btl Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei Hva slags hvitbalanse skal man bruke når man fotograderer med stjernekikkert? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Ikke at jeg har fotografert med stjernekikkert, men når jeg har fotografert nattehimmelen tidligere har jeg brukt "tungsten". Hvorfor skyter du ikke bare heller i RAW, så slipper du å tenke over hvitbalanse? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 For å bygge opp under råformat: Selv om JPEG ville gitt perfekt hvitbalanse, aner jeg atkomprimeringen gjør at det er fordelaktig å bruke RAW. Lenke til kommentar
btl Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Ikke at jeg har fotografert med stjernekikkert, men når jeg har fotografert nattehimmelen tidligere har jeg brukt "tungsten". Hvorfor skyter du ikke bare heller i RAW, så slipper du å tenke over hvitbalanse? Selv om man skyter i RAW må man vel vite hva hvitbalansen skal være? Jeg har forresten ikke bildebehandlingsprogram så har ikke muligheten til å fotografere i RAW. Bildene jeg tok av månen med auto hvitbalanse ser ut som svarthvit bilder. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) På måne og stjernebilder ville jeg brukt dagslys hvitebalanse. På nattfoto nære vei og hus, og så lenge motivet ikke befinner seg på himmelen, så ville jeg brukt "inne"-hvitebalanse. Og ta bildene i RAW så du har muligheten til å bytte senere I programvaren som følger med Canon så skal det være program som kan behandle RAW-filer. Bytte hvitebalanse, justere eksponering, curves, kontrast, fargemetning, skarphet osv... for så å lagre resultatet i et annet format. Endret 2. oktober 2009 av Rivers Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Digital photo professional heter det,det er et fullgodt redigeringsprogram som takler raw-filer utmerket. Og funker det ikke så kan du laste ned en oppgradering. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Bildene jeg tok av månen med auto hvitbalanse ser ut som svarthvit bilder.Da er jo alt slik det skal; her i bergen er månen hvit i allefall? Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Bildene jeg tok av månen med auto hvitbalanse ser ut som svarthvit bilder. Månen har vel ikke noe betydelig innslag av farger så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå