Gå til innhold

Har jeg blitt tatt av fotoboks?


k_flaathe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av fotoboksene på Ring 3 blinket på meg for et par dager siden. Det var det lille lyset øverst som blinket, ikke den store, røde blitzen fra helvete.

 

Hva betyr dette? Jeg holdt maks 75 i 70-sona, og etter det jeg har erfart løser den seg ikke ut på så små overtredelser. En kamerat som har drevet montering av slike bokser sa det kunne være kalibrering eller lignende.

Lenke til kommentar

På laser radar som politiet bruker er det 3km/t sikkerhetsmargin.<br /><br />For å få bot skal du ligge 5 eller mer over fartsgrensen, der du blir målt.<br /><br />Dvs. i 70 sone kan du kjøre 77 uten å få bot. Kommer du deg over i 78 blir det bot. <br />Vet ikke om det over 77,5, f.eks 77,7 også blir tolket som 78.

 

Samme på fotobokser?

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Blitzen i gjennomsnitts målerne er byttet ut med IR blitz.

 

"Statens vegvesen har fått utviklet en ny type IR-blitz, som benytter infrarødt lys som ikke blir synlig selv i mørket. "

http://www.nettavisen.no/motor/article424695.ece

 

 

Jepp, de synes ikke. Boksene med disse blitsene er likevel lette å skille fra de gamle, da de er mye smalere og har en "riflet" overflate.

 

Står blant annet i Rælingstunellen mot Lillestrøm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En kompis av meg kjørte igjennom en fotoboks som blinket, men han visste at han ikke kjørte for fort så han prøvde igjen. det blitzet da også. han fikk bot for ikke å ha kjørt med belte

Dette er bare tøys. Historien er hentet fra en vits/"vandrehistorie", det blir ikke tatt bilde når man ikke kjører for fort.

 

Neei, er det det? Mener å huske det skjedde rundt jessheim? Kanskje bare jeg som er godtroende, husker pokker ikke hvor jeg hørte det lenger.

 

 

Blitzen i gjennomsnitts målerne er byttet ut med IR blitz.

 

"Statens vegvesen har fått utviklet en ny type IR-blitz, som benytter infrarødt lys som ikke blir synlig selv i mørket. "

http://www.nettavisen.no/motor/article424695.ece

 

 

Jepp, de synes ikke. Boksene med disse blitsene er likevel lette å skille fra de gamle, da de er mye smalere og har en "riflet" overflate.

 

Står blant annet i Rælingstunellen mot Lillestrøm.

 

Thank you! Der sparte du meg for et par tusen i januar;)

 

Jeg fikk forresten se grønn blink selv i går på vei inn til Gran sentrum fra jevnaker. Den blinka ikke bare en gang heller, men seks ganger(tilsvarende det antall biler som kjørte fordi, megselv inkludert) Og siden det var saktekjørende trafikk forran så lå jeg ikke i nærheten av 60 som det er der. Så ble det noengang konkludert med hva grønn blink betydde? Har sett en god del av den røde da jeg rett som det er har endt opp bak en eller annen utlending som ikke skjønte at fotoboksene på vøyenenga/skui ikke sto der som pynt. Blitsen var ikke ulik denne, men den var som sagt grønn.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde et par små grønne blink ved strekningsmålingen på Dovre. Mener selv at jeg ikke kjørte for fort, og har ikke fått noe i posten. (Er over 5 uker siden nå.) Jeg har også hørt at dersom du blir tatt i en fotoboks, kommer det et kraftig rødt blink, som er lett og se selv for de som kommer et stykke bak.

 

Men det var selvfølgelig litt skremmende der og da.

Lenke til kommentar
På laser radar som politiet bruker er det 3km/t sikkerhetsmargin.<br /><br />For å få bot skal du ligge 5 eller mer over fartsgrensen, der du blir målt.<br /><br />Dvs. i 70 sone kan du kjøre 77 uten å få bot. Kommer du deg over i 78 blir det bot. <br />Vet ikke om det over 77,5, f.eks 77,7 også blir tolket som 78.

 

Samme på fotobokser?

