Gutt1994 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 hva er best med å drikke egg? vet at det inneholder mere av proteiner og kalorer. men på egg.no sier de motsatt. at de inneholder like mye. dette må være feil Lenke til kommentar
HValder Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dårleg språk og dårleg gramatikk, foreslår at du investerar litt meir tid i utdanninga di. Eit egg inneheld per 100g ca: 10.6g fett, 12.6g protein og 75g vatn. Besvarar det spørsmålet ditt? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Såvidt jeg forstår er det slik at man gjør en større del av proteinet i egg tilgjengelig for kroppen ved å varme det opp. Det er et stoff som gjør deler av proteinet inaktivt, men som forsvinner ved en viss temperatur. Eneste fordelen jeg har merket med rå egg er at man ikke blir kvalm av å innta større mengder av det, slik som man ofte blir av stekt eller kokt egg. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Når egget er rått klarer kroppen å utnytte om lag halvparten av proteinet, når det er kokt/stekt er det rundt 90% som kan utnyttast. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Pluss at du får med deg den "hinna" som ligg rundt egget hvis du spiser rå egg! Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Påstanden til HValder bør dokumenteres! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Påstanden til HValder bør dokumenteres! http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716 Lenke til kommentar
Gutt1994 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 så den eneste grunnen til at man tar rått egg, er for å ikke bli kvalm av store mengder. Siden du bare tar 50% av rått men 90% av stekt. Man tar jo som regel ikke mer en 3 egg av gangen. Så det betyr at det er det samme om du steker eller drikker det rått? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Nei, som eg har forklart er det bedre å koke/steike det. Lenke til kommentar
Gutt1994 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Nei, som eg har forklart er det bedre å koke/steike det. så hvorfor drikker mange folk det da? viss det er bedre å koke/steke Lenke til kommentar
Robols Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Fordi de har sett Rocky gjøre det og det går mye raskere. Endret 1. oktober 2009 av Jompa. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 så hvorfor drikker mange folk det da? viss det er bedre å koke/steke Er jo forsåvidt en del oppskrifter på forskjellig hvor rå egg inngår, men sånn generelt så er det vel litt på bærtur å drive å drikke rå egg rent for å si det sånn. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Nei, som eg har forklart er det bedre å koke/steike det. Fort gjort Lenke til kommentar
SolanGundersen Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvor mye egg er det egentlig optimalt å spise hver dag? Lenke til kommentar
different Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Nei, som eg har forklart er det bedre å koke/steike det. så hvorfor drikker mange folk det da? viss det er bedre å koke/steke Det er et godt spørsmål. Det er mange som kun trener bryst også, men hvorfor? Jo, fordi verden er ikke perfekt og ikke alle vet hva de snakker om/driver med. Drikk egget flytende om du vil være på kanten til å kaste opp hver gang du tenker "egg", eller kok deg 10 egg i slengen og spis egg når du føler for det. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvor mye egg er det egentlig optimalt å spise hver dag? Så mange som du føler for, tilpassa resten av kosthaldet ditt sjølvsagt. Lenke til kommentar
SolanGundersen Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Hvor mye egg er det egentlig optimalt å spise hver dag? Så mange som du føler for, tilpassa resten av kosthaldet ditt sjølvsagt. Så tre egg er ikke for mye hver dag? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg spiser ofte opptil 4-6 egg hver dag, i alle fall 3. Kommer jo an på antall egg-måltider. Men veldig ofte jeg lager meg 3-4 grove skiver med masse smør, og så lager jeg speilegg. Høyere proteinopptak og det smaker jo mye bedre. Ser ikke visten med å spise egg rå, det kan jo være salmonellabakterier og annet snusk også, selv om sjansen er liten. Det som sies å være negativt med egg er det mettede fettet som eggeplommen består av, men den driter jeg rett og slett i, ettersom jeg spiser tilnærmet likt ingenting mettet fett utenom. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 hva med kokte egg? Smaker bedre og bedre for kroppen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå