OlaPirat Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Har 2 spørsmål. Jeg har per i dag 2 biler, en med pigg og en med piggfri. Den bilen med piggfri trenger sårt pigg (fremtung+bakhjulsdrevet), mens den med pigg godt kan klare seg uten. Da begge dekksettene kun er kjørt noen uker så lurer jeg på om jeg kan bytte om disse. Her kommer da spørsmål nr 1: Fungerer det å sette 185/65-15 dekkene over på 7 tom felgbredde? Prøvde en hjul-kalkulator men den sa at 185/65-15 går fra 5 tom til 6,5 tom. Det andre dekksettet er 205/60-15 som eventuelt skal flyttes over på 6,5 tom felgene. Dette er safe. Her sa faktisk hjul-kalkulatoren at felgen kunne være 5,5 tom til 8 tom bred. Tar tallene fra den kalkulatoren med en klype salt da det ikke gir noen mening at et 2cm bredere dekk skal kunne monteres på en 3,8cm bredere felg når dekkene har nesten identisk rulleomkrets. Spørsmål nr 2: Hvis dette fungerer: Vil det se latterlig dumt ut å montere 185 dekk på 7" felg? Endret 30. september 2009 av olapirat Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det vil nok fungere, men kan kanskje også se litt dumt ut. Noen mener det er fint med dekksider som er strukket utover mot felgen, jeg er av motsatt oppfatning. Men ja, teknisk sett vil 185/65 på 7" (dvs. 178 mm) felg komme omtrent likt ut som 205/60 på 8" (203 mm); faktisk med litt bedre margin (7mm kontra 2 mm bredere dekk enn felg). Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Det var det jeg også trodde, altså at det går fint. Har forøvrig droppet den tanken og kjøpt meg Nokia Hakka med pigg i 205/55-16 til andre felger. Jeg droppet å bruke de piggdekka da jeg tenkte at hvis de bare nærmer seg en kantstein så er felgen oppskrapt. Normalt får du jo en liten forvarsel når gummien kommer bort i kantsteinen før felgen skrapes opp. Her ville jo felgen kommet bort i kantsteinen før gummien skrapes opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå