Kajac Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hallois. Jeg kjøpte nylig en godt brukt Toyota Corolla fra 84 for 6000 kr. Bilen fungerte fint de første dagene, helt til batteriet ble flatt. Jeg trodde det kom av at jeg hadde feilkoblet stereoen, og kjøpte en batterilader og ladet batteriet opp igjen, samtidig som jeg koblet fra stereoen. I dag var bilen død igjen. Når jeg vred på nøkkelen hørtes bare et svakt klikk, og det var tydelig at batteriet var dødt. Jeg koblet derfor batteriet i mamma sin bil over i min, og bilen startet sporenstreks. Så målte jeg strømforbruket bilen bruker når den er helt av, og overraskende nok bruker bilen konstant 1 ampere fra batteriet når den ikke brukes. Dette forklarer jo hvorfor batteriet dør ut så fort. Uansett, etter å ha testet med forskjellige sikringer, falt strømforbruket drastisk (med en halv ampere) etter at jeg fjernet sikringen merket Charge. Når jeg prøvde å starte bilen uten sikringen fikk jeg opp varselslyset som sier at bilen ikke lader, noe som er logisk. Men hvorfor trekker ladesystemet så sinnsykt med strøm når bilen står i ro? Dynamoen virker fint når motoren er i gang. Takk for svar Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 har batteriet et lite rundt "vindu" på toppen som det lyser grønt nedi? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 hmm da kan det tyde på at du har et ganske gammelt batteri... har du noe i service hefte om batteriskifte? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Men si meg, er det ikke merkelig at bilen trekker en hel ampere når bilen ikke er i bruk, og ingen lys, eller annet er i gang? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 jo det hørtes merkelig mye ut... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 nettopp. Det er derfor jeg tror det er noe med bilen fremfor batteriet Forresten, batteriet mitt har ikke noen som helst lys. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er ganske sikkert diodebrua på generator som er deffekt. Når diodene er gående, så trekker generator strøm når den ikke brukes. Dette får du løst og koster ikke stort. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Det var det jeg trodde det kunne være. Har gått Data & eletronikk. Tror du det er så enkelt at jeg kan fikse det selv? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det kan du enkelt fikse selv. Stort sett sitter den bakpå med to skruer eller noe. Er ikke spesielt dyr heller. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Hvor skaffer man en slik diode da? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hos merkeforhandler, eller bilrekvisita som selger bildeler. Høggern er også et alternativ. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Det enkleste er huggeren, ellers så kan det hende en byttedynamo er like greit, på en del Toyotaer er disse svært billige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå