NikkaYoichi Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 1. Kan du endre/skifte din egen front lys eller må du be en tekniker til å gjøre det? Ja, du kan skifte pærer selv. 2. Merking av last - et litt snålt spørsmål, de lurte på om det var pålagt og merke last i mørket som stakk ut av bilen, mer enn 1m utenfor bilen eller noe. Har ikke funnet noe i teoriboka om dei er trekant, hvit eller rødt lys. All last som stikker ut fra bilens bakende, enten det ligger på henger eller stikker ut fra bagasjerommet, skal merkes tydelig. 3. Hvis jeg møter på to syklister som sykler to i bredden på min side av veien, og veien er merket sperrelinje. Har jeg da lov å kjøre forbi de? eller kan jeg bare kjøre forbi de likevel siden de er syklister? Du har ikke under noen som helst omstendighet lov til å krysse sperrelinjer. Det eneste unntaket må være for å unngå kollisjon. 4. Er jeg ansvarlig for å ta medisiner før jeg kjøre eller er det lege / apotek? Du er ansvarlig for å følge retningslinjene på medisiner du inntar og om disse kan påvirke din evne til å kjøre bil. Du er ikke forpliktet til å ta medisiner for å kjøre bil, snarere tvert om! 5. Et stor kjøretoy/en lastebil var parkert i veikanten og Nødlys ble skru på. Jeg kan ikke se veien fram fordi lastebilen hindrer det, bør jeg bli hvor jeg er og vente eller kjøre til i venstre kjørefelt for å unngå kø? Du kan kjøre forbi om forholdene tillater, altså at det ikke medfører fare å kjøre forbi. 6. Hvis jeg nærmer meg en rundkjøring og vil svinge til venstre, skal jeg slå på blink lys nå å vise særlig hensyn, eller må jeg slå på blink lys nå fordi det er påbudt og obligatorisk? Du skal alltid bruke påbudt lyssignal. Om du skal inn i en rundkjøring eller ikke, spiller fint liten rolle. 7. Hva betyr det når en bil blinker sin front lys .. betyr det at han kjører fort og du kan ikke kjøre forbi ham på venstre kjørefelt (hvis du kjører i høyre felt i fleirefeltsveg og foran deg er en lastebil ) Man kan aldri vite hva det betyr når en bil blinker med sine frontlys. Det kan være at han ønsker å fortelle deg at du mangler ett eller fler av dine kjørelys, at du kjører med ulovlige kurvelys, langlys, vil varsle deg om kontroller eller rett og slett at du holder på å foreta en farlig forbikjøring. 8. Når eg skal svinge til venstre i fleirefeltsveg, må jeg plassere meg videre til høyre, midterste eller venstre også? Du skal plassere deg slik at lovlig kan svinge til den retningen du skal. Det kan være flere felter som fører til venstre, men hovedregelen er at du skal legge deg til venstre om du skal svinge til venstre og høyre om du skal svinge til høyre. Dette er da rimelig basic? Jeg antar ut fra din skriftlige fremstillingsevne at du ikke har norsk som morsmål. Jeg har full forståelse for at du kan ha store problemer, ikke fordi at du ikke forstår reglene, men at du rett og slett ikke forstår spørsmålene. Som flere her har påpekt så er det nok av norskspråklige som ikke forstår spørsmålene også. Hvis du søker spesielt om det så har du muligheten til å ta prøven muntlig og ikke nok med det, du kan også få tolk under teoriprøven. Slik at det ikke skal være noen tvil om at det ikke er språklige hindringer som ligger til grunn. Lykke til. Lenke til kommentar
fuschiah Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 takk for svarer nikka Lenke til kommentar
