Gå til innhold

Ny forsvarssjef på plass - Harald Sunde

Robocoop

Anbefalte innlegg

Jeg er svært fornøyd med Sverre Diesens innsats og stiller meg bak alt han har gjort.

Må si jeg lurer på hvorfor HS er valgt og hva han står for. Er han en sånn "baser i distriktene" type, eller satser han på proffe styrker og moderne tenkning som Diesen?

Om russerne skulle prøve seg på ilandsetting på Svalbard så kommer vi ikke langt med masse gamle kanonbåter med vernepliktige. Nei, da må vi ha godt trente F-35 flygere som behersker utstyret godt og som er mange nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller meg 100% bak valget av Sunde som ny forsvarssjef. Han har jobbet som øverste sjef for Fellesoperativt Hovedkvarter, og har lang erfaring som soldat og han har også vært sjef for spesialstyrkene, så han har god innsikt i Forsvarets operative evne, både innenlands og utenlands. Personlig mener jeg han har bedre utgangspunkt for å gjøre en god jobb enn Diesen, og jeg tror han kommer til å videreføre en del av hans politikk.

Jeg er enig i ditt eksempel med Svalbard, men du må huske på at Norge ikke har "masse gamle kanonbåter med vernepliktige". Sjøforsvaret opererer i dag med moderne stridsfartøy utstyrt med høyteknologiske våpen- og forsvarssystemer. Våre nye MTB'er blir betegnet som de raskeste krigsskipene i verden, og har tross sin lille størrelse, ekstremt stor slagkraft. Per i dags dato, er de dog ikke operative på grunn av ombygning, men skal gradvis komme i tjeneste fra og med starten av neste år.

Arbeidet med vårt nye innsatsforsvar vil bli forsterket under Sunde, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Om russerne skulle prøve seg på ilandsetting på Svalbard så kommer vi ikke langt med masse gamle kanonbåter med vernepliktige. Nei, da må vi ha godt trente F-35 flygere som behersker utstyret godt og som er mange nok.

Hvis russerne invaderer Svalbard som du sier så har vi ikke en sjangs med det lille forsvaret vi har, uansett om vi har så mange F-35 som mulig. Vi er fullstendig avhengig av allierte i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...