 

Har du sniffa lim?

 

For det første: laser og radar er to forskjellige ting. Det er ikke noe som heter "laser radar". I følge en bekjent i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) og en annen bekjent i Utrykningspolitiet (UP) har politiet sluttet å bruke radar de siste årene, fordi det var så mye trøbbel med dem. Når du ser at politiet sitter i vegkanten og gjennomfører hastighetskontroll, er det derfor en lasermåling du er vitne til.

 

For det andre: Satsene for forenklet forelegg starter ved 1 km/t over fartsgrensa. Altså er det ingenting som heter at man må ligge minst 5 km/t for fort for å bli tatt. Det kan være at den enkelte Torvald Politimann og/eller det aktuelle politidistriktet/politistasjonen/lensmannskontoret har sine egne retningslinjer for når de gidder å "slå til", men det er ikke skrevet et ord i et offentlig tilgjengelig dokument at man må kjøre minst 5 km/t for fort før man blir tatt. Det er videre en kjent sak at SVÆRT FÅ fotobokser slår til før du begår en relativt solid hastighetsoverskridelse, men det finnes ikke noen fasit for når en fotoboks tar bilde. Det kan da også endres fra dag til dag, ved hjelp av få tastetrykk.

 

For det tredje: Laserne som per i dag benyttes i politiet, "Laser fartsmåler LTI 20.20", oppgir måleresultatet i hele km/t, altså uten desimaler. Måleresultatene 77,5 eller 77,7 vil ikke dukke opp i displayet. Det pågår samtidig en prosess med innføring av nye lasere i politiet, det er mulig at disse oppgir desimaler.

 

EDIT: For å unngå videre forvirring: laser fartsmåler LTI 20.20 har en innebygd sikkerhetsmargin på 3 km/t som automatisk trekkes fra måleresultatet før dette vises i displayet.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

At man må kjøre 78 i 70-sone for å få bot må da være tull?

 

Men er nok mulig det er 3km/t eller en viss prosent i sikkerhetsmargin. Men at denne utgjør så mye vil jeg like å se. Og hvis du allerede kjører 78, så vil nok speedometeret vise litt over 80 uansett, så da har du trampa over fartsgrensen med god margin for å si det sånn.

Lenke til kommentar
At man må kjøre 78 i 70-sone for å få bot må da være tull?

 

Men er nok mulig det er 3km/t eller en viss prosent i sikkerhetsmargin. Men at denne utgjør så mye vil jeg like å se. Og hvis du allerede kjører 78, så vil nok speedometeret vise litt over 80 uansett, så da har du trampa over fartsgrensen med god margin for å si det sånn.

 

Hører du ikke etter? Jeg sa akkurat at "Laser fartsmåler LTI 20.20" har et innebygd automatisk sikkerhetsfratrekk på 3 km/t.

Lenke til kommentar
Hører du ikke etter? Jeg sa akkurat at "Laser fartsmåler LTI 20.20" har et innebygd automatisk sikkerhetsfratrekk på 3 km/t.

 

Nei, det sa du ikke.

 

Kan legge til at det ikke alltid er for høy fart som vises, noen ganger er den nøyaktig og noen ganger viser den mindre, det blir mye mer riktig og si +/- 3km/t.

 

Det står heller ingenting i bruksanvisningen til POLITIETS MATERIELLTJENESTE om LTI 20.20 TS/KM-S om at den automatisk har fratrekk/tilegg på 3 km/t.

 

Dine påstander er helt grunnløse.

 

EDIT: Kan også si at laserne som blir brukt idag er i fra 1993, og derfor sett på som veldig gammel og unøyaktig teknologi.

Endret av Famen
Lenke til kommentar
At man må kjøre 78 i 70-sone for å få bot må da være tull?

 

Men er nok mulig det er 3km/t eller en viss prosent i sikkerhetsmargin. Men at denne utgjør så mye vil jeg like å se. Og hvis du allerede kjører 78, så vil nok speedometeret vise litt over 80 uansett, så da har du trampa over fartsgrensen med god margin for å si det sånn.

 

Hører du ikke etter? Jeg sa akkurat at "Laser fartsmåler LTI 20.20" har et innebygd automatisk sikkerhetsfratrekk på 3 km/t.

Og?...

Det jeg mente var at den sikkerhetsmargingen ugjør vel aldri så mye som 8km/t som var påstanden litt lengere her oppe, som du var helt enig i. :)

Lenke til kommentar

Og?...

Det jeg mente var at den sikkerhetsmargingen ugjør vel aldri så mye som 8km/t som var påstanden litt lengere her oppe, som du var helt enig i. :)

Om man plusser sammen sikkerhetsmarginen fra politiet og fra speedometeret, så bli det nærmere 8 km/t.

Og politiet pleier ikke å stoppe billister som blir registrert med fart med 3 km/t over fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Hører du ikke etter? Jeg sa akkurat at "Laser fartsmåler LTI 20.20" har et innebygd automatisk sikkerhetsfratrekk på 3 km/t.

 

Nei, det sa du ikke.

 

Kan legge til at det ikke alltid er for høy fart som vises, noen ganger er den nøyaktig og noen ganger viser den mindre, det blir mye mer riktig og si +/- 3km/t.

 

Det står heller ingenting i bruksanvisningen til POLITIETS MATERIELLTJENESTE om LTI 20.20 TS/KM-S om at den automatisk har fratrekk/tilegg på 3 km/t.

 

Dine påstander er helt grunnløse.

 

EDIT: Kan også si at laserne som blir brukt idag er i fra 1993, og derfor sett på som veldig gammel og unøyaktig teknologi.

 

Nei, det sa jeg visst ikke :-) Var sikker på at jeg hadde nevnt det...hehe.. Beklager at jeg kunne oppfattes som litt krass.

 

Nei, min påstand er overhodet ikke grunnløs. Se GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste, kapittel 03.6 "Instruks for bruk av laser fartsmåler", punkt 3.3: "Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat. Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet" (sist oppdatert i 2001). Det er uvisst om dette er nevnt i bruksanvisningen eller ikke, men sånn er det i alle fall. Det er selvsagt snakk om et fratrekk, ikke et tillegg, derav "automatisk fratrukket".

 

Undertegnede har for øvrig gjennomført brukerkurs for laser fartsmåler LTI 20.20, gjennomført av politiførstebetjent Einar Holthe Sand, daværende leder for UP-distrikt 03, høsten 2003.

 

Såvidt meg bekjent er lysets hastighet konstant og således uendret siden 1993, og det er ikke noe i veien med nøyaktigheten. Årsaken til at man innfaser nye lasere er blant annet at de nåværende har fått en del juling i løpet av 16 år, videre er de ikke veldig brukervennlige, i tillegg vil de nye laserne ha påmontert en slags kamerafunksjon som tar bilde av det operatøren ser i displayet i det målingen gjennomføres, slik at det ikke vil herske noen tvil om hvilket kjøretøy som ble målt. Dette har jeg fra den tidligere nevnte bekjente i PDMT, Politiets data- og materielltjeneste.

 

Jeg står ved min påstand. Laser fartsmåler LTI 20.20 TS/KM-S har en innebygd sikkerhetsmargin på 3 km/t som automatisk trekkes fra før måleresultatet vises i displayet.

 

EDIT: Skirveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Og?...

Det jeg mente var at den sikkerhetsmargingen ugjør vel aldri så mye som 8km/t som var påstanden litt lengere her oppe, som du var helt enig i. :)

Om man plusser sammen sikkerhetsmarginen fra politiet og fra speedometeret, så bli det nærmere 8 km/t.

Og politiet pleier ikke å stoppe billister som blir registrert med fart med 3 km/t over fartsgrensen.

 

Men jeg tok forbehold om det vettu ;)

At man må kjøre 78 i 70-sone for å få bot må da være tull?

 

Men er nok mulig det er 3km/t eller en viss prosent i sikkerhetsmargin. Men at denne utgjør så mye vil jeg like å se. Og hvis du allerede kjører 78, så vil nok speedometeret vise litt over 80 uansett, så da har du trampa over fartsgrensen med god margin for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...