bandreas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Mulig emnetittel ikke stemmer helt, men skal forklare. Dette gjelder høyere utdanning over videregående. 1. Skoleår 07/08 tar jeg opp fullt stipden og lån hos lånekassen, fullfører skoleåret. 2. Skoleår 08/09 fortsetter jeg utdanning, men avslutter midtveis av div grunner. Fullfører ikke skoleår. Tok opp fullt stipend og lån fra lånekassen. 3. Skoleår 09/10 starter jeg på ny utdanning. Avvist stipend og lån fra lånekassen grunnet manglene eksamensresultater. Handlingen i saken er over. Jeg startet et studie skoleåret 07/08 og fullførte det året i god tro om at alt gikk fint. Skolen var noe treig med å utlevere eksamenskarakterer, men karakterene kom en etter en. I ett fag (Fysisk fag) hadde jeg ikke betalt en ekskursjonsavgift for bussturen, men dette ble betalt samme dag som notifikasjonen kom per brev. I ett annet fag (1. års pedagogikk) hadde heller ikke karakteren blitt gitt. Jeg ringte så inn til skolen etter skoleåret var omme og spurte etter karakterene, og fikk som svar at de kom med tiden. I god tro lot jeg sommeren gå og startet opp på 2. år av utdanningen og fortsatte med 2. års pedagogikk uten problemer eller notifikasjoner fra skolens side. Iløpet av dette andre året var jeg så missfornøyd med studiet da jeg hadde jobbet i yrket jeg nå skulle utdanne meg i fra før av, så jeg sluttet pga. frustrasjon og mangel på motivasjon. Dette året tok jeg altså ingen eksamener. Jeg skulle denne høsten starte et nytt studie på en ny skole og søkte som mange andre fullt stipend og lån hos lånekassen. Søkte i skiftet juli/august, men svar fra lånekassen utble. Jeg bestemte meg for å ringe dem og purre litt på treg behandlingstid, men til min store overraskelse kunne kundebehandleren fortelle meg at søknaden var avvist pga. manglende eksamensresultater. Mer kunne hun ikke fortelle meg, men bad meg ta kontakt med skolen jeg hadde gått på. Jeg tok så kontakt med skolen og lurte på hva dette var fornoe. Skolens informasjonsbord måtte jeg ringe 4 - fire - ganger for å bli satt til en person som skjønte hva jeg spurte om. Når jeg fikk kontakt med denne personen fikk vi igang en fin dialog og jeg skulle bli konaktet dager etter med svar på hvordan mine eksamenskarakterer fra det første året så ut. Det tok 4 dager før jeg måtte ta konakt igjen for å komme noe videre med saken. Det viste seg at jeg ikke hadde fått karakterer i to fag (som nevnt over, pedagogikk og fysisk fag), og damen jeg snakket med kunne fortelle meg at jeg ikke hadde tatt disse eksamenene. Noe som er feil. Jeg forklarer henne at dette må være feil fordi jeg vet jeg deltok på disse. Hun bad om en dag til for å sjekke dette. Det tok ytterlige 2 dager før jeg ble oppringt. Skolen ringer og jeg blir så fortalt at karakteren fra det fysiske faget hadde de rett og slett glemt å sende inn til lånekassen (!), mens pedagogikken kan de ikke finne noe som helst sted (!). Jeg ber henne igjen lete videre fordi jeg vet jeg leverte inn den eksamenen. Ukjent antall dager går før skolen igjen tar kontakt og sier de har funnet eksamensbesvarelsen min. Jeg blir først veldig glad, før jeg får beskjed om at jeg har strøket pga. feil besvarelse. Jeg er noe sjokkert over akkurat det, men det er urelevant akkurat nå. Damen tilbyr seg og scanne inn oppgaven min og sende den til meg, og det viser seg å være oppgaven min - akkurat slik jeg husker den. Så: 1. Oppgaven min består av 2 deler og et refleksjonsskriv. Del 2 av oppgaven får jeg beskjed om at er feil, derav stryk karakter. 2. Men skolen klarer ikke å oppdrive oppgaveteksten for denne eksamenen, noe som gjør meg enda mer skeptisk til denne stryk karakteren. (Tro meg, jeg er nøye på formalitetene ved innleveringer) 3. Skolen tilbyr meg å ta opp igjen eksamenen ved ny innlevering, i februar 2010. 4. Skolen klarer fortsatt ikke å oppdrive oppgaveteksten til eksamenen, og jeg klarer ikke å besvare en oppgave jeg ikke har oppgaveteksten til. Saken stopper litt opp. 5. Lei av å vente på skolens behandlingstider tar jeg konakt med pedagogikklæreren min som jeg hadde dette første året. Han klarer ikke å oppdrive oppgaveteksten for 2007/08, men kan gi meg oppgaveteksten for 2008/09. 6. Jeg tar den og tar videre kontakt med skolens administrative, oppgaveteksten for 08/09 blir gjeldende oppgave for meg. 7. Februar 2010 er ikke en aktuell dato å levere inn for meg da jeg trenger pengene nå. Skolen ber meg ta kontakt med lånekassen og be om å få innvilget søknad tiltross for manglende resultater. Søknad til lånekassen blir selvsagt avvist. 8. Skolen ber meg levere inn oppgaven så snart som mulig, så skal jeg få sensur. Ikke noe mer er sagt, men jeg håper dette er sant og oppgaven er ferdig. Men dette er det jeg lurer på: - Lånekassen krever 60 studiepoeng fra eksamen per skoleår man har tatt opp fullt stipend og lån. Jeg gikk 2 år på denne skolen, noe som tilsvarer 120 studiepoeng. Men lånekassen kan la studenter være 60 studiepoeng på etterskudd, altså man kan trekke fra 60 studiepoeng fra den summen. 120 - 60 = 60. Det første skoleåret skulle egentlig gi meg 65 studiepoeng, altså derfor jeg trodde alt var i skjønneste orden. - Skolen gav meg ikke beskjed om eventuelle stryk karakterer og sendte heller ikke inn en bestått karakter, selv etter at jeg ringte inn og identifiserte meg selv - noe som bare kan skyldes sløvhet. Ja, det er min feil hvis jeg strøk, men skolen har allikevel ansvaret å gi meg denne karakteren så jeg er klar over karakteren og for så å ta opp igjen eksamenen. Jeg var aldri klar over stryk karakteren. - På grunn av skolens feil og veldig treige behandlingtid har jeg nå lånt penger for å klare meg igjennom august og september måned. Det tilsvarer 5000 + 5000 i husleie, ca. 2000 kr på mat per mnd, mobil og internett på 5-600. Altså har jeg måtte lånt 15 000 kroner av familie og nære. Kan jeg kreve økonomisk erstattning av skole på bakgrunn av dette? All hjelp mot et korrekt svar setter jeg stor pris på. Er det noe som er uklart er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Så vidt jeg vet kan du være 60 studiepoeng etter normert studieprogresjon, men da må du ha STRØKET på eksamen. Det gjelder ikke hvis du ikke møter opp på eksamen (hvilket jeg regner med du ikke har gjort. For øvrig er det en latterlig uprofesjonell skole du har gått på. Men du har strøket, og det er jo din oppgave å sjekke karakterene dine. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vel, for det første er det ikke skolen sin skyld at du ikke fullførte andre året. for det andre er det heller ikke skolen sin skyld at du bommet på oppgaven slik at du strøk, at du ikke klaget på dette er også din feil dessverre. Med andre ord: Skolen kunne umulig vite at du lå 60 studiepoeng eller mer bak progresjonen.. Eneste feilen de har gjort, er å ikke innrapportere et godkjent kurs/ undervisningsrekke. Men denne feilen skal isolert sett ikke føre til trøbbel med lånekassen. En annen ting er at du ikke fikk omgjort disse poengene til stipend, men det er en annen problemstilling. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 for det andre er det heller ikke skolen sin skyld at du bommet på oppgaven slik at du strøk, at du ikke klaget på dette er også din feil dessverre. Når de ikke en gang fant prøven og sendte ut svar om at han hadde strøket er det jo ikke en gang mulig å klage. Dessuten kan de jo tydeligvis ikke bevise at han ikke har svart på oppgaven. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Vel, hadde jeg ikke fått sensur på mine oppgaver, så hadde jeg ikke latt det skure slik trådstarter har gjort. Jeg hadde møtt opp personlig hos den personen som hadde som oppgave å utføre sensuren, for å purre på vedkommende. Jeg hadde ikke under noen som helst omstendighet overlatt dette ansvaret til en tilfeldig person ved skolen. På den høgskolen jeg gikk, så visste vi meget godt hvem som utførte sensuren og kunne således ta direkte kontakt med vedkommende for å høre hvordan sensureringen gikk. Altså i forhold til progresjon. Hvis så vedkommende da hadde vært ferdig, men jeg ikke hadde mottatt noen sensur, så hadde jeg sporenstreks satt i gang et apparat for å få ryddet opp i dette. Jeg regner med at din skole også bruker gjennomslagsark ved eksamner, slik eksamensreglementet tilsier? Hvis ikke, hva i pokker er det som har skjedd? Man må rett og slett ta ansvar som en voksen når man går på universitet eller høgskole, man kan ikke la ting skure slik det, unnskyld meg, virker som du har gjort trådstarter. Når du avbryter et studium midt i, så kan dette også føre til at dine rettigheter hos Lånekassen bortfaller, da midler fra Lånekassen er myntet på folk som fullfører sine studier. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Til dere to første, tror ikke dere skjønner problematikken. Jeg kan jo ikke klage på en karakter jeg ikke vet er en stryk karakter når karakteren ikke blir utlevert. Og jeg skrev også at jeg purret på å få karakterene etter at det første skoleåret var omme. Jeg er klar over at det er min egen feil at jeg ikke fullførte år nummer to, men det har jeg min fulle rett til å gjøre da lånekassen har slik ordning at jeg kan være 60 studiepoeng/et skoleår med resultater på etterskudd. Hadde jeg vært klar over mangelen fra første året ville jeg selvsagt tatt et par eksamener bare for å nå 60 studiepoeng. Men det besvarer uansett ikke spørsmålet mitt. Til NikkaYoichi, vil kanskje ikke kalle det "å la det skure", men mer å stole på skolen sin når de sier at karakterene vil komme etterhvert. Endret 2. oktober 2009 av bandreas Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Erstatning er betinget av at du har et økonomisk tap. Det er også betinget av at du ikke selv er nærmest til å være ansvarlig for tapet. Jeg har mine tvil om de to betingelsene er oppfylt. At en utbetaling blir forsinket er normalt ikke å regne som et tap. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvordan ser du det at jeg er nærmest å ha skylden krikkert? Bare lurer her. Jeg sier ikke at jeg er uskyldig i denne saken, og er klar over at jeg har vært naiv. Men for det første har det jo vært noe surr fra skolen sin side med 2 karakterer. Skolen har per dags dato ikke klart å oppdrive oppgaveteksten, og den teksten jeg har fått nå går ikke over ens med leveringene til andre i klassen som hadde en oppgave lik den jeg fikk tilbake i scannet version. Samtidig som jeg burde ha sjekket karakterene oftere, så ble de jo alri utgitt, noe som gjør det umulig for meg å faktisk vite hvilke karakterer som er gjeldene for meg. Husk nå at jeg ringte inn å spurte etter dem en gang på sommeren etter det første skoleåret. Og selv om det ikke er så mye et tap, som en utsettelse som du sier (forhåpentligvis er dette riktig, håper jo på å få stipend og lån i høst) så er det utrolig kjipt å ikke ha råd til skolebøker, busskort, dra på kino med venner, leve på knekkebrød og brød jeg får av en venn som er baker. Ikke kunne kjøpe seg regntøy nå som høsten virkelig setter inn og i det heletatt ønske seg penger til bursdag så jeg får betalt regninger. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Til NikkaYoichi, vil kanskje ikke kalle det "å la det skure", men mer å stole på skolen sin når de sier at karakterene vil komme etterhvert. Vel, det er så sin sak, men jeg ville som sagt forhørt meg om sensuren faktisk var gjort og ikke minst om den i det hele tatt var kommet i gang. Det sjedde hos oss også at sensoren ikke hadde kommet i gang på grunn av sykdom, eller lå etter planen på grunn av uforutsette hendelser. Jeg hadde aldri i verden slått meg til ro med utydelige svar som: "Sensuren kommer nok skal du se." (eller tilsvarende, noe jeg oppfatter svaret du fikk som) Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Nei, du har vel strengt talt rett. Skal forhøre meg. Hvem som gir sensur tror jeg derimot jeg ikke får vite. Men at prosessen er i gang kan de vel svare på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvordan ser du det at jeg er nærmest å ha skylden krikkert? Bare lurer her. Jeg sier ikke at du er nærmest til å ha skylden, men at du er nærmest til å bære ansvaret for tapet. Du har tross alt ansvar for alt ingen andre har ansvar for, for å si det grovt. Jeg sier ikke at jeg er uskyldig i denne saken, og er klar over at jeg har vært naiv. Men for det første har det jo vært noe surr fra skolen sin side med 2 karakterer. Skolen har per dags dato ikke klart å oppdrive oppgaveteksten, og den teksten jeg har fått nå går ikke over ens med leveringene til andre i klassen som hadde en oppgave lik den jeg fikk tilbake i scannet version. Samtidig som jeg burde ha sjekket karakterene oftere, så ble de jo alri utgitt, noe som gjør det umulig for meg å faktisk vite hvilke karakterer som er gjeldene for meg. Husk nå at jeg ringte inn å spurte etter dem en gang på sommeren etter det første skoleåret. Og dette er ikke nok til at jeg vil konstatere culpa, altså skyld, hos skolen. Ei heller er slike konsekvenser en stadig, typisk, og ekstraordinær fare som gjelder undervisningsvirksomhet og avholdelse av eksamener, så ansvar uten skyld er utelukket. Og selv om det ikke er så mye et tap, som en utsettelse som du sier (forhåpentligvis er dette riktig, håper jo på å få stipend og lån i høst) så er det utrolig kjipt å ikke ha råd til skolebøker, busskort, dra på kino med venner, leve på knekkebrød og brød jeg får av en venn som er baker. Ikke kunne kjøpe seg regntøy nå som høsten virkelig setter inn og i det heletatt ønske seg penger til bursdag så jeg får betalt regninger. Å være i en kjip situasjon er ikke nok til å konstatere at man har et pengekrav mot noen andre. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Okei, takker for svar folkens! Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Hei Tar opp igjen denne tråden for noen nye spørsmål jeg håper å få svar på. Håper at de som eventuelt svarer tar seg tid til å lese igjennom saksgangen i første post Etter veldig mye frem og tilbake som jeg ikke orker å skrive ned her har jeg nå fått ordnet med eksamenskarakteren slik at den er bestått og godkjent fra skolen sin side. Men det har seg slik at det har tatt veldig mye lenger tid enn forventet slik at fristen for å søke om stipend og lån har gått ut (15. nov). Ser da til Erstatning er betinget av at du har et økonomisk tap. Det er også betinget av at du ikke selv er nærmest til å være ansvarlig for tapet. Jeg har mine tvil om de to betingelsene er oppfylt. At en utbetaling blir forsinket er normalt ikke å regne som et tap. Selv om dette er stipend og lån, kan det anses som økonomisk tap? Jeg har gjort alt som står i min makt for å gjennomføre dette så fort som mulig, mens skolen ikke fikk til å gi et endelig svar før 18.11.2009 - etter at jeg tok kontakt med skolen med dette problemet midt i august. Problemet bunner jo i at skolen aldri leverte ut karakteren slik at jeg formelt kunne klage på den, noe som gir dem hovedansvaret i forsinkelsen. Har lånt penger av foreldre og samboer som har brukt penger fra sparekonto. Kan rentene fra disse summene (5000 kr x 5 mnd) også ansees som økonomisk tap? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Selv om dette er stipend og lån, kan det anses som økonomisk tap? Jeg har gjort alt som står i min makt for å gjennomføre dette så fort som mulig, mens skolen ikke fikk til å gi et endelig svar før 18.11.2009 - etter at jeg tok kontakt med skolen med dette problemet midt i august. Problemet bunner jo i at skolen aldri leverte ut karakteren slik at jeg formelt kunne klage på den, noe som gir dem hovedansvaret i forsinkelsen. Har lånt penger av foreldre og samboer som har brukt penger fra sparekonto. Kan rentene fra disse summene (5000 kr x 5 mnd) også ansees som økonomisk tap? Tap av et økonomisk gode en hadde grunn til å forvente (stipend) vil anses som tap. Hvis du betaler renter vil rentene anses som tap. Hvis du ikke betaler renter vil du ikke ha noe tap. Spørsmålet står og faller fortsatt på hvorvidt du er nærmere til å bære tapet. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Med "nærmere til å bære tapet" mener du fortsatt at om det er jeg som har hovedansvaret for tapet ikke sant? Men takk for svar igjen Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg er uenig i at bandreas må sies å være nærmest til å bære feilen, da det slik jeg sr det har forekommet klare brudd på rutiner fra skolens side, med bortroting av en eksamensoppgave og manglende karakter i et annet fag. At han også har tatt kontakt med skolen for å etterlyse disse karakterene bidrar etter mitt syn også til å plassere skylden hos skolen - de er i hvert fall slik jeg ser det, nærmere til å bære risikoen for eget rot. Selv om jeg er enig i at et ikke er snakk om ansvar for uforsvarlig ordning, må skolen slik jeg ser denne saken absolutt kunne være ansvarlig som følge av anonyme og kumulative feil. At skolen har retningslinjer gitt i forskrift som her sannsynligvis er brutt, taler jo også for at skolen som enhet har handlet klanderverdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå