Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Får konstant BSOD

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er så lei av disse BSOD at jeg snart gir opp, jeg får det sånn hvert 5-10 min og noen ganger så bare restarter pcen seg. Jeg har nettopp oppgradert pcen min med ny prosessor, hovedkort, strømforsyning, ram og hardisk. Jeg har valgt å beholde ATA hardisken, dvd spiller og skjermkort, men jeg fikk like mange bluescreens på den gamle som den jeg har oppgradert nå. Jeg har prøvd å formatere og instalere windows på nytt, men så fikk jeg plutselig BSOD under windows XP pro instaleringen, men fikk det til på 2 forsøk. Jeg er bare helt blank på hva det kan være.

Bluescreenen har følgende melding:

0xA (0x8c7dd214, 0x2, 0x1, 0x8052270b)

Starter dumping av fysisk minne. Og såklart den samme infoen om avinstaler programmvare hvis du har instalert ny blablabla.

Takker for kjappe svar ;)

Endret av Xar0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en liten mistanke om at det kan være rammen, siden pcen registrerer ikke at jeg har 4GB ram, men 3GB. Dette kan være fordi at jeg hadde inni 3GB ram for et par dager siden før jeg byttet tilbake til 4GB. Men som sagt hadde jeg annen ram på den gamle pcen, og jeg fikk bluescreens da også. Eneste jeg selv kan tenke meg er enten skjermkort, ATA hardisken som er oprativsystemdisken eller dvd rommet.

Lenke til kommentar
Ville det ikke vært naturlig å mistenke Skjermkortet eller harddisken siden det er de eneste kompåonentene som ikke er byttet ut?

Jo, du har vel rett i det, men la oss si det er f.eks skjermkortet, hva kan jeg gjøre? jeg har opdatert drivere til de aller nyeste og alt støv ble blåst ut når jeg opgraderte pcen. Og jeg kan ikke ta vekk ATA hardisken, for jeg klarer ikke å instalere XP pro på en sata siden jeg trenger drivere for det.

Lenke til kommentar

Tja, har du ram av forskjellige minner og hastigheter ?

Det du bør gjøre er å fjerne alle minnebrikkene og sørge for å teste en og en med en god gammel Memtest86 (memtest.org) for å se at disse fungerer , enkleste måten er å gradvis øke med en minnebrikke av gangen.

Når du får feil så kan du gå inn i bios og se om disse er satt til SPD og manuelt overstyre innstillingene til den tregeste minnebrikken , dvs for eksempel 7-7-7-7-20 , Tras er en verdi du med god samvittighet kan øke til feks 50-60 uten problem.

Lenke til kommentar
Tja, har du ram av forskjellige minner og hastigheter ?

Det du bør gjøre er å fjerne alle minnebrikkene og sørge for å teste en og en med en god gammel Memtest86 (memtest.org) for å se at disse fungerer , enkleste måten er å gradvis øke med en minnebrikke av gangen.

Når du får feil så kan du gå inn i bios og se om disse er satt til SPD og manuelt overstyre innstillingene til den tregeste minnebrikken , dvs for eksempel 7-7-7-7-20 , Tras er en verdi du med god samvittighet kan øke til feks 50-60 uten problem.

Rammen jeg har nå er 2X2 GB minnebrikker som jeg kjøpte som et sett fra komplett, så de er helt like. Men jeg fjernet en av minnebrikkene igår men måtte legge meg så fikk ikke tid til å se om det fungerte men pcen gikk ihvertfall i 10 min uten BSOD. Men får se når jeg kommer hjem fra jobb. Men jeg kan legge ut loggen for minnedumpingen så dere får mer detaljert info.

Lenke til kommentar

Som sagt, ta en ordentlig memtest så finner vi ut om det er minnet det er problemer med.

I og med man enkelt kan bruke verktøy som memtest86 / occt perestroika (linpack testen) så er det i dag relativt enkelt å finne mulige kandidater som lager problemer for oss.

Lenke til kommentar
Som sagt, ta en ordentlig memtest så finner vi ut om det er minnet det er problemer med.

I og med man enkelt kan bruke verktøy som memtest86 / occt perestroika (linpack testen) så er det i dag relativt enkelt å finne mulige kandidater som lager problemer for oss.

Hvor lang tid tar memtest86?

Lenke til kommentar

memtest går vel i evig loop den om du bruker grundig test. Hvor lenge du vil kjøre den bestemmer du deg itifra hvor grundig du vil være (men jeg mener å huske at 2gig tok meg rundt 20min for en full runde av tester... I OP sitt tilfelle så er jo feilene så hyppige at du vil nok se feil-utslag i løpet av maksimum 15-20 minutter, mer sansynligvis i løpet av et par minutter, dersom det faktisk er RAMen som er feilkilden.

Jeg også holder en knapp på at det kan være RAM i dette tilfellet. Spesiellt dersom STOP kodene ikke virker å peke mot samme ting, men bare masse tilfeldige feil så er det typisk RAM datakorrupsjon.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg også holder en knapp på at det kan være RAM i dette tilfellet. Spesiellt dersom STOP kodene ikke virker å peke mot samme ting, men bare masse tilfeldige feil så er det typisk RAM datakorrupsjon.

-Stigma

/signed

Våger å vedde hundre kroner på minnefeil, det som beskrives er helt typisk.

Lenke til kommentar

Da vant du veddemålet tror jeg, har ikke fått bluescreen på flere timer nå etter at jeg tok ut 1 av de 2 ram brikkene mine. Veldig rart, dette er helt nye rambrikker og helt nytt hovedkort. Hva skal jeg gjøre med den andre rambrikken?

Endret av Xar0n
Lenke til kommentar

Nvidia hovedkort? Disse kan være veldig sære og trenger masse finjusteringer for å fungere med større minnemengder.

Prøv forresten å øke Tras en god del, fra feks 45 til 60.

Om det er samme hk som i profilen din så bruker det nForce4-Ultra chipset , og da forstår jeg faktisk at du sliter litt. Har desverre erfart mye rart med Nvidia chipset dog ikke så ille på Amd platformen.

Anbefaler at du slakker ekstra mye på Ram innstillingene og se om det hjelper , øk også volt på Nortbridge / southbridge (chipset) og minne et hakk,.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
@Xar0n

Jeg har hatt 100% akkurat samme problem som deg for bare noen få uker tilbake (bare at jeg har et Intel- oppsett) - og ja, det var den ene av mine 4 rambrikker som var synderen.

Jeg har også intel oppsett, det nye oppsettet mitt er intel core i5 prosessor, og et MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3. Jeg lurer på bare en siste ting, er det mulig at det var en av dimm portene som var ødelagt? sånn at jeg kan bare sette rambrikken på en av de andre uten og få bluescreen?

BTW: Jeg lot pcen stå på i hele natt og ikke en eneste bluescreen, så problemet er hvertfall fikset ;)

Endret av Xar0n
Lenke til kommentar

Det kan være enten defekt rambrikke (sansynlig), defekt ramport (mindre sansynlig), eller kresne tendenser fra nforce4 chipsettet (som desverre er kjennt for å være boss, spesiellt om du skal overklokke eller andre slike ting).

Det hadde vært verdt å teste et par forskjellige kombinasjoner av ramposisjoner for å se hvordan maskinen reagerer ja, før du evt. sender RAMen i retur.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...