hazzie Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kort fortalt ønsker jeg å få hevet pc-kjøpet pga for lang reparasjonstid: 4-5uker/24arbeidsdager. (24. august - 28 september) Er student så er rimelig avhengig av pc, måtte dermed kjøpe en ny. Jeg spørte selfølgelig om lånepc, noe de ikke kunne gi. Nå er pc-en reparert, men nå ønsker jeg selfølgelig å få hevet det kjøpet. Sendte mail og svaret ligger under i spoiler. Hei Håkon, Når det gjelder din bruk av forbrukerkjøpsloven så er dette veldig bra, men ”urimelig lang reparasjonstid” er et relativt begrep. Dvs. det spørs helt hva du sammenligner det med. Jeg er veldig enig med deg at 4 uker kan oppleves som lenge, men sammenligner en denne tiden med gjennomsnittstiden ved slike reparasjoner, så er ikke dette å definere som helt urimelig reparasjonstid. Dermed vil dette bli en subjektiv tolkning. Det hadde selvsagt vært bedre om en slik reparasjon tok 3-4 dager, men dette er ikke tilfelle. ANOVO har kapasitetsbegrensinger, og kan ikke reparere flere PCer enn deres kapasitet tilsier. Dermed blir det førstemann til mølla, men det vil også kunne være avvik fra dette hvis de må bestille inn spesialkomponenter som ikke er på lager. Jeg håper på forståelse for at reparasjoner tar tid og at det derfor i dette tilfellet vil være urimelig å kreve heving av kjøpet. NB! Det er viktig at du henter varen når den kommer på ditt postkontor ettersom den vanligvis blir sendt i retur (til ANOVO) etter 2 uker. Jeg håper PCen vil fungere optimalt etter dette, og at du vil være fornøyd med produktet i tiden som kommer. Skulle du ha noen som helst spørsmål så ikke nøl med å kontakte meg. Noen tips? Er forresten 2. gang jeg leverer inn pc-en til reparasjon for samme feil... Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Da anbefaler jeg deg å vente til den (om den) blir ødelagt en gang til, for så å benytte deg av forbrukerkjøpsloven. 4uker er ikke urimelig lang tid.. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Ja 4 uker kan nok sjeldent regnes som urimelig lang tid dessverre. Og dersom den allerede er reparert er det også for sent å stille hevingskrav. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Og dersom den allerede er reparert er det også for sent å stille hevingskrav. Slik eg tolket trådstarter så ble hevingskravet fremstilt før maskinen ble reparert, og det er det ikke noe galt med. Og butikken kan ikke avvise et hevingskrav ved å reparere mangelen dersom forbruker har krav på heving. I dette tilfellet så mener eg ikke at kravet for heving er oppfylt. Fire uker er lenge, men det er ikke urimelig lang tid. Dessverre. Lenke til kommentar
darket Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Du har ikke krav på låneprodukt før etter det har gått 7 dager. Så hvis du spurte etter låneprodukt på dag 1, men ikke fikk så er det helt ok. Spurte du ikke etter det hadde gått 7 dager, er det din feil. 4 uker er heller ikke urimelig lang tid desverre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Du har ikke krav på låneprodukt før etter det har gått 7 dager.Så hvis du spurte etter låneprodukt på dag 1, men ikke fikk så er det helt ok. Spurte du ikke etter det hadde gått 7 dager, er det din feil. Nei. Fkjl §30 tredje ledd: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning." Dersom det er klart fra første stund at reparasjonen vil ta mer enn en uke, har man som utgangspunkt krav på lånegjenstand fra dag 1. Lenke til kommentar
darket Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Ja, men det er ikke klart ved innlevering? En laptop service kan i noen tilfeller ta kortere tid. Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Hyggeligt med mange svar, takker for det Var usikker på om 4 uker holdt til "urimelig lang tid" så måtte prøve meg på den, men dere har overbevist meg om at det ikke holdt. Darket, jeg spørte etter lånepc 7. september, ca 2 uker etter innlevering. Beklager for at jeg jeg ikke opplyste om det. Blir vel til at jeg tar imot pc-en og venter 6mnd til samme feil skjer igjen. ^^ Edit: lagt ved svar fra selger angående lånepc. Hei, Forbrukerkjøpsloven Kapittel 6 § 30 Ledd 3: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Det er ikke vanlig praksis med låne PC dessverre, ref. samtale med Forbrukerkjøpsloven, elektronikkbransjen.no. Endret 3. oktober 2009 av Hazzie88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Kjøpte du PC'en på nett eller i fysisk butikk? Lenke til kommentar
darket Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Fikk du ikke et utlånsprodukt etter 2 uker, som du selv spurte om. Så mener jeg du har krav på heving. Hvis butikken gir deg heving er det selvfølgelig kjapp og bra kundeservice, men hvis de ikke gjør det, så må du fremme sak via FTU. Det tar en god stund, men kan være verdt det, da du faktisk har kjøpt ny pc allerede. Husk å vær meget grundig på dokumentasjon. Men det er nå min mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Vil desverre tro at du ikke kommer til å vinne frem med en sak hos FTU når PC'en er ferdig reparert etter 4 uker. Man kan selvsagt mene at 4 uker er urimelig, men dette blir som sagt en vurderingssak. Tidligere praksis fra FTU ang. urimelig behandlingstid ligger vel på ca. 6 uker, og først da vil jeg tro du hadde kunnet vunnet fram med et hevingskrav. Nettbutikker er kjent for å være svært vanskelige når det kommer til utlånsprodukter. De argumenterer med at det er en for stor ulempe for de å betale for å få sendt utlånsproduktet til kunde og tilbake. Om det faktisk er holdbart kan vel også diskuteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå