Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånekassen, barnevern, økonomiske rettigheter.

Marira

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lånekassen er igjen vrange. Jeg bor på hybel, hvor jeg ble flyttet av barnevernet for halvannet år siden, etter vedtak om "frivillig plassering utenfor hjemmet". Jeg har svært liten kontakt med mor (far har ikke foreldrerett), men likevel skal hennes formue spille inn på hvorvidt jeg får grunnstipend eller ei (vanlig videregående skole, normalt forløp). Barnevernet, ppt-tjenesten og rådgiver kjemper sin bitre kamp for at jeg likevel skal få grunnstipend, med bakgrunn i at det er en prekær situasjon og jeg beviselig ikke kan motta noe støtte fra mor. Problemet er selvsagt at dette er en laaaang, lang prosess, med tverrfaglige møter, dokumentasjon sendt inn, avslag, nye runder. Lånekassen drives av pc'er som behandler søknader, og ser bort i fra menneskelige hensyn og situasjoner utenfor det maskinene er programert til å behandle. Borteboerstipendet kommer heller ikke, dette fordi de ikke vil utbetale NOE stipend før alt er ferdigbehandlet. Javisst får jeg nærmere 22.000 i januar, men det hjelper ikke meg akkurat nå.

Har jeg noen rettigheter i denne ventetiden? Tenker da på NAV osv. Det hadde jo vært kjekt med inntekten budsjettet mitt bygger på. Det begynner å bli ganske stramt økonomisk, og regningene er jo det som prioriteres. Bor litt her og der for å spare på inntekten; da slipper jeg utgifter til mat. Låner også litt fra familie, men det er kun små beløp.

Barnevernstjenesten har også avslått min søknad om støtte i denne ventetiden. Jeg er usikker på om de har lov til dette, da jeg går under ettervernet. Jeg har handlingsplan og oppfølging, og vil også da se det naturlig at de kunne gitt meg et lite lån så jeg kunne bo hjemme og kjøpe mat.

Finnes det ingenting jeg kan gjøre for at den fordømte ventetiden skal gå ned? Ringe og mase?

Jævla byråkrati.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet en klage for deg som du må levere til NAV så fort som mulig på mandag. Det er både en klage og et krav om økonomisk nødhjelp, dette kravet har de plikt å behandle på dagen jfr. rundskrivet fra departementet. Gjør de ikke det så skal de henvise deg til et sted der du kan få hjelp (sosial vakttjeneste).

Dessverre fikk jeg ikke uploadet odt filen, så jeg publiserte det på google docs istedet:

http://docs.google.com/Doc?docid=0AeM6KXLr...xdGRx&hl=en

Bare klipp og lim, så kan du selv bruke din egen google docs til å fylle ut det som mangler av sted, navn og adresser.

Lenke til kommentar

Deler av den søknaden burde jeg nesten ha brukt selv i 2002.

Etter jeg var ferdig med endt tjeneste så måtte jeg gå et halvt år før jeg kunne starte på noe skole. Jobb fant jeg heller ikke med engang, og svært få var interessert å ansette for 6 mnd der jeg bodde.

Dro til Sosialen og ba om hjelp. De ga men en løpeseddel av diverse ting jeg måtte ordne. Kontoutskrift, bekreftelse at jeg var aktiv arb.søker hos Aetat og mye annet.

Etter alt dette var gjort så fikk jeg avslag før jeg rakk å gi dem alle papirene omtrent og mente jeg ikke var berettiget hjelp... MEN, de kunne gi meg rentefritt lån frem til at arb.ledighetstrygd søknaden ble ferdig behandlet (estimert 6 uker).

Resultatet mitt var å bo her og der og nærmest snylte på venner og bekjente frem til arb.ledighetstrygd søknaden var innvilget.

For meg virker det at dersom du er dyktig til å syte, klage og snakker dårlig norsk så får du hjelp asap. Men er man veltalende og kler seg skikkelig... Da får du ikke hjelp whatever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...