Gå til innhold

Bytte system-disk i Easystore H340

Anbefalte innlegg

Hei,

Easystore H340 kommer i mange utgaver. Og ser ut som at alle har installert OS'et på første logiske disken i oppsettet.

For meg virker det ikke helt logisk å bruke en 750GB disk til OS, og resterende til å fylle opp.

Jeg er nok mer av den systematiske typen som liker at ting ligger på en plass, og ikke spredt utover mange disker.

Spm mitt er: Lar det seg gjøre å sette inn en 80GB f.eks, kjøre re-install av WHS på denne, og bruke de tre reseterende som vanlig? Vet jeg mister en del plass. Men får hvertfall OS på egen disk uten forstyrelser. Har også lest at 20gb partisjonen som OSet er på er for lite i utgangspunktet.

Kommentarer?

Mvh,

Kai-Eivind Marthinussen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Easystore H340 kommer i mange utgaver. Og ser ut som at alle har installert OS'et på første logiske disken i oppsettet.

For meg virker det ikke helt logisk å bruke en 750GB disk til OS, og resterende til å fylle opp.

Spm mitt er: Lar det seg gjøre å sette inn en 80GB f.eks, kjøre re-install av WHS på denne, og bruke de tre reseterende som vanlig? Vet jeg mister en del plass. Men får hvertfall OS på egen disk uten forstyrelser. Har også lest at 20gb partisjonen som OSet er på er for lite i utgangspunktet.

Kommentarer?

Mvh,

Kai-Eivind Marthinussen

Det spillinger (i prinsippet) ingen rolle hvor stor disk du bruker som systemdisk til WHS; WHS vil uansett lage en 20GB systempartisjon, og så partisjonere resten til én partisjon som diskpoolet blir "mountet" mot. Og 20GB systempartisjon er mer enn ok - jeg har installert en del ekstra programvare (ftpserver, torrent, vmware, etc) på min WHS og har vel brukt 10-11GB.

Jeg er nok mer av den systematiske typen som liker at ting ligger på en plass, og ikke spredt utover mange disker.

Denne funksjonen er jo én av primærfunksjonene til WHS; Det at du har et diskpool å forholde deg til med tilhørende mapper, i stedet for å være "låst" til fysiske disker, samt muligheten for å la det vokse dynamisk ved å legge til mer disk når du trenger. Du holder jo selvsagt orden på mappestrukturen, og innholdet du plasserer der, men slipper å tenke på hvilket fysisk medie som ligger i bunn. Faktisk så vil du ikke ha mulighet til å bestemme på hvilke disker data skal lagres (så lenge diskene er i poolet) uansett, så hvorfor skal du gjøre forskjell på om disken tilfeldigvis er systemdisk eller ikke?

Som svar på ditt spørsmål, så vil jeg si at det du ønsker å gjøre, er fullt mulig. Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil gjøre det.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Jeg ser hvor du vil.

Forstår WHS rett at disk nr 2 (ikke system disk) blir fyllt opp først? Når den så er full, begynner den på system disken? Legger jeg til fler disker før dette, vil den bruke de andre i stedet? For så å fylle opp system disk til slutt?

Det jeg ikke liker, er at dataene kan finnes hvor som helst.

Vet ikke hvor godt recovery fungerer om det viser seg at en disk ryker.

Kan være jeg bekymrer meg for noe som faktisk fungerer utmerket som det er :)

Lenke til kommentar

WHS fyller opp disker helt tilfeldig. OS partisjonen vil alltid være 20GB, samme hvor stor eller liten disk du putter inn. All ledig plass vil bli oppfatta som en partisjon.

Sålenge du kjører duplikasjon av mapper så bør det være ett lite problem, du kan alltids også koble til en ekstern disk som backup-disk av det som er lagret på serveren.

Har selv easyStore H340, hatt den siden 25 august og er kjempefornøyd, kjøpte den med 3x 1TB disker, og har putta inn en 1TB disk selv. Har ikke hatt ett eneste problem overhodet.

Har brukt WHS tidligere uten noen som helst problemer i forhold til probleminstillingen din.

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...