Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg tenker jo som sånn at melkeproduktene som vi lager fra dyremelk ikke er et naturlig tilskudd i menneskenes matvaner. Det er jo tross alt melk som er ment til kalvene/ungene til kua/dyra. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Mener du det samme om honning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Mener du det samme om honning? Jeg vet ikke, det er nå først og fremst melk av dyr som jeg ønsker å diskutere. Så la oss prøve å holde oss til det. Keep the topic !! Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det er fåtall, om noen, "produkter" fra naturen som er beregnet som menneskeføde. Men det er ikke grunn til å kalle de for unaturlige av den grunn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Det er fåtall, om noen, "produkter" fra naturen som er beregnet som menneskeføde. Men det er ikke grunn til å kalle de for unaturlige av den grunn. Denne legen mener at det ikke er natulig: http://www.obadja.no/05_melk.htm Vitenskapelige bevis viser klart at meieriprodukter forårsaker alvorlige helseproblemer for både barn og voksne. Men - de fleste i vår verden tror at meieriprodukter er helsebringende føde og noe som vi ikke kan unnvære. Dette er hovedsaklig resultatet av en suksessfull PR-kampanje fra meieriindustrien, og i lys av “vitenskaplige fakta” og “sunn fornuft”, har de overbevist oss om viktigheten av “kalveføde” for den menneskelige organisme. Fordi vi er oppvokst med å tro at melk er naturens ideelle føde, har de fleste av oss vanskeligheter med å akseptere de virkelige fakta. I tillegg til de vitenskaplige og medisinske bevis mot meieriprodukter, kan vi også observere den måten melk er anvendt på av andre dyr. Ingen dyr i sitt naturlige miljø drikker melk etter at de er avvent. Videre finnes der ingen dyr som drikker melk fra andre arter. (-Vi taler ikke her om husdyr, som vi har pådyttet våre uvaner.) Det er heller ikke et spørsmål om at mennesker ikke burde spise unaturlige produkter. Som etter definisjon vi har mye av. Men heller om melkeprodukter av dyr kan anses som unaturlig for mennesker. Endret 30. september 2009 av Kron Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Mener vel egentlig at det ikke er noen produkter som det er "unaturlige" for menesker å spise. Men det er noen produkter som mennesket er tilpasset og spise. F. eks ku melk kan de aller fleste drikke forde kroppen kan da det opp i tarmen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Mener vel egentlig at det ikke er noen produkter som det er "unaturlige" for menesker å spise. Men det er noen produkter som mennesket er tilpasset og spise. F. eks ku melk kan de aller fleste drikke forde kroppen kan da det opp i tarmen. Hvis du leser linken i den forrige posten min så er det opplyst flere eksempler der på at mennesker faktisk ikke er tilpasset til å drikke og spise melkeprodukter. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 De fleste i Afrika drikker ikke melk, og er laktoseintolerante, det er ikke naturlig for mennesket å drikke det. Men vesten har tilpasset seg kumelka og vi har få med laktoseallergi. Men hva så om det er unaturlig? Det er godt! VELDIG mye annet er unaturlig, men der blir det ikke engang satt spørsmålstegn. Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Nordmenn har i lange tider drukket melk. Dette blant annet fordi det er dårlige forhold for jordbruk i Norge og Melk har vært et viktig tilskudd til kosten. Dette har ført til at Nordmenn og Skandinaviere generelt er bedre rustet til å drikke melk en f. eks folk fra sør europa. 95 % av etniske normenn takler bra å drikke melk. Kroppen er tilpasset for å ta opp dette i tarmen. Men den resterende parten som ikke toler melk bør da heller ikke drikke. Men også melke produkter som ost, inneholder ikke nødvendivgvis laktose, og da kan enda flere spise meieri produkter. Jeg mener ikke nødvendigvis at man må spise dette, men jeg mener Nordmenn er spesielt godt utstyrt for å tole det... (Liker ikke bruke et uttrykk som unaturlig. Hva er unaturlig? Melk kommer fra en ku, en ku er da naturlig..) Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Obs at den refererte legen er adventist. Mange adventister er vegetarianere og/eller har spesielle retningslinjer for hva som er bra for kroppen eller ikke. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved om det er legen eller adventisten Arild Abrahamsen som uttaler seg. Ole Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Obs at den refererte legen er adventist. Mange adventister er vegetarianere og/eller har spesielle retningslinjer for hva som er bra for kroppen eller ikke. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved om det er legen eller adventisten Arild Abrahamsen som uttaler seg. Ole Har aldri hørt om at adventister har noen retningslinjer om å holde seg unna melkeprodukter. Melkeprodukter går vel også etter hva jeg vet under vegetar. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 For eksempel http://www.essortment.com/: Religious beliefs aside, the majority of Seventh-day Adventists are basic vegetarians. A small percentage of SDAs are vegans, a type of vegetarian that do not eat any animal derived products. Because this community practices the same diet of either lacto-ovo or vegan vegetarianism, the Seventh-day Adventists have a strong interest in new research and health guidelines for vegetarians. As a result of this interest, health experts from the church created the “Total Plant Food Guide,” a pyramid aimed at total vegetarians or vegans. Ole Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 For eksempel http://www.essortment.com/:Religious beliefs aside, the majority of Seventh-day Adventists are basic vegetarians. A small percentage of SDAs are vegans, a type of vegetarian that do not eat any animal derived products. Because this community practices the same diet of either lacto-ovo or vegan vegetarianism, the Seventh-day Adventists have a strong interest in new research and health guidelines for vegetarians. As a result of this interest, health experts from the church created the “Total Plant Food Guide,” a pyramid aimed at total vegetarians or vegans. Ole "Religious beliefs aside". Videre så er den kun en liten prosent som ikke spiser "animal derived products". De fleste er altså vanlige vegetarianere. Jeg vet ikke om denne legen skriver dette fordi han er en såkalt "vegan". Det spiller ingen rolle. Jeg ser mange interessante poeng i artikkelen hans og velger å tro at den er bygd på reele fakta. Men du må gjerne motbevise påstandene hans om melkeprodukter. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det jeg reagerer på er at han i sin artikkel kommer med en rekke påstander som han ikke underbygger med referanser. Jeg er også kjent med at en rekke kontroversielle synspunkt i andre sammenhenger er blitt underbygget med en persons tittel, samtidig som synspunktene er hevdet utfra en annen agenda. Hvorvidt han har rett vet jeg ikke, utover at jeg har vanskelig for å se at melk er et mer unaturlig høstningsprodukt fra naturen enn andre ting vi mennesker henter. Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå