Gå til innhold

50Km traktor og T&B førerkort


pgnja

Anbefalte innlegg

Jeg har førerkort for traktor og bil og er 18 år. Hva skjer vist jeg blir tatt for å kjøre en 50km traktor?

Finner ikke ut noe av dette, spurte kjørerlærer osv, men de ble aldri enige. Er dette en sovende paragraf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

står det at den går i 40 km/h i vognkortet og den går i 45-50 km/h spiller det ingen rolle så lenge du har T.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...jeg+lov+a+kjore

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...ktor+(klasse+T)

 

har hatt en diskusjon med pappa en gang om det med sertifikat for traktor (pappa driver gård og har 2 traktorer) den ene går i 55 og det er 40 kasse i den traktoren. i den andre er går i 43,5 km/h og det er 40 kasse i den. er ikke noe trimma eller noe. alt er original. men hviss det står i vognkortet at traktoren gir 40 km/h og den gir litt mer så skjer det ikke noe.

 

MEN, hviss det er en større kasse enn 40 i traktoren og det står noe annet i vognkortet, da blir det en annen sak, og står det originalt i vognkortet at den går mere enn 40 km/h så må du ha C1 innskrevet i førerkortet.

 

hviss du kjører en traktor som er en 50 km/h traktor originalt, så får du en "fin" bot hviss du blir tatt og i værste fall mister du lappen.

Lenke til kommentar
har hatt en diskusjon med pappa en gang om det med sertifikat for traktor (pappa driver gård og har 2 traktorer) den ene går i 55 og det er 40 kasse i den traktoren. i den andre er går i 43,5 km/h og det er 40 kasse i den. er ikke noe trimma eller noe. alt er original. men hviss det står i vognkortet at traktoren gir 40 km/h og den gir litt mer så skjer det ikke noe.

 

55km/t når den skal gå i 40 er ikke bare "litt mer", det er nærmere 50% for mye (40+50%=60), og jeg tviler særdeles sterkt på at den er helt som den skal være, der er det nok gjort/skjedd noe feil en plass.. Enten levert med 50-kasse og registrert med papirene/typegodkjenninga til 40km/t-utgaven, eller noe sånt. Den andre, som går i 43-44, eller ca. 10% i overkant, vil jeg derimot si er innenfor akseptert "slingringsmonn".

Lenke til kommentar
Her har det sannsynligvis kommet nye regler etter at jeg tok lappen. Så er interessert i å høre nye regler selv og..

 

Reglene er, kort fortalt, at vi litt eldre som har førerkort i klasse B (eller T) fra 2004 eller eldre, kan kjøre traktor ubegrenset, og motorredskap (gaffeltruck, hjullaster, skurtresker etc) inntil 50km/t eller 7500kg (m.a.o, det kan gå over 50km/t så lenge det er under 7,5 tonn). Fornyer du et slikt førerkort nå, så får du påført klassene BMST pluss tallkodene 142 og 152. Du behøver ikke fornye førerkortet og få påført disse kodene, rettigheten har du uansett.

 

Dem som har tatt førerkort klasse T etter 2004, får kjøre inntil 40km/t konstruktiv hastighet og inntil 25 tonn tillatt vogntogvekt (traktor+henger). Vektgrensa faller bort etter to års prøvetid, eller etter 21 års alder; hva som måtte inntreffe først. Disse får tallkode 144.

Det samme gjelder de som har tatt klasse BE etter 2004, med unntak av vektgrensa, som ikke faller bort.

 

Klasse B (etter 2004) gjelder for traktor (og bil) inntil 3,5 tonn totalvekt.

Klasse C1 gjelder for traktor (og lastebil) med ubegrenset hastighet inntil 7,5 tonn (C1E med henger)

Klasse C gjelder for traktor (og lastebil) med ubegrenset hastighet uten vektgrense (CE med henger)

 

Fordi det de siste fem årene er blitt mer og mer vanlig med 50km/t-kasse på traktorer, så skal Samferdselsdepartementet nå se nærmere på dette regelverket (herunder læreplanen for klasse T) og forhåpentligvis endre forskriftene slik at klasse T og BE vil gjelde inntil 50, i stedet for 40.

 

Kjører du traktor med konstruktiv hastighet større enn du har lov til, så kjører du i praksis uten gyldig førerkort i rett klasse; det blir som å kjøre lastebil med kun personbil-lappen, og konsekvensene deretter.

Lenke til kommentar

Dette høres jo litt merkelig ut.. Jeg har disse sertifikatene fra før: A B C M S T. MEN, jeg har jo og tatt trucksertifikat.. Klasse T1-T4.

T4 er jo motvektstruck, dvs det vanlige folk pleier å kalle gaffeltruck.

 

Så fikk man virkelig T4 aka gaffeltruck på B før 2004? :S

Lenke til kommentar
Så fikk man virkelig T4 aka gaffeltruck på B før 2004? :S

 

Nei, det gjorde man nok ikke, men jeg skjønner godt at det innbyr til forvirring. Skal du kjøre gaffeltruck (eller anleggsmaskin) langs veien, så må du ha både truckførerbevis (eller maskinførerbevis) og førerkort; bare førerkort er ikke nok. Bare truckfører/maskinførerbeviset er heller ikke nok for å kjøre på offentlig vei; trafikkreglene og -skiltene er ikke akkurat nevneverdig vektlagt i pensum for truck/maskin-opplæringa. Dette er hjemlet i to forskjellige lover; mangler du førerkort bryter du veitrafikkloven, mangler du truckførerbevis bryter du arbeidsmiljøloven.* Hvilken av lovene det er strengest straff for å bryte er ikke godt å si, det har jeg ikke undersøkt...

 

*Arbeidsmiljøloven gjelder imidlertid bare for arbeidstakere, (og deler av den for enkeltmannsforetak), så om du kjører truck/maskin uten at det er i jobbsammenheng, og uten å drive enkeltmannsforetak, så tror jeg du kan kjøre lovlig uten bevis -men det er jo en situasjon som er forholdsvis sjelden...

Lenke til kommentar
Det samme gjelder de som har tatt klasse BE etter 2004, med unntak av vektgrensa, som ikke faller bort.

 

Vektgrensa faller bort sjøl om du tar BE istedefor T. BE regnes som en "tyngere" klasse enn T, som da automatisk gir sertfikat T som er NØYAKTIG den samme T-en som du får om du kjører opp med T. Samma bokstav = samma rettigheter, uansett hvordan du har fått bokstaven (med mindre du har en kode bak som begrenser rettighetene, som da er aktuelt med T i dag)... (forøvrig med unntak av dem som tok C og D-sertfikat før 1997 kontra dem som tok ETTER 1997, de som tok FØR kan ha en henger på 2.000 kg etter lastebilen, mens de som tok ETTER bare kan ha 750 kg. det står ikke i førerkortet, men er nå sånn det er, å står forøvrig i førerkortforskriftene uten at detta nødvendigvis hadde no med traktorer å gjørra)

Lenke til kommentar
Vektgrensa faller bort sjøl om du tar BE istedefor T. BE regnes som en "tyngere" klasse enn T, som da automatisk gir sertfikat T som er NØYAKTIG den samme T-en som du får om du kjører opp med T. Samma bokstav = samma rettigheter, uansett hvordan du har fått bokstaven (med mindre du har en kode bak som begrenser rettighetene, som da er aktuelt med T i dag)...

 

Ja, man skulle nesten tro det, og jeg er helt enig i at det helst burde vært slik. Jo færre uforståelige spesialregler og unntak, jo bedre. De som tar førerkort klasse BE får også klasse T, men med tallkode 144, som betyr <25tonn <40km/t. Det står dessverre ingenting noe sted om at denne tallkoden er tidsbegrenset.

 

Hvordan dette gjøres for de som nå kjører opp direkte til klasse T, og skal ha to års begrensing vet jeg ikke; muligens får de den samme tallkoden med en utløpsdato bak, slik det gjøres for prøvetid i klasse B.. Eller så får de ingen kode overhodet. :hmm:

 

Det står i alle fall i førerkortforskriften (og i fagtidsskriftene) under klasse T at denne vektgrensa faller bort etter to år, men det samme står derimot ikke under klasse BE.

 

 

§ 3-11. Førerett klasse BE Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

 

§ 3-18. Førerett i klasse T

 

Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år.

2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år.

3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger.

Lenke til kommentar

joda, men detta kan igjen tolkes på 2 forskjellige måter. Sånn JEG ser det, så står rettighetene for BE og traktor rimelig enkelt forklart, mens for T står det hakket grundigere forklart. I praksis når man kjører opp på BE, så får man stempla T144 på førerkortet sitt, og det kan er dermed ervervet på samma måte som om man skulle kjørt opp KUN på T, som igjen betyr at det som er rekti når du skal lesa hva du har lov å kjøre, blir å lesa for T, og ikke light-varrianten til BE.

 

Er nå glad jeg har BECEDEMST jeg, så slepper jeg å tenke på vekter, hastighet å passasjerer når jeg skal kjøre ;)

Lenke til kommentar
Jeg har mine tvil om den tolkningen, BEC(EDE)MST... Førerkort klasse BE gir subsidiær T, det gir ikke T i sin egen rett. Det er ikke derfor noen automatikk i at T-reglene gjelder.

joda, BE skal gi T sin egen rett. Har du KUN B, så vil du kunne kjøre traktor intill 3.500 kg, MEN du vil ikke få stempla noen T i førerkortet. Når du kjører opp på BE derimot, så får du stempla T i førerkortet. Til sammenlikning vil en som har kjørt opp på CE og D, automatisk få stempla DE i førerkortet. Hans DE gir akkurat de samma rettighetene på buss med henger, som en som har kjørt opp på D og DE. Og jeg står fortsatt på at det ikke står NOEN steder at det er forskjell på T (144) og T (144) i det man blir stoppa i en kontroll.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
Jeg har mine tvil om den tolkningen, BEC(EDE)MST... Førerkort klasse BE gir subsidiær T, det gir ikke T i sin egen rett. Det er ikke derfor noen automatikk i at T-reglene gjelder.

joda, BE skal gi T sin egen rett. Har du KUN B, så vil du kunne kjøre traktor intill 3.500 kg, MEN du vil ikke få stempla noen T i førerkortet. Når du kjører opp på BE derimot, så får du stempla T i førerkortet. Til sammenlikning vil en som har kjørt opp på CE og D, automatisk få stempla DE i førerkortet. Hans DE gir akkurat de samma rettighetene på buss med henger, som en som har kjørt opp på D og DE. Og jeg står fortsatt på at det ikke står NOEN steder at det er forskjell på T (144) og T (144) i det man blir stoppa i en kontroll.

Det er kun T som gir T in se, altså i rett av seg selv. Hva som står stempla i førerkortet er noe for seg selv. Det kan være som du sier, nemlig at T in se og T avledet gir akkurat de samme rettighetene. På den annen side kan det være det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...