! får desverre ikke postet noe mer her på hw.no , men fortsetter å lese! takk for alle diskusjonene, peace out Huh? Er det sperre på antall innlegg man kan skrive?? Ikke for at jeg trenger å bekymre meg, men... hvorfor i all verden skulle det være sperre på 1337 innlegg? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 lol? Jeg hadde da en brems på fronten som var slik i vårres. Kjørte rundt i nesten 3 uker før jeg fikk fiksa det. Var ubehagelig og slikt men jeg brukte kun bilen til bykjøring da mens skaden var der. BTW: Deler på biltema funker fjell for slike operasjoner Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 lol? Jeg hadde da en brems på fronten som var slik i vårres. Kjørte rundt i nesten 3 uker før jeg fikk fiksa det. Var ubehagelig og slikt men jeg brukte kun bilen til bykjøring da mens skaden var der. BTW: Deler på biltema funker fjell for slike operasjoner Hei du Mr Rev. Kan du love meg en ting? Hold deg til Steinkjer og området der, med deg og dine holdninger. Takk. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg sier det bare! Bilen min og er gammel som fy så tenker kanskje trådstarter er som meg og vil spare litt penger på deler til en gammel bil :S Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Om bakbremsene går på stålet i noen dager er neppe noe stort problem med mindre man er ekstremt uheldig. 90% av bremseffekten ligger på forhjulene uansett. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Var slik det fungerte til meg og. Jeg bytta ut skivene og klossene pluss caliperne foran når jeg først tok var i gang. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) lol? Jeg hadde da en brems på fronten som var slik i vårres. Kjørte rundt i nesten 3 uker før jeg fikk fiksa det. Regner med du forstår at det er dette som får meg til å reagere? Å kjøre rundt med utslitte bremser? Hjelper midt oppi der solen aldri skinner at du "bare kjører i byen". Å ikke klare å bremse foran feks en fotgjenger. Ville du kunne leve med det? Selv om du er ungdom og lever i nuet, er det lov å tenke med det hodet som har hjerne. Det som for deg er ubehagelig å kjøre med, kan FØR DU VET ORDET AV DET være drepen, bokstavelig talt, for en annen. Kjenner et barn som ble meid ned av en som kjørte med utslitt bil og ikke klarte å bremse. Føreren ellers var normalt brukbar som sjåfør, men hadde holdninger til sikkerhet som tilsier at personen aldri burde hatt et kjøretøy for bruk i trafikk. Barnet er skadet for resten av livet. Ikke godt å si hvem som har det verst idag; barnet/ungdommen, eller den korttenkte som "bare skulle spare noen kroner", som må leve med det resten av livet... En ting er iallfall helt sikkert: Det er helt fullstendig meningsløst og unødvendig! Reagerer ikke at du handler deler "billi" på Biltema, eller at du mekker selv. Biltema kan være helt greie de, selv om enkelte deler har svak virkning/levetid i forhold til kvalitetsmerker. Og jeg har ingen forutsetninger for å si om du bør fortsette å mekke bremser eller om du bør holde deg unna. Endret 2. oktober 2009 av fikse Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Begge var ikke slitt. Den høyre var helt ned til metallet men den venstre var bare halveis slitt. Jeg kjørte ikke rundt uten bremsekapasitet. Jeg kjørte heller ikke så mye i perioden heller. Forrige eieren hadde tydligvis ikke skifta begge sidene da han hadde bilen :S. Men, med nye calipere, klosser og skiver ble det ordnings. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 +1 Bremser jo ikke så mye dårligere når klossene er borte. Men den hugger mer på bremsen når den først tar tak.. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Ja, merka det at det var mye hardere effekt. Men calipern på høyresida var ødelag og så den slapp ikke så fort igjen eller. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Skifte av klosser/sko bak kan vel ikke koste mer enn tusen kroner på rett verksted.Manglende bremseeffekt på håndbremsen tyder på at belegget virkelig er slitt vekk bak. DETTE ER KRITISKE FEIL. Bilen bør derfor parkeres omgående. Dersom du blir innblandet i en ulykke kan du få det hele og fulle erstatningsansvaret å bli GJELDSSLAVE resten av livet. Ta bussen eller fiks! Ole Da fikser vi TUSEN TAKK kjære medtrafikant! Trenger du hjelp så si ifra! Mikkel™, agvg, Ziuuung ... Gud bedre Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Gud bedre? Jeg brukte knappt bilen og kjørte ikke lengre enn 200 meter max når mine var nedslitt ... og ja, jeg fikk ordna med deler og slikt rimelig fort men fikk ikke fiksa før søskenbarnet mitt hadde anledning til å komme oppover og bytte det for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå