Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verktøy til 8 kantet hjulbolt.

joka

Anbefalte innlegg

en nabo av meg har "mystiske" hjulbolter..

ser ut som torx, men de er 8 kantet..

har slike 8 kantete nøkler noe spesielt navn??

han får ikke skiftet til vinterdekk uten en slik 8 kantet nøkkel.. den lokale dekk-sjappa hadde ikke peiling.

hjulbolt.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er låsebolter. Og om ikke bilen de står på har veldig dyre felger foreslår jeg å få dem av og kaste dem på havet...

Stod noen lignende bolter på bilen min når jeg henta den, og ettersom de var litt slitt og nøkkelen til dem gikk til helvete var det et JÆVLA styr å få på godfelgene på bilen :(

Lenke til kommentar

Det er sånn på alle boltene, ikke sant?

Det ligger nok da "nøkkel" inne i bilen regner jeg med, hvis ikke er det helt kurant å få tak i ;)

Grunnen til at de er sånn er fordi du ikke hadde fått inn vanlige bolter p.g.a for "små" hull..

La meg gjette, er det Zito-felger?

Lenke til kommentar

Hmmm, ligna i hvertfall veldig på noen låsebolter som stod på bimmeren når jeg fikk den. Måtte trå til med litt for store nøkler, hammer, latmansarm og luftverktøy for å få dritten av.

Og det værste var at det stod noen dritkjipe 15 tommere på bilen, som INGEN ville brydd seg med å stjele :?

Men du har sikkert rett da. Har ikke peiling på zito felger jeg.

Lenke til kommentar
Ikke godt å bedømme størrelsen ut fra bildet, men ser jo nesten ut som det kunne være bare å bruke firkanten (1/2") på en vanlig skralle/latmann..

takker for tipset :)

1/2" var for stor, 3/8" passet perfekt.

naboen fant ut at felgene var kjøpt hos Sharif, han ringte de og de sa de skulle sende han en nøkkel.. det er nå 5 dager siden, ingen nøkkel er kommet.

Grunnen til at de er sånn er fordi du ikke hadde fått inn vanlige bolter p.g.a for "små" hull..

La meg gjette, er det Zito-felger?

eneste som sto på felgene var: VIA

testet med vanlige bolter.. de passet ikke (små hull)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk om ikke det er noen på Elfa.se/no...... Mener å huske at jeg fant en slik en i sortimentet mens jeg jobbet der, men jeg er litt usikker. Begynner å bli en del år siden nå..... Mener den het HZN ikke XZN forøvrig, og at H står fro 8 og at X står for 10....Dette er bare "vill gjetning", men det er rart med ting man har fått for seg - det hender de stemmer, og de kommer jo fra et sted.....men det skjer jo også at man blander begrepene.....

SÅNN - Da var vel forvirring komplett, he-he !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sjekk om ikke det er noen på Elfa.se/no...... Mener å huske at jeg fant en slik en i sortimentet mens jeg jobbet der, men jeg er litt usikker. Begynner å bli en del år siden nå..... Mener den het HZN ikke XZN forøvrig, og at H står fro 8 og at X står for 10....Dette er bare "vill gjetning", men det er rart med ting man har fått for seg - det hender de stemmer, og de kommer jo fra et sted.....men det skjer jo også at man blander begrepene.....

SÅNN - Da var vel forvirring komplett, he-he !

Har samme problemet.

Jeg har også felger fra Sharif med disse noe spesielle boltene.

Jeg stakk oppom der når jeg byttet forrige gang, og fikk da to overgangs-nøkler som jeg kan bruke i vanlige sekskant-nøkler.

Disse var laget i et elendig materiale, og har knukket den ene, mens den andre er så bøyd at den ryker hvert øyeblikk.

Jeg bor i Oslo, og kan nok stikke oppom dem, men likevel en drøy og unødvendig tur.

Har prøvd å lete etter de mange steder, uten hell. (Bl.a. hos Elfa)

Får ikke noen relevante treff når jeg søker på HZN.

Hvis noen finner ut hvor man kan kjøpe noen slike nøkler av god kvalitet, mottar jeg et hint om det med takk...

Ellers får jeg stikke oppom Sharif og forlange en 10-12 stk av nøklene slik at jeg har for en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...