Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken varmepumpe har mest støysvak utedel/ kompressor

Anbefalte innlegg

Har hatt befaring av ett par varmepumpe selger.

Et problem hos meg er at støy fra utedelen kan bli sjenerende for oss grunnet nærme soveromsvinduer. Vi har fått anbefalt en pumpe fra Mitsubishi (FD-HEAT 6.3). Den har støy på utedelen til 40 db.

Jeg klarer ikke å finne noen pumpe som har lavere støy enn dette. Forhandlere sier at mitsubishi er suverene på støy.

Noen som vet om noen pumper der ute som er mer støysvak eller ligger ca i samme støy klasse. Jeg synes denne pumpa til mitsubishi blir noe dyr - så jeg vurderer gjerne noe som er billigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lydtrykknivå og lydeffekt nivå er to sider av samme sak. Kan sammenlignes med en varmeovn. En ovn kan styre temperaturen i rommet, og temperaturen er gitt av effekten til ovnen.

Avanserte greier.

Men hva tenker du om ca 40 db lydnivå. Det skal være på maks bruk og varmepumpen vil jo ikke alltid kjøre på maks speed. Så dette nivået skal være maks - tror kanskje det var 46 db når jeg ser etter i brosjyren.

Lenke til kommentar

Det er ikke så avansert, egentlig, så lenge man vet hva man gjør. ;)

Se et lite grunnkurs i akustikkens verden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284&hl=

Er det kun for deg selv eller er det for naboen du også er bekymret?

I NS 8175 (som definerer diverse krav ang. lyd i bygninger) har vi følgende:

I oppholds- og soverom fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i annen bygning: LpA,eq = 30 dB eller LpA,max = 32 dB.

Kravet er et lydtrykknivå (derav betegnelsen "p"), men skiller mellom ekvivalent (gjennomsnittlig) og maksimal støy.

Naboen (og du selv) din har også rett på å ha det stille på utsiden:

Lydnivå på uteareal og utenfor vinduer fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i annen bygning:

- Natt: LpA,max = 35 dB

- Kveld: LpA,max = 40 dB

- Dag: LpA,max = 45 dB

Montasjested og avstander til naboer og vinduer er dermed viktig å tenke på for å få til skjerming og avstandsdemping.

Forskjellen mellom lydtrykknivå og lydeffektnivå kan være stor, gjerne over 10 dB, så derfor er det kjekt å vite om det som står i brosjyren er lydeffekt eller lydtrykk... :)

Lenke til kommentar
Det er ikke så avansert, egentlig, så lenge man vet hva man gjør. ;)

Se et lite grunnkurs i akustikkens verden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284&hl=

Er det kun for deg selv eller er det for naboen du også er bekymret?

I NS 8175 (som definerer diverse krav ang. lyd i bygninger) har vi følgende:

I oppholds- og soverom fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i annen bygning: LpA,eq = 30 dB eller LpA,max = 32 dB.

Kravet er et lydtrykknivå (derav betegnelsen "p"), men skiller mellom ekvivalent (gjennomsnittlig) og maksimal støy.

Naboen (og du selv) din har også rett på å ha det stille på utsiden:

Lydnivå på uteareal og utenfor vinduer fra tekniske installasjoner i samme bygning eller i annen bygning:

- Natt: LpA,max = 35 dB

- Kveld: LpA,max = 40 dB

- Dag: LpA,max = 45 dB

Montasjested og avstander til naboer og vinduer er dermed viktig å tenke på for å få til skjerming og avstandsdemping.

Forskjellen mellom lydtrykknivå og lydeffektnivå kan være stor, gjerne over 10 dB, så derfor er det kjekt å vite om det som står i brosjyren er lydeffekt eller lydtrykk... :)

Takk for svar!

Det er helst for min egen del jeg tenker støy utenfor. Men siden det er rekke vil plagsom støy også være plagsom for en nabo.

Utedel vil bli plassert lengst mulig vekk fra sårbare steder og vendt bort fra dem. Også gjemt bort bak en vegg med retning bort fra huset.

Ang det med lyd og hva brosjyren sier så synes jeg det sprsml er vanskelig. Kan bare forholde meg til det som står i brosjyren.

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg hadde fisket frem litt mer informasjon fra en forhandler. De burde være istand til å finne det ut! :)

Er dette mer kjøtt på beinet:

Lydnivå(sound press, 1m)- utendørs maks db(A)+-3 er altså 45 db. (utendørs)

Lenke til kommentar
Jepp! Det kan brukes til å regne på. :)

Utedelen skal være rett under/ved vinduet ditt? Hvor lang avstand snakker vi om her?

Dette er et rekkehus hvor den ene siden har veranda oppe og soveromsvindu under.

under verandaen er det også bygd en bod som strekker seg ca 3 meter vekk fra vinduene. Pumpen er tiltenkt plassert på vegg på bod som vender vekk fra huset. Altså lengst mulig vekk fra soveromsvinduene.

Pumpen vil altså av den grunn ikke være synlig fra vinduene siden den henger på veggen til bod vendt vekk fra huset. Dvs ca 3 til 5 meter vekk fra vegg.

Hva tror du om det?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Det er også mulig at firmaet vil lage murkloss å sette pumpen på utenfor denne bodveggen. Dette for å unngå resonans i bodbygget - som til sist ender i husveggen...

Så da snakker vi kanskje om en halv meter til lenger vekk.

Det var i LG sine brosjyrer jeg fant disse data. Men tror dette må være gjengs verdier på resten av pumpene. Spes på Mitusbishi som jeg vurderer fordi alle anbefaler denne pumpa når jeg sier at støy på utedel er meget vesentlig.

Og alle pumpene kniver jo om å ha best mulig resultatetverdier på alt - også støy.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Ser ut som det burde gå forholdsvis greit dette. Siste spørsmål er hvor langt unna er nærmeste nabo, og er det noen naboer vendt mot varmepumpen?

(En kjapp tegning i Paint med avstander hadde vært kjekt! ;))

Skal vi se om jeg fikk med en kjapt laget skisse. Det danner kanskje et bilde. Ingenting er i målestokk og det var første gang jeg brukte paint.

post-51809-1255120864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...