Gå til innhold

Vannscooter fra Australia


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg bor for tiden i Australia og kunne tenke meg å ta med en vannscooter hjem til Norge om 1 års tid når jeg flytter tilbake. Har lest et eller annet sted at vannscootere har blitt lov i Norge så lenge de hadde en spesiell sertifisering (et eller annet med "liten båt"). Jeg har også sett flere av samme type vannscooter som jeg vil ha med til Norge til salgs på finn.no og hos diverse leverandører.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan ringe for mer informasjon om hvorvidt jeg kan ta den fritt med inn i Norge og hvordan få den lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det finnes hvertfall amerikanske båtprodusenter som lager samme modell for USA og EU, og hvor USA-solgte båter ikke er CE-merket. Importerer man en USA-modell til Norge kan man ikke påberope seg at samme modell jo leveres CE-merket til EU, det er den enkelte båt som skal være CE-merket. Er ikke merkingen i orden er det hello godkjent teknisk kontrollorgan og bye-bye tusenlapper dersom du skal få scooteren lovlig.

Lenke til kommentar

Det kan gjøres etter at den fysisk er tatt til Norge, men må gjøres før den tas i bruk.

 

For Norge er det Veritas som er godkjent teknisk kontrollorgan, men du kan også få den godkjent i et annet EØS-land. Send gjerne epost til noen på listen og be om prisoverslag på CE-godkjenning av den modellen du har lyst på. Regn deretter litt på om det fortsatt svarer seg å importere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...