Gå til innhold

En annerledes anmeldelse av HTC hero

Anbefalte innlegg

Min erfaring av HTC hero

htc-hero-orange.jpg

Forventningene

Jeg skal ikke legge skjul på att forventningene var meget blandet når det kommer til denne telefon. Jeg har lest mye rart, mye godt og noe vondt. I mine øyne er det ikke enkelt å endre en vane, særlig ikke en uvane. Min uvane var HTC diamond med wm6, som var en revolusjon for meg. Aldri før hadde jeg kunne gjort så mye med en telefon, og det gratis! Diamanten har sine ulemper, som alle telefoner. Men hvordan kunne Hero ta over denne rollen?

Ett virvar av telefoner og valg

Når man endelig har bestemt seg for en ny telefon så blir man litt små frustrert når man finner to versjoner av telefonen, 20 priser og 2 farger å velge mellom. Fargen lar jeg være å kommentere men to versjoner? Vel det er realiteten til denne telefonen, en Norsk og en Engelsk. Begge er vel kinesiske men det er en annen sak. Når man fra før av har lest om en jungel av valg når det kommer til å skaffe seg Norsk tastatur på den Engelske utgaven og alle mulig problemer blir valget en selvfølge. Det blir en Norsk utgave. Det var da min andre bølge med frustrasjon kom opp, hvilken butikk selger hvem versjon? Det er ikke alle butikker som skriver dette så de holdt jeg meg langt unna. Valget gikk faktisk til en fysisk butikk og ikke en nettbutikk. Grunnen til det var vel att jeg var usikker. Det kosta meg kanskje hele 250 kroner mer, men hva er nå det?

Nå som vi er inne på priser så kommer alle valgene opp, med abonnement eller uten? Hva lønner seg? Vel det er vel opp til hvor mye man bruker telefonen og hvilket abonnement man trenger. En gyllen regel jeg alltid har brukt er att den telefonen som er billigst i innkjøp gjerne blir den dyreste da måneds prisen på abonnementet er såpass høyt. Dermed gikk jeg for en telefon til 3500 kroner med chess abonnement. Selv ikke det var lett å velge da man kunne få telefonen billigere med fks nedbetaling, noe jeg ikke valgte. Endelig kunne jeg kjøpe telefonen!

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er gjerne avgjørende for ett godt samarbeid videre. Jeg satt med en svært blandet følelse, men den skulle snart gi seg. Alle valgene og frustrasjonen var endelig borte! Adrenalinet pumpet i det jeg lukket opp esken, jeg viste jo hva som var der, men ingenting slår følelsen av en ny gadget. Telefonen var dekket av noen brosjyrer jeg ikke en gang enset og se på, vekk med de! Telefonen ble løftet opp, jøss så lett. Alt blir lett uten batteri, hehe. Vel inne, med batteri så var telefonen enda lett. Enda ett tegn på att prøvetelefonene i butikken lyver. Telefonen skrus på og pusten min blir borte. For en skjerm, krystallklar, vakker og ikke minst min. Telefonen ga meg inntrykket av att jeg hadde kjøpt noe eksklusivt ikke alle andre har.

Man vet man er en entusiast når det å skru på en mobil for første gang er like spennende som å se fruen naken. Lykken var stor da jeg endelig kunne taste inn pinkoden, noe jeg hadde drømt om helt siden jeg dro kortet i butikken, turen hjem var nemlig lang (10 minutter å gå).

Den klare skjermen ble enda klarere, oppstartskjermen var endelig oppe! Jøss for en telefon. Adrenalinet fortsatte å pumpe i det jeg skulle utforske telefonen. Alt stemte, WIFI funket, sms/mms, epost, facebook, ja egentlig alt.

Software, drevet av hardware

En ren fornøyelse er en god beskrivelse på hvordan min første time med telefonen var. Kjapt, responsiv og genial! Andorid er revolusjonerende, i mine øyne. Man kan ikke nevne android uten å nevne Marked. Her skulle jeg tilbringe ett par timer som ble godt fordelt på frustrasjon og glede. Selvom marked er sperret for betal applikasjonene her i Norden så kryr det av gratis applikasjoner, enkelt tilgjengelig. For en drøm! Alt fra spotify med offline spillelister, gmail og mer ble lastet ned. Telefonen ble skreddersydd til meg i en enormt stor grad. Att man har hele syv forskjellige startskjermer å sette opp gjør alt mye enklere, man trenger ikke å krangle med seg selv om hvordan man skal ha den ene startskjermen lengre, man har jo syv å velge i!

Min første store glede med telefonen rent software messig var att den ikke hang, alt gikk kjapt og fløt bra. Selv etter att jeg har lagt inn 20 applikasjoner. Jeg må nesten nevne to av dem;

Spotify; de fleste har hørt om det, de fleste har det på pcen. Men på Android er det genialt, man kan lage egne offline spillelister! Dermed trenger man ikke å betale en eneste krone i datatrafikk.

Gmail/kalender; Noen gang drømt om å enkelt kunne ha samme kalender på både pcen, mobilen og på nettet uten og anstrenge deg? Vel, den tiden har kommet! Enkelt og greit forklart.

Telefonen i seg selv har mange geniale små ting, ett par av dem må nevnes;

Sync med facebook: Noe jeg alltid har syntes har vært kjedelig er å legge til bursdag på alle, epost og ikke minst ett bilde siden jeg aldri husker hvem som er hvem. Vel det slipper du nå, sync kontaktene dine opp med facebook. Super enkelt!

Skru av det mobile-nettet: På WM6 og Se telefoner har jeg alltid vært nærvøs for høye regninger grunnet datatrafikk. På Wm6 kunne man løse det med applikasjoner som virket litt når de ønsket. På android derimot så er alt innebygget! Slå av eller slå på akkurat når du vil! super enkelt!

Tastaturet/skrivefeil retting: Noen gang hatet att du klarte å skrive "menmesker" istedet for "mennesker"? Vel Android utviklerne har gjort noe med det! Telefonen merker selv når du har klart å trykke på en knapp ved siden av den du mente. Trykk enkelt inn space og telefonen retter det av seg selv. Dette fungerer nesten alltid. Genialt!

På dette tidspunktet var jeg nesten i en rus, ikke bare fungerte telefonen enormt bra, den lå godt i lommen samt kunne brukes til mediaspiller, men så...

Alt er ikke like bra

Kameraet er i en klasse for seg selv, vel i lav klasse. Den tar gode bilder ute, i klart lys vel og merke. Inne, uten perfekt lys, vel du kan egentlig bare droppe det. Telefonen er som andre mobiler fra HTC, ikke en kamera telefon.

Dekningen var tragisk, samtalene skuret. Dette irriterte meg grønn! Men etter en samtale med hjelpsomme forumbrukere viste deg seg att antennen til telefonen sitter i bunn. I bunn av alle ting! Så når man ringer må man holde telefonen i topp. Egentlig ikke noe problem, men irriterende til man blir vandt med det!

En pixel feil, to pixel feil men ikke tre. HTC er strict og kjører en minst 3 pixel feil policy. Dermed må jeg leve med to defekte og lysende pixler.

Til tross for det som ikke er bra

så er telefonen den beste jeg noen gang har hatt, ikke bare er den innovativ, brukervennlig og ett godt arbeidsverktøy men rett å slett utrolig. Aldri før har jeg funnet en telefon som tilbyr meg det jeg vil ha, på alle mulig former. Så til tross for ett par defekter så er telefonen en drøm. Enten man vil ha noe eget eller ikke så tilbyr telefonen så utrolig mange løsninger å skulle det mangle noen finner du den sikkert gratis på marked. Markedet er jo itillegg enkelt å bruke, trykk og last ned. Ferdig med det. å hvor gøy er det ikke å vise frem sin nye telefon til sin kjære når man skal skru på en film? Sikkert ikke så spennende til vanlig men med applikasjonen Gmote kan man styre pcen sin fra ett annet sted (så lenge man er i samme nettverk vel og merke). Å vips så var den dyr-kjøpte mobilen akseptert av fruen.

Personlig så er dette mitt beste kjøpt på lenge, jeg kan ikke skryte nok av telefonen på noen måte! Ja den har sine feil, men de blir bagateller i forhold til hva den kan tilby av funksjonalitet for og gjøre hverdagen din enklere, enten i jobb eller kun for moro.

Jeg må bare si det igjen, Telefonen er den beste jeg noen gang har hatt!

Jeg sier ikke att dette er telefonen for alle, men for dere som sitter på gjerdet å venter på å kjøpe telefonen, gjør det, jeg tviler på att dere vil angre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra og informativ test. Gratulerer med ny telefon :)

Jeg pleide å si at hvis jeg skulle ditche 3GS'n min ville Palm Pre vært førstevalget (hvis man nå fikk den til Norge), men Hero ser ut til å være langt, langt bedre.

Hvordan oppleves batteritiden?

Lenke til kommentar

Batteritiden er faktisk mye bedre enn jeg hadde forventet meg, men det kommer an på bruken. Har du 3g på så sluker telefonen strøm. Med "mobile nettverk" som det heter slått av så har jeg gått 2 dager uten å lade telefonen, da med moderat bruk.

Noe jeg er svært fornøyd med da andre smarttelefoner jeg har hatt har klart seg i ca en dag eller mindre uansett bruk.

Android er en liten revolusjon som det skal mye til før jeg går i bort fra.

Men om du skal ta masse bilder med telefonen så burde du holde deg vekk, kameraet er av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...