Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kicker overtidsbet inn etter full dag eller full uke?

oslofreak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp funnet meg heltidsjobb etter å ha vært arbeidsledig i 3 mnd. Like før jeg fikk min nåværende jobb så jobbet jeg 2 dager for en av mine tidligere arbeidsgivere, etter muntlig avtale.

Totalt ble det 21 timer jobb på disse to dagene, 13 den første og 8 den andre. Timelønna mi er 150,-...

Jeg mener at jeg skal ha overtidsbetalt for de 5 ekstra timene jeg jobbet dag 1 (225,- per time), men ifølge lønnsslippen min så har jeg fått betalt 150,- per time jevnt over linja.

Jeg trodde man fikk betalt for overtid etter å ha jobbet en full arbeidsdag, og at man ikke måtte jobbe en full 37,5 timers uke før man fikk betalt overtid?

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal i følge AML ha betalt minimum 40% overtid for alt over 9 timer på en dag. Med andre ord skal du ha 210 kroner i timen (sett at grunnlønn er 150) for fire timer den første dagen.

Det kan avtales bedre vilkår, men ikke dårligere. Du kan altså ha krav på overtid fra og med 8 (eller 7.5 for den saks skyld) timer, og du kan ha krav på mer enn 40%. Men ikke mindre, og ikke fra og med senere enn 9 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...