Gå til innhold

Er du en varsler om UP-kontroll?


sharpspear

Anbefalte innlegg

Hei

Bakgrunn historien for undersøkelsen:

 

På vei opp på fjellet klaget kjæresten på at jeg kjørte for fort, siden det var en god sjanse for at UP hadde fartskontroll på denne strekningen. Det er en del trafikk på denne veien, så jeg hevdet at hvis UP hadde kontroll ville en billist i motsatt kjøreretning varsle meg om dette ved å blinke med lysene.

 

I etterkant tviler jeg litt på uttalelsen min og ville derfor gjøre en liten undersøkelse her på diskusjon.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blinker også, i den grad man kan si det, siden det er ekstremt sjeldent jeg møter kontroll. Kan ikke huske å ha møtt noen form for kontroll mens jeg selv har kjørt, siden jeg ble stoppet i teknisk kontroll for over tre år siden, når jeg var helt lappfersk ...

Endret av OML
Lenke til kommentar

Jeg blinker konsekvent 3 blink inntil noen km etter at jeg ser at det er fartskontroll eller lignende, dvs. ikke rutinekontroll eller teknisk kontroll (dersom noen blir tatt der er jeg bare glad for det). Jeg prøver å ikke overdrive hvor langt etter kontrollen jeg gjør det ettersom jeg vet at jeg selv "gir opp" om jeg har fått blink mot meg og det går en halv mil eller noe og jeg enda ikke har sett noen kontroll.

 

Og, resten av mine blink er som følger:

- Ett blink: Mindre lysfeil, kun for å gjøre oppmerksom i tilfelle det er ukjent for fører.

- To blink: Fare som kan komme plutselig, f.eks gående eller lignende rett over neste bakketopp i mørke og regn, elg som går langs veien, osv.

- Konstant fjernlys helt til jeg har passert (uten unntak): Ettermontert xenonlys.

Lenke til kommentar
Jeg blinker konsekvent 3 blink inntil noen km etter at jeg ser at det er fartskontroll eller lignende, dvs. ikke rutinekontroll eller teknisk kontroll (dersom noen blir tatt der er jeg bare glad for det). Jeg prøver å ikke overdrive hvor langt etter kontrollen jeg gjør det ettersom jeg vet at jeg selv "gir opp" om jeg har fått blink mot meg og det går en halv mil eller noe og jeg enda ikke har sett noen kontroll.

 

Og, resten av mine blink er som følger:

- Ett blink: Mindre lysfeil, kun for å gjøre oppmerksom i tilfelle det er ukjent for fører.

- To blink: Fare som kan komme plutselig, f.eks gående eller lignende rett over neste bakketopp i mørke og regn, elg som går langs veien, osv.

- Konstant fjernlys helt til jeg har passert (uten unntak): Ettermontert xenonlys.

Litt kjipt hvis karen med ettermontert xenon gjør det samme mot deg da ;)

Og for alt du vet kan ettermonteringen være gjort 100% i samsvar med gitte krav og godkjent i vognkort.

Lenke til kommentar
Litt kjipt hvis karen med ettermontert xenon gjør det samme mot deg da ;)

Og for alt du vet kan ettermonteringen være gjort 100% i samsvar med gitte krav og godkjent i vognkort.

Nope, det er ikke kjipt. Bruker bare å se et lite blink i det den der flappen på "H4"-pæra deres går over i "fjernlys" og det strør litt ekstra. Stort sett ingen forskjell, i vertfall ingenting mot 6 Nightbreakerpærer etter erfaring..

 

Jeg vet når folk har ettermontert ulovlig, enkelt og greit. Jeg klarer å skille prosjeksjonslykter, og jeg klarer å skille ettermontert fjernlys vs. originalmontert på en kilometer avstand. Det finnes ca. 0% muligheter for ettermontering som er lovlig, og uansett er det lysbildet jeg ser, ikke type bil, så jeg vil uansett klare å skille det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...