Gå til innhold

[Løst]Har tatt teoriprøve 11 ganger


fuschiah

Anbefalte innlegg

Kan noen behage hjelpe meg? Jeg har tatt eksamen 11 ganger allerede. Jeg har brukt nesten 10,000 kroner allerede for testen og bøker og cd. Jeg er virkelig begynner å miste håpet. Første gang jeg tok testen var november i fjør og jeg fikk 19 feil, så 15x2, 12x2, 11, 10x2, 9x2, 8 men aldri 7 feil. Jeg begynner å tro de er å manipulere resultatene av eksamen min fordi det var en gang som det står på papir resultat att jeg fikk 15 feil men da eg telles, fikk jeg bare 14. Jeg har skriv ut på alle spørsmåla i teoritentamen. Jeg bruker 4 forskjellige bøker og 1 cd og leser dem veldig gødt. Bruker jeg feil bøker? Hva annet kan jeg gjøre? kan noen hjelpe meg på noen spørsmål vær så snill? Jeg er virkelig redd å forsøke testen igjen på mandag (12th ganger) men jeg må.

 

1. Kan du endre/skifte din egen front lys eller må du be en tekniker til å gjøre det?

 

2. Merking av last - et litt snålt spørsmål, de lurte på om det var pålagt og merke last i mørket som stakk ut av bilen, mer enn 1m utenfor bilen eller noe. Har ikke funnet noe i teoriboka om dei er trekant, hvit eller rødt lys.

 

3. Hvis jeg møter på to syklister som sykler to i bredden på min side av veien, og veien er merket sperrelinje. Har jeg da lov å kjøre forbi de? eller kan jeg bare kjøre forbi de likevel siden de er syklister?

 

4. Er jeg ansvarlig for å ta medisiner før jeg kjøre eller er det lege / apotek?

 

5. Et stor kjøretoy/en lastebil var parkert i veikanten og Nødlys ble skru på. Jeg kan ikke se veien fram fordi lastebilen hindrer det, bør jeg bli hvor jeg er og vente eller kjøre til i venstre kjørefelt for å unngå kø?

 

6. Hvis jeg nærmer meg en rundkjøring og vil svinge til venstre, skal jeg slå på blink lys nå å vise særlig hensyn, eller må jeg slå på blink lys nå fordi det er påbudt og obligatorisk?

 

7. Hva betyr det når en bil blinker sin front lys .. betyr det at han kjører fort og du kan ikke kjøre forbi ham på venstre kjørefelt (hvis du kjører i høyre felt i fleirefeltsveg og foran deg er en lastebil )

 

8. Når eg skal svinge til venstre i fleirefeltsveg, må jeg plassere meg videre til høyre, midterste eller venstre også?

 

Behage hjelpe meg...Jeg virkelig ønsker å bestå testen nå..I helga skal jeg svare teoritentamen heile dagen.

 

 

 

takk og hils,

sliten av teori

 

## skrift endret til normal størrelse av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oooh, den er kjip.

 

For det første: teorien er en inntekt for biltilsynet. Spørsmålene vil kunne tolkes i forskjellige retninger, hvor det finnes flere "gode" nok svar. Det er med andre ord bare for å tjene penger.

 

For det andre: Boka du har kjøpt (den blå?), hjelper lite. Jeg ville tatt masse tester på nettet. Vet det finnes en på Dinside, men den er ufulstendig og utdatert. Skal google litt rundt og se om jeg finner den beste.

 

foresten, ikke skriv med bold og store bokstaver :)

Lenke til kommentar

Aye, men du kan kunne mye, men uansett å god du er så kommer sånna teite helt 100% meningsløse svada spørsmål alltid fram og ødelegger.

 

teoritentamen.no virket veldig proff. Prøvde demoen og du får til og med svar på hvilket kapittel i boka du må øve mer på. 30 kroner dagen... Dyrt som faen når lappen koster 30k utenom, men jeg kommer til og bruke den siden framover hvertfall :)

Lenke til kommentar

En positiv ting med å ta mopedsertifikat når du er 16, er at du kan trafikkreglene, og vet bedre hvordan du skal oppføre deg i trafikken når du skal ut å ta billappen.

 

Vil ikke si at jeg er noen verdensmester i trafikken, fordi det er jeg ikke, men etter 2 år på moped/scooter, kan du en del, og er bedre forberedt til evt. oppkjøring etc.

Lenke til kommentar
Kjør mer bil så kjenner du deg igjen i situasjoner, og forstår dem slik at du vet hva du skal velge.

Og du burde virkelig gjøre noe med norsken din... det er rett og slett vanskelig å lese det du skriver.

 

 

beklager eg er ikke norske, jeg har gjørt mitt beste å forklare så klart som mulig. disse spørsmålene jeg har møtt en masse feil så håper dåkke kan svare som snape har gjørt. hjertelig takk...

Lenke til kommentar

Nå har du fått noen tips med noen nettsider og se litt på hvertfall :)

Anbefaler deg og prøve og ta en tes på nettet før du går til teoriprøva. Da kan du nok spare mange penger i ditt tilfelle. Har du alt eller bortimot alt riktig så kan du gå og ta den eksamen, men er det for mange feil / stryk så burde du øve mer, www.teoritentamen.no sier til og med hva du må øve mer på osv.

 

Ellers er det og lese i det du har av bøker, og også komme seg ut i trafikken og få helhets inntrykk og litt mer praktisk.

 

 

Lykke Til ! :)

Lenke til kommentar

1 man kan skifte sine egne halogenpærer, men er det xeonpærer så er det mye innstillinger så ville latt ett verksted skifte da dett er mye mere innstillinger på disse. men lysene må justeres rett så man må kunne dette for å få det riktig.

2. når lasten stikker utfor bilen bak så skal det merkes uansett dag eller natt mener jeg, er ikke all last som synes om det stikker ut. ville merket med hvit refleks da rødt lys bak kan misforståes i mørket. om det er påbudt er jeg usikker på men tror det da utstikkende last er trafikkfarlig.

3. du kan ikke krysse sperrelinjen men kan kjøre forbi om det er plass og du ikke bryter sperrelinjen, syklistene bør legge seg etter hverandre på siden av veien og gjøre plass.

4. det er ditt ansvar og ta de medisiner som er foreskrevet av lege og følge foreskreven dosering på reseptfrie medisiner slik at det ikke er en fare for trafikken. er det rød varseltrekant skal de ikke kjøres om de er tatt.

5. om du ikke ser og kjøre forbi så skal du vente bak fordi det er trafikkfarlig og uoversiktlig. vent til lastebil er kjørt eller at det kommer noen og dirigerer trafikken dersom lastebilen ikke er flyttbar

6. slå på blinklys i henhold til runkjøringsregler fordi det er obligatorisk og påbudt . feil bruk av blinkelys i runkjøringer og feltskifte kan skape farlige situasjoner.

7. skjønte ikke helt hva du mente. men blinking med hovedlys kalles lyshorn brukes ved å varsle andre trafikanter. når de kommer bakfra er det for å fortelle at de kjører forbi deg. du har uansett vikeplikt ved feltskifte for de biller som ligger i det feltet du skal legge deg i.

om du skal til venstere på en flerfelts veg så må man legge seg i det lfeltet som det skiltes til for den avkjøringen som skal brukes. er vel som regel venstre fil.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
beklager eg er ikke norske, jeg har gjørt mitt beste å forklare så klart som mulig. disse spørsmålene jeg har møtt en masse feil så håper dåkke kan svare som snape har gjørt. hjertelig takk...

 

Siden du ikke er norsk, antar je gdu har litt problemer med å sette deg skikkelig inn i spørsmålene slik a du faktisk forstår dem. Det har ingenting med at du er dum eller ikke klarer å lære, men at spørsmålene er stilt på en meget spesiell måte. Det er også mange norske som har problemer med hvordan spørsmålene har blitt stilt.

 

Uansett så råder jeg deg til å fremskaffe dokumenter på at du ikke fullt ut behersker norsk i tilstrekklig grad til å besvare spørsmålene, da kan du søke om å ta prøven muntlig. Denne søknaden må dokumenteres, jfr. Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve §29-5 (3):

 

Den teoretiske prøven skal som regel være skriftlig. Hvis kandidaten ikke behersker skriftlig norsk i tilstrekkelig grad til å kunne besvare spørsmålene, har lese- og skrivevansker eller tilsvarende, kan regionvegkontoret etter dokumentert søknad gi tillatelse til at tilsvarende tilrettelagt prøve avlegges. Om nødvendig kan prøven gjennomføres med tolk.

 

Anbefaler deg også å be om å få en tolk hvis du mener dette blir lettere for deg.

 

Vil også henvise til samme forskrifts §29-1 (4):

 

For kandidater som ikke forstår norsk kan kommunikasjonen mellom kandidaten og sensoren foregå på et språk som partene behersker godt nok. Dersom språkproblemene er store, kan det benyttes godkjent tolk ved prøven. Eventuelle utgifter til tolk, utover hva som dekkes av den offentlige tolketjeneste, må kandidaten selv dekke. Tolken skal være godkjent av regionvegkontoret. Godkjenning som tolk kan tilbakekalles av regionvegkontoret blant annet dersom det avdekkes at vedkommende ikke innehar tilstrekkelig tolkefaglige kvalifikasjoner eller har bidratt til juks ved førerprøven.

 

Slike søknader bør sendes avgårde i god tid før du skal ta prøven, da det er litt behandlingstid på dette. I mellomtiden kan du terpe mer på teorien, og ta prøver på nettet. Uansett skal du ha lykke til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...