theama Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jada, jeg vet det finnes tusen tråder om dette. Jeg kjøpte TVen min i Januar 2009, og presterte selvfølgelig å registrere den i mitt eget navn. Jeg bodde da i Sarpsborg (husstand A), og flyttet til Halden (husstand B) offisielt 1. Mai. 28 April kom lisenskaren på døren og spurte om jeg hadde TV, jeg sa ja og betalte avgiften for perioden. I Juni/Juli flyttet jeg tilbake til Sarpsborg (denne gang husstand C) og ble folkeregistrert i August. Jeg ga da min TV til min mor (som bor i adresse A) ettersom min nye husholdning ikke har behov for en TV. Vi eier altså ingen mottaker. Jeg fikk nå faktura fra NrK hvor det står at dette er en inkassovarsel - men jeg har ikke mottatt en eneste regning siden avgiften i Mai. All post fra Husstand A ble videresendt til Husstand B etter 24. April, og all post fra Husstand B ble videresendt til Husstand C etter cirka 20. Juli. Dette inkassovarselet er adressert til Husstand C og har ikke blitt videresendt fra en tidligere adresse. Det står: Tilleggsavgift pga sen bet: 01.02.09-30.06.09 kr 135.12 Kringkastningsavgift: 01.07.09-31.12.09 kr 1167.48 Tillegsavgift pga sen bet: 01.07.09-31.12.09 kr 162.15 Jeg har som sagt ikke mottatt noen tidligere fakturaer fra dem. Så jeg har noen spørsmål: 1. Det står at det er tilleggsavgift for sen betaling for perioden feb-juni. Men det kan da ikke belages på meg ettersom jeg først flyttet ut av Husstand A i slutten av April og dermed ikke ble pliktig til å betale lisensen før da? Dette er som sagt en inkassovarsel, men jeg har ikke mottatt noen tidligere fakturaer - ihvertfall ikke for perioden august-desember. I tillegg er det tilleggsavgift fordi jeg ikke har betalt avgiften for perioden August-Desember, men jeg har som sagt ikke mottatt noen tidligere fakturaer. Jeg antar at jeg da har retten på min side når jeg sier at jeg ikke skal betale tillegget? 2. Jeg ga som sagt min TV til min mor i Juni, men verken jeg eller hun tenkte på å melde dette til Nrk. Vil jeg da fremdeles være pliktig til å betale perioden August-Desember? 3. Jeg sendte en e-post til Nrk i dag så fort jeg fikk fakturaen, og forklarte situasjonen og ba om oppsigelse. Ettersom jeg ba om oppsigelse etter at jeg hadde mottatt fakturaen (ber at man tar hensyn til punkt 1), vil jeg da fortsatt være pliktig til å betale for perioden August-Desember? Tusen takk for eventuelle svar. NrK er vanskelige. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Når regningen har gått over til inkasso så er den vel ute av NRK sine hender, jeg ville nok tatt kontakt med inkassoselskapet og forklart situasjonen for dem. Jeg mener også at du skal få minst to fakturaer før de kan sende det over til inkasso, så enten har begge blitt borte i posten, eller så har NRK knotet med utsendelse. OT: Regner med at jeg også får brev fra NRK i og med at jeg bestilte en tv i mitt navn som var en 60års gave til fattern, får se på det når eventuelt regning kommer. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 ...Jeg fikk nå faktura fra NrK hvor det står at dette er en inkassovarsel - men jeg har ikke mottatt en eneste regning siden avgiften i Mai. All post fra Husstand A ble videresendt til Husstand B etter 24. April, og all post fra Husstand B ble videresendt til Husstand C etter cirka 20. Juli. Dette inkassovarselet er adressert til Husstand C og har ikke blitt videresendt fra en tidligere adresse. Det står: Tilleggsavgift pga sen bet: 01.02.09-30.06.09 kr 135.12 Kringkastningsavgift: 01.07.09-31.12.09 kr 1167.48 Tillegsavgift pga sen bet: 01.07.09-31.12.09 kr 162.15 Jeg har som sagt ikke mottatt noen tidligere fakturaer fra dem. Så jeg har noen spørsmål: ... Dette er som sagt en inkassovarsel, men jeg har ikke mottatt noen tidligere fakturaer - ihvertfall ikke for perioden august-desember. I tillegg er det tilleggsavgift fordi jeg ikke har betalt avgiften for perioden August-Desember, men jeg har som sagt ikke mottatt noen tidligere fakturaer. Jeg antar at jeg da har retten på min side når jeg sier at jeg ikke skal betale tillegget? Dette er en lovbestemt avgift hvor betalingsfrist er angitt i forskrift, og NRK trenger ikke å sende ut noen faktura. De sender et innbetalingskort for at du skal slippe å lete opp hva avgiften for inneværende periode er, og for å gi deg konto og KID for å forenkle innbetalingsprosessen for seg. Lenke til kommentar
theama Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Dette er en lovbestemt avgift hvor betalingsfrist er angitt i forskrift, og NRK trenger ikke å sende ut noen faktura. De sender et innbetalingskort for at du skal slippe å lete opp hva avgiften for inneværende periode er, og for å gi deg konto og KID for å forenkle innbetalingsprosessen for seg. Bytt ut ordet "faktura" med "betalingskort" da, det forandrer jo ikke saken. Inkassovarselet er sendt fra NrK. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Dette er en lovbestemt avgift hvor betalingsfrist er angitt i forskrift, og NRK trenger ikke å sende ut noen faktura. De sender et innbetalingskort for at du skal slippe å lete opp hva avgiften for inneværende periode er, og for å gi deg konto og KID for å forenkle innbetalingsprosessen for seg. Bytt ut ordet "faktura" med "betalingskort" da, det forandrer jo ikke saken. Inkassovarselet er sendt fra NrK. En del avgifter til det offentlige er hjemlet i lov/forskrift, og her fremgår også forfall for de ulike terminer. Lov-/forskriftsteksten er grunnlaget for kravet, og dette er vi forpliktet å kjenne til. Samme gjelder f.eks. de som hevder de ikke har fått betalingskort for vegavgiften fra Tollvesenet. Straffegebyr blir det likevel. Og gjerne trekk i lønn gjennom Statens Innkrevningssentral. Endret 1. oktober 2009 av konungr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå