Gå til innhold

Er du en varsler om UP-kontroll?


sharpspear

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som kjører i fylla blir ofte tatt, men ikke i promillekontroll som gxi sier over meg..

Anyways: Blinker ikke for de kontrollene nei..

 

Hva gjelder laserkontroller, så blinker jeg p.g.a det høye bøtenivået og den lille overtredelsen

man skal gjøre for å tap et par dagers normal inntekt (5km/t over = 1600,- kroner minus i budsjettet)

Det er ganske mye penger for en gjennomsnittlig familie.

Lenke til kommentar

.. og hvis man var så heldig å treffe på noen som blinket i forveien, så har man plutselig 1600kr (eller for min del, typisk: 7800kr) ekstra å bruke til noe annet :) F.eks bedre dekk, og sånt som gjør at man ikke havner i grøfta slik "alle de andre" gjør..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg blinker stort sett ikke, bortsett fra til kjentfolk og yrkessjåfører på jobb. Jeg jobber selv deltid som yrkessjåfør, og vet at klokken ikke alltid er på ens egen side. Dette kan føre til at man må legge på en 10-20 km/t for å ikke være flaskehalsen i systemet.

 

Det går imidlertid en grense, jeg blinker ikke dersom kjøringen er grovt uaktsom.

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg i sommer satt og leste summetonen i bergensavisen (siden der folk ringer inn og klager over den minste ting, for de som ikke er lokale). Der var det en som var helt i harnisk fordi folkene som kom med fergen Lavik- Oppedal ikke eide folkeskikk, da de ikke blinket for å varsle om fartskontroll. Det var vel noe om at sånne folk ikke hadde noe i trafikken å gjøre og, om jeg ikke husker helt feil.

 

Uansett, jeg gidder sjelden blinke med mindre det er noe jeg oppfatter som direkte farlig, altså folk uten lys eller lignende. Folk som driter godt i vikeplikt får også en blink eller fem, men når det er kontroll, det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Der var det en som var helt i harnisk fordi folkene som kom med fergen Lavik- Oppedal ikke eide folkeskikk, da de ikke blinket for å varsle om fartskontroll. Det var vel noe om at sånne folk ikke hadde noe i trafikken å gjøre og, om jeg ikke husker helt feil.

 

He he he....ja, det virker som om noen mener det skal være "bilistene mot politiet".

 

Uansett, jeg gidder sjelden blinke med mindre det er noe jeg oppfatter som direkte farlig, altså folk uten lys eller lignende. Folk som driter godt i vikeplikt får også en blink eller fem, men når det er kontroll, det gidder jeg ikke.

 

Fullstendig enig!

Lenke til kommentar
Nei. Hvorfor skulle jeg føle noen form for solidaritet for mennesker som selv har valgt sin skjebne?

Fordi vi har et bøtenivå i dette landet som ikke står i proporsjon til andre lovbrudd. Det faktum at bøtene for å kjøre på rødt lys eller 30 km/t over fartsgrensen overstiger boten for gatevold, er i min mening intet annet enn skremmende.

 

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd i trafikken, men jeg mener at sanksjoner skal stå i forhold til lovbrudd. Sånn sett er det igrunn verre at man får 1600 kr i bot ved å ligge snaue 10 km/t over fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Nei. Hvorfor skulle jeg føle noen form for solidaritet for mennesker som selv har valgt sin skjebne?

Fordi vi har et bøtenivå i dette landet som ikke står i proporsjon til andre lovbrudd. Det faktum at bøtene for å kjøre på rødt lys eller 30 km/t over fartsgrensen overstiger boten for gatevold, er i min mening intet annet enn skremmende.

 

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd i trafikken, men jeg mener at sanksjoner skal stå i forhold til lovbrudd. Sånn sett er det igrunn verre at man får 1600 kr i bot ved å ligge snaue 10 km/t over fartsgrensen.

 

Vel, det betyr vel bare at straffenivået for gatevold er for lavt, ikke at nivået for trafikkoverseelser er for høye?

 

I mine øyne ei veldig dårlig unnskyldning for å varsle om kontroller..

Lenke til kommentar
Nei. Hvorfor skulle jeg føle noen form for solidaritet for mennesker som selv har valgt sin skjebne?

Fordi vi har et bøtenivå i dette landet som ikke står i proporsjon til andre lovbrudd. Det faktum at bøtene for å kjøre på rødt lys eller 30 km/t over fartsgrensen overstiger boten for gatevold, er i min mening intet annet enn skremmende.

 

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd i trafikken, men jeg mener at sanksjoner skal stå i forhold til lovbrudd. Sånn sett er det igrunn verre at man får 1600 kr i bot ved å ligge snaue 10 km/t over fartsgrensen.

<tor_erik> *forsvare lovbrudd i trafikken*

<tor_erik> Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd i trafikken, ...

 

Så fordi det er kjipt å måtte lide for sine misgjerninger så skal jeg hjelpe til slik at du slipper å måtte bruke ølpenger på å betale avlat?

Lenke til kommentar
Vel, det betyr vel bare at straffenivået for gatevold er for lavt, ikke at nivået for trafikkoverseelser er for høye?

 

I mine øyne ei veldig dårlig unnskyldning for å varsle om kontroller..

Jeg er enig i at straffenivået for gatevold er for lavt, det burde lede direkte til fengsel i mine øyne.

 

Dårlig unnskyldning for å varsle om kontroller? Tja. En stakkar har vært litt uoppmerksom og dyttet bilen sin 9 km/t for fort langs veien, fortjener han hele 1600 kr i bot? Jeg synes ikke det. En så liten fartsovertredelse kan skje for alle, derfor skal man heller ikke straffes så hardt. Politiet har i senere tid kjørt en kampanje for å ta alle som ligger bare litt over grensen, fordi det er farlig. Jeg skal ikke bestride dette på noen måte. Men er det ikke bedre at Politiet driver forebyggende arbeid gjennom samtale med disse fartsovertrederne enn å smelle en bot på 1600 kr i fanget på dem? Sistnevnte blir kun oppfattet som overformynderi. Saken stiller seg selvsagt helt annerledes dersom sjåføren ikke tar lærdom av advarsler og samtale.

 

<tor_erik> *forsvare lovbrudd i trafikken*

<tor_erik> Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd i trafikken, ...

 

Så fordi det er kjipt å måtte lide for sine misgjerninger så skal jeg hjelpe til slik at du slipper å måtte bruke ølpenger på å betale avlat?

Kan jeg spørre om hva du mener med det første avsnittet her? Du har sitert meg korrekt ved at jeg ikke forsvarer trafikale lovbrudd, men hva er egentlig meningen bak første linje? På generelt grunnlag vil jeg svare at det må være lov til å sette spørsmålstegn ved aktuelle sanksjoner uten å skulle bli stemplet som en forsvarer av lovbrudd.

 

Din siste uttalelse er latterlig. For det første har jeg aldri fått bot for verken fart, oppførsel i trafikken eller noe annet forhold. For det andre henviser du til meg som mer opptatt av penger til øl enn til andre samfunnsnyttige formål. Dersom du ikke klarer å komme med noe mer saklig enn dette, foreslår jeg at du kan holde deg utenfor diskusjonen.

 

For videre forklaring av min første post henviser jeg deg til mitt svar til jonlem.

Lenke til kommentar
En stakkar har vært litt uoppmerksom og dyttet bilen sin 9 km/t for fort langs veien, fortjener han hele 1600 kr i bot? Jeg synes ikke det. En så liten fartsovertredelse kan skje for alle, derfor skal man heller ikke straffes så hardt. Politiet har i senere tid kjørt en kampanje for å ta alle som ligger bare litt over grensen, fordi det er farlig. Jeg skal ikke bestride dette på noen måte. Men er det ikke bedre at Politiet driver forebyggende arbeid gjennom samtale med disse fartsovertrederne enn å smelle en bot på 1600 kr i fanget på dem? Sistnevnte blir kun oppfattet som overformynderi. Saken stiller seg selvsagt helt annerledes dersom sjåføren ikke tar lærdom av advarsler og samtale.

 

Vel, tja.. kjører en 9 over, så har man per definisjon brutt loven og bør straffes.

 

Ang bøtenivået så tror jeg det bør vel komme litt an på hva fartsgrensen er?

Det ER grunn til å kjøre i 30, ikke 39, inni boligfelt der barn, eldre, hunder, katter og alt mulig går løst.

 

Jeg er klar over at mange oppfatter bøtelegging som overformynderi, men har svært liten forståelse for det.

 

Forebyggende arbeid er svært viktig og burde fokuseres mye mer på, men det kan aldri erstatte bøter og andre straffer.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...