Salt kjeks Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Hei I forbindelse med nært forestående overklokking har jeg et spørsmål om temperaturer. (Nei, jeg lurer ikke på om den er for høy eller lav ) Jeg har ved stock (både idle og load) ca 10 grader forskjell mellom core (Tjunction) og CPU (Tcase). Core 0 og core 1 er helt like. For å forså meg på temperaturene har jeg detaljstudert en omfattende artikkel/guide om cpu-temperaturer, og der står det av vanlig temperaturforskjell skal være 5c (+- 1c). Hos meg er core 10c varmere, noe jeg synes virker både rart og ulogisk. Er dette bare en feil med leseren, eller kan det være en grunn til det? Jeg har all grunn til å tro at cpu-temp (load) på 37c er omtrent riktig. Core ligger på 46 (load). Er det logisk å tro at forskjellen er så stor? Dette er egentlig mest av akademisk interesse, men likevel kjekt å vite. Romtemp: 20c CPU: E8500 @stock Kjøler: Thermalright 120 Extreme God luftgjennomstrømning i kabinett. (22,4c målt med eget termometer) Endret 2. oktober 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har nå kommet frem til et greit kompromiss mellom det meste. 432*9,5 = 4,1 GHz core v = 1,30 v (bios); 1,272v (CPU-Z) Maks-temp @ load: core: 67c CPU: 61c Med disse temperaturene går alle viftene ganske sakte (ca 900 RPM på CPU-viftene, push-pull). Jeg vil ikke ha noen flymotor her... Forskjellen er her kun 6 grader, så det er ikke noe relevant problem likevel. Dersom noen har en teori om hvorfor forskjellen er så stor @ stock, så er jeg interessert i å høre det. Idle-temp (core) ligger på 33c (har på speed step, så da blir den klokket ned til 2,6 GHz). Temperaturene er en smule høye, men det har jo ingen betydning. Intel oppgi maks-temp til E8500 E0 til å være 74,1c, så det er en del å gå på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå