Gå til innhold

Godteri: Har produsentene gått bananas? Sunt godteri på bekostning av smaken?

Anbefalte innlegg

Hva er det som foregår oppe i huet på godteriprodusentene? Og da spesielt de som produserer potetgull? Hva er det jeg vil ha når jeg skal kose meg i godstolen med en film?

1) Salat og gulrøtt-snop som smaker dritt, men er småsunn?

2) Potetgull, usunt som faen, men nytes en gang i blant. Smaksløkene danser av glede..

Hvis jeg vi ha grønnsaker og sunn mat, så kjøper jeg nettopp DET. Ikke potetgull. Vil jeg kose meg skikkelig, så vil jeg ikke kjøpe potetgull stekt i megasunn olje som gjør at hele greia smaker møkk?

Skal potetgullprodusentene lage helsekost eller snop? Jeg tror de sporer helt av jeg.

Nå er nesten alt av potetgull som var godt blitt borte.. Igjen står det alternativer jeg mildt sagt kan styre meg for..

Hva synes folket? Er det snop eller gulrot man vil skjemme bort smaksløkene på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele helsegreia er gått langt over styr mener nå jeg.

Nå til dag har jeg en følelse på at folk springer rundt i butikken med tabell og kalkulator for å regne ut om de kan ha spagetti til middag uten å overskride dagens kaloriinntak. Det som er litt morsomt med det hele er når de skal unne seg noe godt, så kjøper de lettprodukter som "sukkerfri" brus. Det de ikke har fått med seg, er at de der såkalte sukkerfri brusene er mer skadelig enn "orginal" utgavene. Slike kunstige søtstoffer kan man si på en enkel måte forstyrrer metthetsfølelsen.

Lenke til kommentar

Det beste godteriet som feks "Hot Zone" .."Osteballer".. "Kims Xtra Paprika" osv har blitt borte. Det var noe av det beste de har kommet med. Men folk vil kun ha salt!! Det er ikke godt etter min smak.. Istedet har det kommet haugevis av potetgull laget på solsikkeolje osv. Ikke noe godt..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Solsikkepotetgullen er kjempegod, spør du meg. Har ikke tenkt over at det har skjedd all verdens på chipsmarkedet bortsett fra at palmefettet ofte nå er byttet ut med solsikkefett.

Dvs. Sørlandschips har jo kommet med disse horrible rødbet-chipsene sine, men de er det heldigvis ingen som tvinger meg til å kjøpe :D

Lenke til kommentar

Det sunne snopet kommer i tilleg til resten. Dersom de blir solgt mye av det så blir det. Om det ikek blir populært så forsvinenr det. Det er tydligvis noen som liker det. Det er forbrukerne som bestemmer hva som blir på markedet.

Så. ja.. slutt å syt :wee:

Lenke til kommentar
Hele helsegreia er gått langt over styr mener nå jeg.

Nå til dag har jeg en følelse på at folk springer rundt i butikken med tabell og kalkulator for å regne ut om de kan ha spagetti til middag uten å overskride dagens kaloriinntak. Det som er litt morsomt med det hele er når de skal unne seg noe godt, så kjøper de lettprodukter som "sukkerfri" brus. Det de ikke har fått med seg, er at de der såkalte sukkerfri brusene er mer skadelig enn "orginal" utgavene. Slike kunstige søtstoffer kan man si på en enkel måte forstyrrer metthetsfølelsen.

Det er nødvendig med litt fokus på matinntak i hverdagen. Lettilgjengelige karbohydrater er nok den største utfordringen. Karbohydrater basert på litt andre ting en hvetemel metter mer og inneholder flere gunstige mineraler.

Hvordan er sukkerfri brus mer skadelig enn sukkerholdig brus?

Ingen synsing takk. Vil se dokumentasjon/studier som viser at kunstig søtning eller andre tilsetninger som kun finnes i sukkerfri brus faktisk er farlig.

Er dog et godt poeng det med metthetsfølelse. Man blir ikke mer mett av sukkerfri brus enn et glass vann. Noe som betyr at man lett ender opp med å spise dobbelt så mye potetgull (og man da kunne drukket sukkerbrus in the first place). Det er jo noe man må ta hensyn til, selv om de fleste ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Rødbetter er jo ganske digg da. Om dere ikke har prøvd det, så bør dere kjøpe ferske rødbetter og bake de i ovnen i ca 1 time. Kjempegodt!

Heller saltbakt (trekker ut vannet, konsentrerer smaken) i tre-fire timer på 130 eller så. Men, joda, rødbeter er kanongodt, synd folk bare opplever dem syltet.

Men, for å være helt ærlig, jeg ser ikke hva som er galt med et større utvalg.. av noe som helst, egentlig. Smultsvulstene kan spise den vanlige chipsen sin, de som er litt mer opptatt av kostholdet kan velge hakket sunnere greier. Det trenger ikke å være slik at hvis man skal unne seg noe godt, må man ha 900 kalorier per 100g.

Lenke til kommentar
Rødbetter er jo ganske digg da. Om dere ikke har prøvd det, så bør dere kjøpe ferske rødbetter og bake de i ovnen i ca 1 time. Kjempegodt!

Heller saltbakt (trekker ut vannet, konsentrerer smaken) i tre-fire timer på 130 eller så. Men, joda, rødbeter er kanongodt, synd folk bare opplever dem syltet.

Må prøves! Visste allerede om selve teknikken om saltbaking men ikke noe om steketemperaturer etc.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Men, for å være helt ærlig, jeg ser ikke hva som er galt med et større utvalg.. av noe som helst, egentlig. Smultsvulstene kan spise den vanlige chipsen sin, de som er litt mer opptatt av kostholdet kan velge hakket sunnere greier. Det trenger ikke å være slik at hvis man skal unne seg noe godt, må man ha 900 kalorier per 100g.

eh...900 kalorier per 100 g tilsvarer energiinnholdet i olje...så den var vel litt drøy;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...