Gå til innhold

USB hub som får strøm fra egen USB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om dere visste om noen USB hub-er som får strøm-en sin fra egen USB ledning?

Er ikke sikker på at den her gjør det:

Link

" External Power DC In Jack (DC 5V Input, 2.0 Amp) for Self-Powered Mode"

Trenger det enten fra Microplex eller Komplett (helst)

Vet dere om den får strømmen sin fra USB porten, eller må jeg ha en ekstern strøm ledning?

Takker for svar, kom med anbefalinger til hub-er som får strøm via USB porten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5V er maks, har tenkt til å koble på høyttalere og bordlys som går via den USB hub-en skjønner du... altså høyttalere som går på USB og bordlys.

Lurer på om det kan gå eller ikke...

disse høyttalerne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391341

og denne lille skrivebordslampen, alt dette skal gjennom 1 USB hub:

http://microplex.no/Avdelinger/Datakompone...ampe-35361.aspx

Lenke til kommentar

5V er maks spenning eller den spenningen du får om du vil eller ei.

MEN!

500mA er MAKS Strøm du får ut og her må du ha spesiell godkjennelse for å hente ut dette, det vil da si at enheten må forhandle og kommunisere med USB kontrolleren og "Be om lov" til å få trekke denne strømmen.

Lenke til kommentar

Det er ca. ingenting som er i nærheten av å bruke 500mA, så det er egentlig ganske skjeldent man trenger ekstern strømforskyner. Skal man derimot f.eks lade to ting samtidig fra USB-porter på samme hub må man ha ekstern strømforskyner. For andre ting spiller det ingen rolle. Alt av USB-hubber jeg har vært borti leverer strøm for USB-porten dersom ikke ekstern strømforskyner er tilkoblet.

Jeg tviler veldig på at du går over maks effekt på 2,5W med de to enhetene, men vær oppmerksom på at slike ting som den lampa som i praksis driter i USBen, men bare henter strøm direkte uten å i det hele tatt koble seg til USB-kontrolleren trekker bare strøm uten å spørre, og de kan derfor skape problemer i form av at hele USB-hubben i maskinen (enten et par porter eller alle) blir deaktivert.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

007CD, Komplett mener tydeligvis noe annet.

"Nominell utgangsstrøm (totalt) 1.2 watt"

Også er det en smule spesielt at lampa har følgende krav:

PC and Macintosh Platforms

32MB of system RAM

50MB available hard disk space

One available USB1.1 port

Den jeg hadde til USB hadde kun rød og sort ledning, og fungerte like bra på PS2 som i CD-spilleren i bilen.

Lenke til kommentar

Henter litt fra en annen gammel tråd:

Først;

Definisjoner og formler.

Volt: Målenhet for elektrisk spenning. Sammenliknet med en hageslange vil det si trykket vannet kommer ut med. Forkortelse: V. Symbol brukt i fomler: U

Ampere: Målenhet for elektrisk strømstyrke. Sammenliknet med en hageslange vil det si mengden vann som kommer ut. Forkortelse: A. Formelsymbol: I

Watt: Effekt. Enhet for overført energi pr tidsenhet. Forkortelse: W. Formelsymbol: P. Formel: watt = volt x ampere (P = U x I)

Lenke til kommentar
"Nominell utgangsstrøm (totalt) 1.2 watt"

Den som har skrevet dette kan ikke ha vært helt klar i hodet. Det gir noe mer mening hvis man skriver "utgangseffekt".

Og skal man gi 1.2W ut må man nødvendigvis trekke mer enn det fra strømforsyningen. 2W, som 007CD sier, høres tilforlatelig ut.

En USB hub uten strømforsyning ville være en svært dårlig ide. Strømmen som er mulig å trekke fra en USB port på PC'en skal da fordeles på flere porter, samt drive hub'en. Dermed vil den ha svært begrenset funksjonalitet.

Mye som ellers fungerer ville ikke fungere på en slik hub. Og som vi vet så er det mange som ikke har peiling på dette med strøm og effekt. Dermed ville det bli mye reklamasjoner på en slik hub. Kan ikke tenke meg at en butikk ville være interessert i å selge noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...