Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne i norsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Særemne om Harry Hole? Norges beste krim? Av Jo Nesbø.

Disse bøkene er utgitt foreløig:

1997 Flaggermusmannen

1998 Kakerlakkene

2000 Rødstrupe

2002 Sorgenfri

2003 Marekors

2005 Frelseren

2007 Snømannen

2009 Panserhjerte

Bok 1 og 2 gir litt bakgrunn for Harrys traumer, men serien tar seg først opp med Rødstrupe. Det geniale med rødstrupe er hvordan tre ulike historier knyttes sammen. I rødstrupe starter også en bi-historie som utvikler seg videre gjennom bok 4 og får sitt klimaks i bok 5. Derfor kan Rødstrupe, Sorgenfri og Marekors være en god ide å skrive om.

Krim er lettlest og Nesbø skriver veldig fint. Bor du i Oslo så er det også veldig gøy med f.eks Marekors og plasseringen av drapene.

Lenke til kommentar

Jeg skrev faktisk om Arn-triologien da jeg hadde særemne. Skrev om utviklingen til hovedpersonen(e) i bøkene.

Sikker mange andre ting du også kan skrive om i forhold til de bøkene, spesielt siden de er historiske romaner.

Jan Guillou er en ekstremt spesiell mann, så du kan sikkert finne mange sitater fra intervjuer du kan dra inn i særemnet og sammenligne med det han skriver. Både skrivestil og oppførsel kan til tider være ganske maskulint.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skriv om Harry Potter. Om du finner ut at du har skrevet for lite, så er det såpass mange bøker, at det ikkje kommer til å bli eit problem å skrive ennda meire, kanskje du kan finne eit intervju med J.K. Rowling på internett? Og ta det med i særemnet? Eg veit ikkje om du skal skrive om bøkene, eller om du skal skrive om forfatteren, eller kanskje begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...