Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemeldt student og rehabiliteringspenger

Gjest Jente 20

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 20

Hei

Jeg er en student som i flere år har slitt med alvorlig angst og depresjon. Er i behandling hos en privat psykolog for øyeblikket. Til jul vil dette være 2 semesteret jeg er sykemeldt hos lånekassen. Jeg har altså søkt omgjøring slik at hele lånet mitt blir til stipend.

Fordi jeg vet at jeg ikke vil bli noe særlig bedre med det første uten intensiv behandling er videre studier etter jul uaktuelt. Men søke om lån fra lånekassen hvert år for å ha noe å leve av, for deretter sykemelde meg er vel neppe særlig bra i lengden.

Her kommer problemet. Jeg vurderer da å søke om rehabiliteringspenger fra Nav i stedet. Men gjennom hele denne sykdomsprosessen har jeg beholdt en liten deltidsjobb hvor jeg jobber ca 4-6 ganger i måneden. Har aldri sykemeldt meg fra denne fordi da ville jeg ikke kunne få lånet mitt omgjort til stipend i den perioden, samt økonomisk så får jeg mer i lån enn jeg får i lønn fra denne lille jobben.

Vil jeg da få avslag på rehabiliteringspenger fordi jeg kunne jobbe denne lille jobben et par dager i måneden? Eller vil mine to semester som sykemeldt student telle?

Jeg er ute av stand til å jobbe fulltid, eller leve på min deltidsjobb. Er det bedre om jeg slutter i jobben før jeg søker? Så hva gjør jeg? Vil bare ha mulighet til å bli skikkelig frisk, ha mat på bordet og kunne forsette med studiene seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...