Morten21 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Kan noen behage hjelpe meg? Jeg har tatt eksamen 11 ganger allerede. Jeg har brukt nesten 10,000 kroner allerede for testen og bøker og cd. Jeg er virkelig begynner å miste håpet. Første gang jeg tok testen var november i fjør og jeg fikk 19 feil, så 15x2, 12x2, 11, 10x2, 9x2, 8 men aldri 7 feil. Jeg begynner å tro de er å manipulere resultatene av eksamen min fordi det var en gang som det står på papir resultat att jeg fikk 15 feil men da eg telles, fikk jeg bare 14. Jeg har skriv ut på alle spørsmåla i teoritentamen. Jeg bruker 4 forskjellige bøker og 1 cd og leser dem veldig gødt. Bruker jeg feil bøker? Hva annet kan jeg gjøre? kan noen hjelpe meg på noen spørsmål vær så snill? Jeg er virkelig redd å forsøke testen igjen på mandag (12th ganger) men jeg må. 1. Kan du endre/skifte din egen front lys eller må du be en tekniker til å gjøre det? 2. Merking av last - et litt snålt spørsmål, de lurte på om det var pålagt og merke last i mørket som stakk ut av bilen, mer enn 1m utenfor bilen eller noe. Har ikke funnet noe i teoriboka om dei er trekant, hvit eller rødt lys. 3. Hvis jeg møter på to syklister som sykler to i bredden på min side av veien, og veien er merket sperrelinje. Har jeg da lov å kjøre forbi de? eller kan jeg bare kjøre forbi de likevel siden de er syklister? 4. Er jeg ansvarlig for å ta medisiner før jeg kjøre eller er det lege / apotek? 5. Et stor kjøretoy/en lastebil var parkert i veikanten og Nødlys ble skru på. Jeg kan ikke se veien fram fordi lastebilen hindrer det, bør jeg bli hvor jeg er og vente eller kjøre til i venstre kjørefelt for å unngå kø? 6. Hvis jeg nærmer meg en rundkjøring og vil svinge til venstre, skal jeg slå på blink lys nå å vise særlig hensyn, eller må jeg slå på blink lys nå fordi det er påbudt og obligatorisk? 7. Hva betyr det når en bil blinker sin front lys .. betyr det at han kjører fort og du kan ikke kjøre forbi ham på venstre kjørefelt (hvis du kjører i høyre felt i fleirefeltsveg og foran deg er en lastebil ) 8. Når eg skal svinge til venstre i fleirefeltsveg, må jeg plassere meg videre til høyre, midterste eller venstre også? Behage hjelpe meg...Jeg virkelig ønsker å bestå testen nå..I helga skal jeg svare teoritentamen heile dagen. takk og hils, sliten av teori ## skrift endret til normal størrelse av ilpostino ## Unnskyld meg, men de spm du har skrivd opp her her sykt enkle og du finner alle svarene svart på hvitt i teoriboka di. Ser på skrivingen din at du kanskje har dysleki? i såfall ville jeg søkt meg opp til muntlig eksamen. Lykke til neste gang Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Du skal ikke blinke deg inn i rundkjøringen. Du kan, men det er ikke påbudt. Du skal derimot blinke deg ut av rundkjøringen Endret 2. oktober 2009 av Jason Something Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nuvel, jeg forholder meg til vegtrafikkloven jeg: § 14. Signal og tegn 1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt. 2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. 3. Fører av utrykningskjøretøy som krever fri veg, skal varsle med blinkende blått lys. Særskilt lydsignal kan nyttes i tillegg, men bare når det er nødvendig. Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelse, varsle med blinkende gult lys. 4. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn. Når man skal inn i en rundtkjøring foretar man nettopp endringer i sideretningen, nemlig at man eksempelvis skal til venstre og derfor må plassere seg til venstre i innkjøringen til rundkjøringen. Derfor skal man benytte blinklys ved innkjøringen til rundkjøringen om man skal til venstre. Lenke til kommentar
fuschiah Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Tusen takk til alle dåkke. Jeg har heldigvis bestått prøven idag etter 12 forsøk. For en følelse! hadet bra og takk igjen Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Oo Gratulerer så mye Er ikke så mye som skal til som regel hvis man utdyper seg for alle penga =) Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nå tør ikke jeg kjøre bil lengre .... Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Haha xD Bare vent til jeg kommer på veien du Lenke til kommentar
OeO Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Gratulerer! Nuvel, jeg forholder meg til vegtrafikkloven jeg: .. 2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. .. Du skal blinke hvis du bytter fil i rundkjøringen. Du skal blinke når du skal ut av rundkjøringen. Du må ikke blinke når du skal inn i rundkjøringen. Dette er ikke påbudt. Den vesentlige endringen av kjøretøyests plassering skjer ved filbytte. Svingingen skjer ut av rundkjøringen. Endret 5. oktober 2009 av oysteina Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg blinker sjelden inn i rundkjøringer, men alltid ut. Plasseringen sier vel det meste? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg blinker sjelden inn i rundkjøringer, men alltid ut. Plasseringen sier vel det meste? Enig. Så lenge såpass få praktiserer dette mener jeg at det har en mer forvirrende enn oppklarende effekt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Den vesentlige endringen av kjøretøyests plassering skjer ved filbytte. Og den endringen skjer akkurat i det øyeblikk at du krysser det ytterste feltet i rundkjøringen. (Dette ved rundkjøringer som har flere felter.) Blinker du ikke når du kommer til andre kryss heller? Hvorfor tror norske billister at reglene om at man må blinke når man skal svinge i et kryss, endrer seg drastisk fordi at det står en rund klump i midten av krysset? Trafikkreglene er veldig tydelige på dette, noe også min kjørelærer var flink til å påpeke da jeg kjørte opp for lenge siden. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Har aldri hørt av noen kjørelærer/Politi/Vegvesen-ansatt at man skal blinke seg inn i rundkjøringer.. Men jeg vet det er snakk om at det skal bli sånn, men enn så lenge ikke vedtatt.. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Du skal blinke inn i rundkjøringer, men er vel nesten ingen som gjør det. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Du skal blinke inn i rundkjøringer, men er vel nesten ingen som gjør det. De prøver vel å gjøre dette på kjøreskolene nå, men det er ikke påbudt. Du skal blinke deg ut Lenke til kommentar
OeO Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 I et kryss blinker man i retningen man svinger, svinger man til venstre blinker man dit, svinger man til høyre blinker man dit. Når man kommer til en rundkjøring svinger man til høyre uansett. Man oppfordres til å blinke til venstre hvis man skal dit for å signalisere dette tydelig. Skal man til høyre i en veldig liten rundkjøring må man kanskje blinke før man kjører inn, siden man ikke rekker å sette det på. Den vesentlige endringen skjer i sideretning, dvs filbytte osv. Svinging er det du prater om. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Akkurat, du MÅ blinke fordi du bytter fil (mot venstre, inn i rundkjøringen). Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Fortsatt aldri lært eller lest noe sted.. Det er snakk om at man skal blinke til venstre i rundkjøringer, men da hvis man skal til venstre, ikke ved filskifte.. Da kommer det mer ann på hvor man legger seg i utgangspukter.. Ta f.eks et par av rundkjøringene her i byen (Skien) da, man SKAL etter skilter legge seg innerst om man skal rett fram og til venstre, ytterst om man skal den ene mulige veien til høyre.. Forvirrer ikke det da hvis du skal blinke til venstre når du skal rett fram? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Akkurat, du MÅ blinke fordi du bytter fil (mot venstre, inn i rundkjøringen). Så hvis det er et kryss og du svinger til høyre (dvs 'bytte fil til venstre') så blinker du til venstre i krysset? Hva er da forskjellen på å svinge hvis du kommer til et T-kryss og å bytte fil? Slutt å tull... ALLE skal blinke til venstre inn i rundkjøringen uansett hvor de skal? Ser du ikke urimligheten i det? Man blinker til venstre hvis man skal til venstre og har lyst til å ta ekstra hensyn, men det er ikke påbudt. Nå har ikke jeg teoriboka mi lenger, men hvis noen har lyst til å finne det i sin er de velkommen til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå