KennethDreyer Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Heisann, Jeg bor for tiden i Australia og kunne tenke meg å ta med en vannscooter hjem til Norge om 1 års tid når jeg flytter tilbake. Har lest et eller annet sted at vannscootere har blitt lov i Norge så lenge de hadde en spesiell sertifisering (et eller annet med "liten båt"). Jeg har også sett flere av samme type vannscooter som jeg vil ha med til Norge til salgs på finn.no og hos diverse leverandører. Er det noen som vet hvor jeg kan ringe for mer informasjon om hvorvidt jeg kan ta den fritt med inn i Norge og hvordan få den lovlig? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Såvidt jeg vet har fått med meg så har ikke vannscooter blitt lovlig ENDA. Men det har blitt tatt opp for EFTA så vi får vente på en avgjørelse fra de. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Kanskje ikke den beste kilde, men ifølge Wikipedia ble det lovlig for noen mnd siden: http://no.wikipedia.org/wiki/Vannscooter Har også sett den datoen mange ganger før i media. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Noen som kan bekrefte det Cypherus linker til? I tilfelle skal det handles leketøy før neste sommer Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Sjekk ut denne snutten fra Dagsrevyen. Der sier de akkurat det som jeg sa at vannscooter er ikke lovlig ENDA og at saken er blitt tatt opp til EFTA. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 vell du vil nok få et forenkla forelegg men dette kan du bare nekte og betale, viss de fortsetter og prøve seg så må de gå rettens vei og det gjør de nok ikke da politiet taper på det. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Australia driver vel ikke med CE-merking? Lykke til med å bruke en ikke-CE-merket båt i Norge, og for alt i verden: ikke mist såpen! Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Hva er CE merking? De selger samme type vannscootere her nede iallefall.. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 CE-merking er et bevis på at produktet samsvarer med de krav som stilles i henhold til EU direktiver og EØS lovgivning som Norge er underlagt. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Så en Seadoo, verdens mest kjente vannscooter-merke, også en av de mest populære i Europa og en av de få som selges i Norge (med CE-merking) bør vel da ikke være så vanskelig å hente inn fra Australia? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Så lenge den er CE merket så skal det ikke være noe problem å ta den med hjem til Norge. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Er CE merking noe som skjer i Europa eller en internasjonal ting som Europa krever? Med andre ord, om jeg kjøper akkurat samme vannscooter her nede, som en i Europa med CE merking, er det da en risiko at den ikke kommer med CE merking? Og om det er tilfellet, kan man ordne seg CE merking allikevel? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Du bør selv sørge for å undersøke scooteren nøye for å kontrollere om den er CE merket eller ikke før du foretar deg noe. http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Hva-er-lov.html Lenke til kommentar
Penny Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det finnes hvertfall amerikanske båtprodusenter som lager samme modell for USA og EU, og hvor USA-solgte båter ikke er CE-merket. Importerer man en USA-modell til Norge kan man ikke påberope seg at samme modell jo leveres CE-merket til EU, det er den enkelte båt som skal være CE-merket. Er ikke merkingen i orden er det hello godkjent teknisk kontrollorgan og bye-bye tusenlapper dersom du skal få scooteren lovlig. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2009 Alright, så sett at den ikke er CE-merket, hvordan kan man gå fram for å få den det? Må dette gjøres før eller etter man har tatt den inn i Norge? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det kan gjøres etter at den fysisk er tatt til Norge, men må gjøres før den tas i bruk. For Norge er det Veritas som er godkjent teknisk kontrollorgan, men du kan også få den godkjent i et annet EØS-land. Send gjerne epost til noen på listen og be om prisoverslag på CE-godkjenning av den modellen du har lyst på. Regn deretter litt på om det fortsatt svarer seg å importere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå