Gå til innhold

Få seg jobb på sjøen

hotbitch

Anbefalte innlegg

Ble arbeidsledig for en måneds tid siden, og har i det siste lurt på å prøve å jobbe på båt.

Jeg har ikke noe erfaring innen dette. Det nærmeste blir vel en sommerjobb på et fiskeoppdrett for en stund siden:p

Det jeg lurer på er vel hvordan skal jeg skaffe meg jobb, og hvilke muligheter har jeg.

Bor i nærheten av Ålesund og er 20år om det har noe å si.

Spør gjerne spørsmål:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta sikkerhetskurs, skaff deg sjømannsattest og begynn å ringe. Hvis du vil være fisker må du skaffe deg sikkerthetskurset for fiskere som koster 3.700, og da får du deg ganske lett jobb som fisker. Spesielt enkelt tror jeg det er for deg, siden du bor i Ålesund.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Spørsmål ang. sommerjobb til sjøs:

Er det mulig for meg å skaffe meg sommerjobb på ei lita ferje

som går innenriks, uten STCW?

Jeg har erfaring fra skipsfart, da jeg har vært et år

ombord på ex.Ragnvald Jarl, og jeg har en to 6-ere i

PFO4106, som er hentet fra læreplan for VG2 Maritime Fag og VG3 Matrosfaget.

Lenke til kommentar

Når du sier jobb på sjøen, mener du da på fiskebåt eller offshore (supply/ankerhåndtering)?

Innen fiskeri er det mange muligheter, men noen er så og si umulig å komme inn på. Garn/line og fabrikktrål er nok det som er lettest å komme inn på, mens du må skyte noen for å få plass på en ringnotsnurper, så det kan du bare glemme. Om du vil på fisker er det beste å ringe rundt på rederiene og se om de trenger hjelp. Vil forresten ikke anbefale garnbåter, det er et lite helvete. Forresten så er du sikkert halvløt første turen.

Når det gjelder offshore er det bare å ringte rundt (helst møte opp) på rederiene rundt om kring og levere inn søknad. Om du er helgig så får du plass og da betaler rederiet for sikkerhetskurs og alt annet som er nødvendig.

Bare spør om det er noe mer, bor selv i fiskerikomunen Herøy og jobber på en ringnotsnurper. :)

Edit: Gammel tråd ja...

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...