Utenomjordisk Reke Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Har en 500GB IDE harddisk i pcen min som jeg har masse viktige filer på. Blant annet en haug med musikk, spill, filer med flere års arbeid og lignende som er veldig viktig ikke forsvinner! Nå i dag så bare plutselig forsvant partisjonen på harddisken?! Den vises i diskbehandlinga uten noen som helst partisjon så det er tydelighvis ingenting feil med den fysisk. Den vises også i BIOS. Søkte litt rundt og ser flere har hatt problemer og fått hjelp så de har fått tilbake alt. Problemet mitt er at de programmene de snakker om er umulige å finne. For eksempel Disk Commander fra winternals er umulig å finne fordi det står at Microsoft har tatt over alt, finner ingenting på Microsoft sin nettside heller (som forventet). Derfor så spør jeg her om noen vet om et bra program for å søke opp og dra ut filene fra harddisken med en forsvunnet/skadet partisjon? Det er utrolig viktig å få til dette! Jeg har nok av plass til å flytte alt over på de andre harddiskene mine bare jeg kan få den opp og gå igjen. Håper noen her kan hjelpe meg så kjapt som mulig! Millioner takk på forhånd... Endret 1. oktober 2009 av Utenomjordisk Reke Lenke til kommentar
larseman Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har vært heldig og kunne aksessere partisjoner som jeg ikke har fått tilgang til i windows via ubuntu live cd. Mener at Linux ikke nødvendigvis trenger å mounte disken eller noe i den dur. Da kan du koble enda en harddisk til maskinen og kopiere over filene dine. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Vel, om parisjonen har forsvunnet så er det nok pga. noen form for datakorrupsjon i partisjonstabellen eller lignende. Dette er normalt ikke så veldig vanskelig å rette - men du trenger riktig verktøy til jobben. Jeg bruker normalt getdataback til diverse sånne data recovery jobber. Den finner du enkelt og greit her: http://www.runtime.org/ Desverre er det ikke et gratisprogram... Jeg kommer ikke på noe program som er gratis og kan reparere parisjonstabeller, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke finnes vel og merke. -Stigma Lenke til kommentar
Utenomjordisk Reke Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Takk for svar begge to. Vel jeg har ingen pc med linux på men skal prøve GetDataBack. Får se om jeg finner cr..kremt.. Håper på flere alernativer men skal som sagt prøve GetDataBack. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Gå til hårek (medlem) Se på mbrlister og Testdisk. Når det gjelder Testdisk, ikke utføre forandringer, før du legger search resultatene her. Og det spesielt hvis du får mange alternativer for funnet partitioner. Lenke til kommentar
Utenomjordisk Reke Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Takk wiberos. Får prøve det etter jeg har gjort ferdig søken i GetDataBack. Ser ut som den finner en del. 1 time og 40 minutter igjen (27%) og den har identifisert 9000 filer. Så håper kanskje jeg ikke trenger mer enn dette men skal prøve det du fåreslår også wiberos om dette ikke hjelper... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Som du sikkert forstår, håper jeg da , er at verktøy jeg henviste deg til, er for å ordne det som er problemet, dvs partitionstabellen og eventuelt...eventuelt bootsector. Partitions tabell henviser til bootsector, hvor format informasjon er å finne. Greit nok at du prøver med getdataback,eller hva det er, men du starter fra feil enden kan du si. Lenke til kommentar
Utenomjordisk Reke Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) wiberos, jepp jeg ser den Men hadde tenkt å bytte den ut snart uansett på grunn av at det er en IDE disk rett og slett. Har brukt en konvertør (IDE-SATA) fram til nå som har funket helt ok og den funker enda så er ikke den som har gjort krøll. Leste faktisk om det med bootsector osv før jeg skrev innlegg her men det viktigste var for meg å bare få kopiert filene fordi jeg hadde tenkt å bytte den ut uansett. Nå står da GetDataBack og kopierer absolutt alle(!) filene til 1.5TB HDDen min så det er ikke noe problem lengre. Nå har jeg en grunn til å erstatte 500GB med enda en 1.5TB Takk for hjelp og forslag alle sammen! Endret 1. oktober 2009 av Utenomjordisk Reke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå