Feh Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 BankID fungerer heller ikke her. Fungerer fint med FF, Opera og IE8 på samme maskin. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Brukte opera 2 ganger, den ene gangen spiste den 700mb, den andre 1.2gb Høres ut som tull. Opera har aldri vært i nærheten av dette for meg, og jeg har 4 GB RAM og har gjerne over 100 åpne sider på en gang. Med under halvparten så mange sider åpne i f.eks. Firefox fryser den fullstendig og blir umulig å ha med å gjøre. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 takler mange sider bedre enn FF og Opera Eh, hæ? Firefox er da den DESIDERT mest kompatible "alternative" nettleseren. Chrome har problemer med mange sider i forhold til Firefox. Lenke til kommentar
wim Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 ....En nettleser er ikke en nyhetsfeedleser, ingen liker bloat Joda, Opera-folket liker bloat Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Vel, det er jo "mulig" Hvis man regner med swap Browser uten bloat? Vel ... Man har jo CLI-browsere Endret 1. oktober 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er Chrom-fanboy. Bruker den på jobb hele tiden...bortsett fra når jeg må inn på netbank med BankID. Mener å huske at dette fungerte med en tidligere versjon av Chrome... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har blitt en stor tilhenger av Google Chrome selv, kjører den utgaven som alltid oppdaterer til siste tilgjengelige pre-build (fare for ustabilitet ja, men det har fungert veldig bra til nå hvert fall!) Det er ikke så lett for meg å forklare hva jeg liker så godt med Google Chrome, men det går i første omgang mye ut på design og layout, det føles bare så naturlig og komfortabelt i bruk. For min del så går blant annet ikke Opera da jeg føler det er raka motsetningen, hvor det er alt for mye dilldall og bling, bling her og der som gjør meg direkte forvirret og ukomfortabel med den i bruk, kanskje jeg hadde vent meg til det med tiden, men jeg forsøkte meg på Opera i noen dager og jeg gikk raskt tilbake til Chrome / Firefox kombinasjonen jeg daglig benytter meg av nå! Det som er litt trist for min del når det gjelder Chrome, så er det at noen nettsider rett og slett ikke ser ut til å godta Chrome? Kan blant annet ikke laste ned fra Realtek.com, tidligere utgaven av Finn.no fungerte ikke spesielt bra, hatt endel problemer med sider med sertifikater (slik som Nett-banker osv..) Så jeg FireFox lett tilgjengelig ved siden av for tilfeller hvor Chrome skulle ha visse problemer, også har jeg Internet Explorer for de håpløse sidene som måtte krevet det, så bruken min blir vell noe sånt som; Chrome: 96%, FireFox: 3%, Internet Explorer: 1%? Tidligere gikk det kun i FireFox, men jeg syntes Mozilla har tapt seg med de siste versjonene, syntes ting går i gal retning, hvor det blir flere og flere feil, mer kræsj og mer bloatware for hver nye versjon? Kan ikke huske å ha hatt så store problemer med FireFox som med v3.x? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Joda, Opera-folket liker bloat Hvis de hadde likt bloat, hadde de i allefall ikke brukt Opera. Opera er jo mindre og raskere enn selv funksjonsfattige Chrome. Opera er en 5-7MB-nedlasting, Chrome er, hva da, 14 MB? Bloat er når noe tar stor plass og gjør ting tregere uten at det gir nyttig funksjonalitet. Siden Opera har så mye nyttig funksjonalitet i en mye mindre pakke enn Chrome, betyr det per definisjon at Chrome er mer bloated. Du får mer funksjonalitet per MB i Opera, som er det motsatte av bloat. Endret 2. oktober 2009 av Pricks Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Nja, med Opera føler jeg at jeg får langt mer enn hva jeg faktisk har behov for eller er ute etter, og i mitt tilfellet så er dette faktisk med på å gjøre Opera mer kronglete i bruk, for meg blir dette også en definisjon på "bloat" Lenke til kommentar
wim Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Chat klient og torrent klient i en webbrowser er bloat lol. Jeg har egne chat og torrent klienter. Opera er jo mer ett operativsystem enn en webbrowser Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Bloat lol? Så lenge programmet ikke er unødvendig stort eller bruker unødvendig mye systemressurser, hvordan er det negativt med mange funksjoner? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Chat klient og torrent klient i en webbrowser er bloat lol. Jeg har egne chat og torrent klienter. Opera er jo mer ett operativsystem enn en webbrowserDu trenger å holde tunga rett i munn, Opera er en web browser og Internet suite. En intsallasjonsfil på under 10MB som gir så mye funksjonalitet står det uansett stor respekt av. Endret 2. oktober 2009 av mandela Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Som sagt så kan vell definisjonen på "bloat" variere? Jeg ser på applikasjoner som inneholder unødvendig mye funksjonalitet som jeg ikke ønsker / har behov for, spesielt når all denne "funksjonaliteten" har en litt negativ effekt på hvor komfortabel jeg er med applikasjonen, så er dette også "bloat" i mine øyne. Bloat betyr vell ikke nødvendigvis at det må slukes ressurser og ta stor plass? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Chat klient og torrent klient i en webbrowser er bloat lol. FTP i en browser ER bloat LOL. Chrome støtter FTP, ergo er Chrome bloated! Nja, med Opera føler jeg at jeg får langt mer enn hva jeg faktisk har behov for eller er ute etter, og i mitt tilfellet så er dette faktisk med på å gjøre Opera mer kronglete i bruk, for meg blir dette også en definisjon på "bloat" Hva du FØLER er irrelevant. Det gjør ikke Opera mer kronglete i bruk, tvert imot. Som sagt så kan vell definisjonen på "bloat" variere? Jeg ser på applikasjoner som inneholder unødvendig mye funksjonalitet som jeg ikke ønsker / har behov for, spesielt når all denne "funksjonaliteten" har en litt negativ effekt på hvor komfortabel jeg er med applikasjonen, så er dette også "bloat" i mine øyne. Du kan ikke måle det etter hvor komfortabel du er. Det er bare irrasjonell synsing. Hvis du føler en voldsom frykt mot mail i en browser, så er det irrelevant når du ser på fakta, siden mailklienten i Opera er skrudd av/skjult som standard. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Bloat betyr vell ikke nødvendigvis at det må slukes ressurser og ta stor plass? Bloat er kombinasjonen plass, ressurser og at ekstra-funksjonene er forstyrrende. Om ikke minst én av disse er til stede er det ikke bloat. Opera er så langt fra bloat som det kan bli. Om det har en psykisk negativ effekt for deg å bare vite at Opera har flere skjulte funksjoner (som verken er synlig eller bruker ressurser/plass) er det vel heller hos deg problemet ligger... Om Opera er bloat, er det meste bloat. F.eks uTorrent. Denne 250KB applikasjonen har jo drøssevis av funksjoner jeg ikke bruker. Om de hadde blitt kuttet ut hadde den sikkert bare tatt 150KB. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Nå er vell hva en person føler og foretrekker en subjektiv sak? Det at jeg føler at Opera er litt massiv, har litt vell mye som jeg ser på som litt "bling, bling" som gjør at jeg ikke føler meg komfortabel med Opera i praksis og gjør at jeg foretrekker alternativer som FireFox og Chrome fremfor Opera er vell min egen sak? Andre her kan argumentere med at Opera fungerer fantastisk godt for dem osv.. Men det vil uansett ikke forandre det faktum at for mitt vedkommende så føles Opera litt kronglete i bruk, og jeg syntes det for det meste skyldes at det er litt vell mye ved brukergrensesnittet ved Opera som ikke gjør det like minimalistisk og behagelig i bruk som med Google Chrome. Dette er selvsagt hva jeg føler og helt subjektivt, men det å legge frem Opera som rene paradis blir litt vell drøyt, får det jo nesten ut til å høres ut som de av oss som ikke foretrekker Opera er noen tullinger? Og det er vell å strekke strikken litt vell langt? Spesielt med tanke på markedsandelen til Opera? "Bloat er kombinasjonen plass, ressurser og at ekstra-funksjonene er forstyrrende." Da tror jeg Opera for min del føles bloat på grunn av det siste punktet du nevner, jeg sier ikke at Opera sluker ressurser eller inneholder en haug av unødvendige og idiotiske funksjoner, jeg sier bare at jeg selv ikke har behov for alle de funksjonene Opera leveres med og at jeg ikke syntes Opera har den samme minimalistiske og behagelige feelingen som blant annet Chrome. Jeg foretrekker også en løsning ala FireFox hvor jeg selv kan velge innhold og funksjoner i form av tilleggspakker, kontra det å få alt bundlet "out-of-the-box", men nok engang så er dette hva jeg foretrekker og trenger på ingen måte å gjenspeile hva andre måtte mene. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hva man føler er irrelevant for hva man velger av browser (eller andre programmer)? Hehe...priceless. Velkommen til NKVD og politbyrået. Lenke til kommentar
ilex Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Dette er selvsagt hva jeg føler og helt subjektivt, men det å legge frem Opera som rene paradis blir litt vell drøyt, får det jo nesten ut til å høres ut som de av oss som ikke foretrekker Opera er noen tullinger? Og det er vell å strekke strikken litt vell langt? Spesielt med tanke på markedsandelen til Opera? Tvert imot, det bekrefter heller standpunktet. Det store flertall er tullinger. (ikke noe personlig ment ) Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 RamGuy, utfra hvordan du definerer bloat er alt bloat. Det finnes hundrevis av funksjoner i alle browsere som knapt røres av gjennomsnittsbrukeren, og det samme kan man si om så godt som all programvare som finnes. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Det at jeg føler at Opera er litt massiv, har litt vell mye som jeg ser på som litt "bling, bling" Du FØLER ja. Følelser er irrasjonelle. Det nytter ikke å komme med føleri når faktum er at Opera er en helt vanlig, enkel nettleser når du installerer den for første gang. Først når du aktiverer mer funksjonalitet dukker den opp "Bloat er kombinasjonen plass, ressurser og at ekstra-funksjonene er forstyrrende." Da tror jeg Opera for min del føles bloat på grunn av det siste punktet du nevner Føleri teller ikke, beklager. At du irrasjonelt FØLER at de forstyrrer deg uten at de objektivt sett faktisk gjør det, betyr bare at du ikke bryr deg om fakta. Jeg foretrekker også en løsning ala FireFox hvor jeg selv kan velge innhold og funksjoner i form av tilleggspakker, kontra det å få alt bundlet "out-of-the-box" Dette kan du også i Opera. Du kan velge å aktivere og bruke ekstrafunksjonaliteten, eller bare la det forbli avslått. Du kan også legge til funksjonalitet via paneler, toolbars, knapper, User JS, bookmarklets, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå