Gå til innhold

Photoshop har ikke nok minne til å lagre

Anbefalte innlegg

Fikk noen merkelige feilmeldinger, og fikk ikke til å lagre redigert bilde. Det stod at man kunne lagre med "grunnlinje" se bilde. Men det hjalp ikke. Kan jeg sette opp RAM "kvoten" , det ser slik ut nå (vet ikke hva det bør stå på):

Buffernivå:4, Tilgjengelig Ram:1777MB, Maksimum som brukes av PS: 75%=1333MB...

Den har vært noe ustabil i det siste. (Har Photoshop 7.0)

Håper noen kan gi meg et tips.

RandiA

Feilmelding:

post-92574-1254418496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet høres det ut som det er noe annet galt. Med over en GB tilgjengelig skal du gjøre en del med et bilde før Photoshop går tom for hukommelse hvis du ikke har ekstremt store filer eller veldig mange lag. Kjører du noe annet program samtidig som er veldig ressurskrevende?

Lenke til kommentar
Heisann, ser av bildet at du har brukt webslices, stemmer det?. Kan hende bildet ikke lar seg lagre på vanlig vis da. Har aldri brukt PS til å lage websider. Prøv å fjern slicen og prøv igjen.

Slice? Vet ikke hva du mener. Nå har jeg avinstallert, reinstallert PS, men når jeg åpner et bilde bare flasher det og "må lukkes". Forstår ikke hva som har skjedd. Programmet virker helt ubrukelig. Hatt det noen år, og har det på to maskiner. Jeg kan redigere litt i Elements 5.0 som jeg har...men det var liksom 7.0 jeg har bøker på og skulle gå inn for å lære skikkelig nå.

RandiA

Lenke til kommentar
Heisann, ser av bildet at du har brukt webslices, stemmer det?. Kan hende bildet ikke lar seg lagre på vanlig vis da. Har aldri brukt PS til å lage websider. Prøv å fjern slicen og prøv igjen.

Slice? Vet ikke hva du mener. Nå har jeg avinstallert, reinstallert PS, men når jeg åpner et bilde bare flasher det og "må lukkes". Forstår ikke hva som har skjedd. Programmet virker helt ubrukelig. Hatt det noen år, og har det på to maskiner. Jeg kan redigere litt i Elements 5.0 som jeg har...men det var liksom 7.0 jeg har bøker på og skulle gå inn for å lære skikkelig nå.

RandiA

hehe, Da tror jeg virkelig du trenger en opprydding på maskinen din. Ren nyinstallasjon av windows og hele sulamitten er min løsning når jeg sliter for mye. I stedenfor å drive med selvplaging.

En slice? Jo det er en måte å lage layouts til websider, feks. i PS. Viste ikke at 7 hadde støtte for det, om det bildet ikke var et bilde du har fått fra noen andre.

Lenke til kommentar

Ser ut som den har et lyst øyeblikk nå...jeg var i Preferences/innstillinger, så klikket jeg på "Tilbakestill alle dialogbokser med advarsler", og tok bort haken ved Eksporter utklippstavlen. (Vet ikke om det får noe konsekvenser jeg. Får prøve slik da.)

Takk for innspill.

Randi

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å gjøre om Preferences. Har nok plass på C fortsatt. (Av diskpartisjonen på 70GB er brukt 22.2GB, ledig 47.8GB)

Tror heller det er hele systemet mitt jeg som er noe ustabilt. Jeg er på vei inn i en ny stasjonær, men møter en del problemer med valg her. Jeg vil fortsette å bruke PS 7.0, når jeg nå endelig har begynt å kurse meg på det, og anskaffet 3 bøker på emnet. Men så ser jeg at nye operativsystemer går på 64-bit, og W XP som jeg har er 32-bit, og Photoshop 7.0 er for 32-bit, og flere andre programmer jeg har. Vet ikke hvordan jeg skal løse det nå når jeg skal til å investere i helt nytt stasjonært, med ny skjerm og det hele. Jeg har valget om å ta den nå med Vista (den liker jeg absolutt ikke) installert og gratis oppgradering til Windows 7 (men dette har 64-bit), eller jeg kunne få verkstedet til å sette inn min XP lisens...det gjør jo at jeg f.eks ikke kan nyttiggjøre meg all RAM enten det er 4GB eller langt mindre 8...er nokså usikker på dette. Men jeg har mest bruk for maskinen til bilder, redigering.

RandiA

Lenke til kommentar

Det kan hende PS7 vil virke på windows7 64bit. Prøv å google litt rundt.

Men du er på vei inn i en ny maskin, Hva da med den gamle? Hvorfor ikke bruke den kun til PS7?

Jeg ville gjort det. En helt ny ren installasjon av XP og PS7, og KUN de.

Det finnes noe som heter KVM switcher slik at du slipper to skjermer, to tastaturer og mus.

Lenke til kommentar
Med mindre du bruker mange andre programmer samtidig kan du godt øke fra 75% til 100%. Siden Photoshop er en 32-bit applikasjon så vil du kun utnytte opp mot 3gb RAM for selve applikasjonen. Resten tar Scratch-disk (som bør være kjapp) seg av.

Ikke noe problem å kjøre 32-bit photoshop på Windows 7 (64-bit)!

Har gjort det i hele BETA perioden, og det fungerer flott!

Endret av Stratos
Lenke til kommentar

Er nok bare slik Photoshop er, stjeler først all minne for tull og så skriker at den ikke har nok minne til å lagre (eller gjøre diverse andre ting) for den nekter å frigi minnet. Her lagrer jeg i .psd en gang i blandt, og når den skriker om minne så stenger jeg photoshop, åpner fila og fortsetter, siden minne blir frigitt da. Skulle virkelig ønske det var noe skikkelig alternativ til Photoshop for det blir bare mer og mer grusomt :\

Lenke til kommentar
Med mindre du bruker mange andre programmer samtidig kan du godt øke fra 75% til 100%. Siden Photoshop er en 32-bit applikasjon så vil du kun utnytte opp mot 3gb RAM for selve applikasjonen. Resten tar Scratch-disk (som bør være kjapp) seg av.

Ikke noe problem å kjøre 32-bit photoshop på Windows 7 (64-bit)!

Har gjort det i hele BETA perioden, og det fungerer flott!

Nå har jeg Googlet litt på diverse forum og sett lister over programmer som har problemer med 64-bit. Det hele virker veldig forvirrende for en som skal anskaffe nytt utstyr og har som krav å beholde PS.7.0. Den tror jeg ikke vil gå på 64-bit. Mulig en del nyere "modeller" gjør det.

Ser ut som løsenet for meg er å bruke den W XP lisensen jeg har, legge inn det som OS og beholde den medfølgende Vista/oppgraderingslisens W 7 på en partisjon, liggende "latent" til eventuelt senere bruk. Tror heller ikke min lisens på M Office 2000 vil virke på Vista/W 7, tenkte å kjøpe W Office 2007 men har hørt så mye negativt om den, og jeg er helt fornøyd med 2000, (har en 2003 på en laptop, men har ikke CD-n eller lisensen til den, ble lagt inn i en jobb-sammenheng.

RandiA

Lenke til kommentar
Ganske bra sjekk-side her for Vista sin kompabilitet.

Det skal komme en lignende sjekk-side for Windows 7 også, "not yet available" står det på tech siden.

RandiA

Det vil koste deg en god del å oppgrader fra PS7 til CS4, men har du råd vil jeg likevel anbefale det. PS7 var egentlig avansert nok for mitt bruk, men jeg valgte likevel å oppgradere. Ikke fordi CS var så fantastisk my bedre, men i lengden er det slitsomt å ligge alt for langt bak i versjoner fordi det blir stadig vanskeligere å finne info og hjelp på nettet. Etter hvert kan du få kompatibilitetsproblemer også selv om de fleste 32-bits program skal kjøre fint på 64 bits OS.

I tillegg har PS etter hvert fått en del nyttige forbedringer, RAW-konverteringen har for eksempel fått en god del mer funksjonalitet og mulighet for å bruke 16 bit kan også være greit, men begge deler forutsetter jo at du bruker RAW. Jeg synes også at PS har blitt litt mer brukervennlig med årene, men det er mulig det bare er jeg som har vent meg til alle særegenhetene.

Noe annet du kan vurdere er å velge Lightroom i steden for fullversjon av Photoshop. Det er litt billigere og trenger du mer editering enn Lightroom tilbyr (skal ikke så veldig mye til foreløpig) så kan Photoshop Elements være bra nok. Du kan eventuelt laste ned 30-dagers testversjoner av begge og se hva du synes.

Jeg har kjøpt ny PC selv relativ nylig og valgte da å installere Windows 7 som er nedlastbar i en 90-dagers testversjon i steden for å kjøpe Vista. Ulempen med det er at jeg sannsynligvis må gjøre en full reinstall når Windows 7 blir tilgjengelig. Men hvis du er rimelig PC-kyndig er ikke det noen veldig stor sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...