oslofreak Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg har nettopp funnet meg heltidsjobb etter å ha vært arbeidsledig i 3 mnd. Like før jeg fikk min nåværende jobb så jobbet jeg 2 dager for en av mine tidligere arbeidsgivere, etter muntlig avtale. Totalt ble det 21 timer jobb på disse to dagene, 13 den første og 8 den andre. Timelønna mi er 150,-... Jeg mener at jeg skal ha overtidsbetalt for de 5 ekstra timene jeg jobbet dag 1 (225,- per time), men ifølge lønnsslippen min så har jeg fått betalt 150,- per time jevnt over linja. Jeg trodde man fikk betalt for overtid etter å ha jobbet en full arbeidsdag, og at man ikke måtte jobbe en full 37,5 timers uke før man fikk betalt overtid? Endret 1. oktober 2009 av oslofreak Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Du skal i følge AML ha betalt minimum 40% overtid for alt over 9 timer på en dag. Med andre ord skal du ha 210 kroner i timen (sett at grunnlønn er 150) for fire timer den første dagen. Det kan avtales bedre vilkår, men ikke dårligere. Du kan altså ha krav på overtid fra og med 8 (eller 7.5 for den saks skyld) timer, og du kan ha krav på mer enn 40%. Men ikke mindre, og ikke fra og med senere enn 9 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå