-=Makaveli=- Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Kan jeg koble sammen 2 datamaskiner til hverandre bare med en vanlig nettverks kabel? de skal ikke være på nette, skal bare oveføre noen filer, det er nettverks kort i begge pc.. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Ja, med en krysset nettverkskabel. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du må passe på at kabelen er krysset dersom pc-ene skal kobles dirkete mot hverandre, & ikke gjennom svitsj. Lenke til kommentar
Naigewron Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 ikke vanlig, den må være "krysset" (et ledningspar i kabelen er lagt i motsatt rekkefølge i den ene pluggen). Men har du det, så går det fint edit: Ja, nettopp Lenke til kommentar
-=Makaveli=- Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Krysset? |+|---------------------------|+| Pc1---------------------------pc2 Må jeg ha en krysset kabel? går det ikke an å koble dem direkte da? fra den ene enden av kabelen til den andre enden..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Nå er det faktisk 3 stykker som har sagt du trenger krysset kabel... og jeg blir med i klubben... Du må ha krysset kabel... Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 hehe...hiver meg på: Du kan koble dem sammen direkte med en krysset TP kabel! KRYSSET Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hvorfor må du ha en krysset kabel? Forenklet forklart: En nettverkskabel har en "sendeledning" og en "mottaledning" (som sagt; forenklet...). Hvis du bruker en vanlig kabel går signalet fra sendepluggen i den ene maskinen til sendepluggen i den andre. det funker ikke. I en krysset kabel er send og motta byttet om på den ene siden, slik at signalet går fra sendepluggen på den ene maskinen til mottapluggen på den andre. Capiche? Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 http://web51.hw-server.com/konektory.html <- om noen er i tvil om hvordan en skal klemme en kabel... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du trenger en av disse kablene. Lenke til kommentar
umy Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 vi tar eksempel med bil, hvis du har 2 hus, og det skal kjøre biler til og fra begge husene, så må de kjøre i hver sin fil, ellers kræsjer de... [pc1 utkjøring ]--------->-<----------[pc2 utkjøring ] [pc1 innkjøring]--------<-->----------[pc2 innkjøring] her ser du det blir kræsj men! med krysset kabel ser det sånn ut: [pc1 utkjøring ]----->----->---------[pc2 innkjøring] [pc1 innkjøring]-------<-----<-------[pc2 utkjøring ] så jeg slenger meg med på "bruk krysset kabel!" Lenke til kommentar
-=Makaveli=- Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Allright i understand now, u know i aint a nerd.. but thanks! skal kjøp en førdømt kryssed nettverkskable no,, Lenke til kommentar
Dwalin Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du kan jo krysse kabelen selv.. bare å ta av pluggen i den ene enden, og bytte de lederne som skal byttes. Altså, ikke bytte ut, men bytte plass på. Etter det setter du på pluggen igjen. Her står det litt om hvordan ledningene skal være i en standard, og en krysset kabel. http://web51.hw-server.com/konektory.html <- om noen er i tvil om hvordan en skal klemme en kabel... Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Du kan jo krysse kabelen selv.. bare å ta av pluggen i den ene enden, og bytte de lederne som skal byttes. Altså, ikke bytte ut, men bytte plass på. Etter det setter du på pluggen igjen. Kan ikke sette på samme plugg som allerede har vært klemmt en gang. Må kjøpe ny plugg, og i tillegg må/bør en ha en spesiell tang for å få dette gjort skikkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå