ikjell Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Har akkurat fått inn i maskina en ny harddisk av typen Seagate Barracuda 1,5TB LP 5900RPM. Gikk for en slik, da disken skal utelukkende brukes til masselagring, og ikke installeres noe på, og tenkte da at disse LP "saktesnurrende" diskene gir vel fra seg minimalt med støy. Men det er ikke tilfelle med den jeg har fått i allefall. Den lager særdeles høye klikkelyder til harddisk å være. Da snakker jeg ikke om "knatringen" som kommer av skriving/lesing, men mer en lyd som minner om stempel eller stiftemaskin. Har forsøkt å kjøre noen tester i SeaTools, men finner ingen feil, og disken fungerer tilsynelatende helt fint. Virker ikke å være noe feil, bare den ekstreme lyden. Er dette normalt på en slik disk? I alle tilfeller går den i retur, spørsmålet er bare om den går som reklamasjon eller angrerett... Har to andre Seagate-disker, som jeg aldri hører noe slikt fra. Her er lyden mens jeg kjører SeaTools "Short DST-test" - da klikker den mer eller mindre konstant. Så ille er den ikke ellers, men for ofte og for høyt til at det er akseptabelt. name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>"> name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src=" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvis du hører den lyden under normalt bruk så er det noe som er rart/galt. (Det er mulig at testen fremprovoserer lyden, høres nesten ut som om den repeterende parkerer lesehodet?) Jeg har 5 stk fordelt på 1,5 og 2TB og hører kun lyd fra dem ved oppstart. (spin-up) Lyden ved oppstart er litt klikkeaktig (kanskje ikke ulikt lyden i opptaket ditt) men det begrenser seg til 1-2 klikk og deretter er de nærmest lydløse. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Helt klart at testen fremprovoserer lyden, men den "klikker" rimelig ofte under normal bruk også. Kopierte akkurat over ca 5GB fordelt på et par hundre filer av ulik størrelse. Dette tok vel 3-4 minutter, og i løpet av den tiden hadde disken 3-4 tilfeller med 2-15 klikk. Den er i allefall ikke "whisper quiet" slik beskrivelsen tilsier: ST31500541AS The Seagate® Barracuda® LP drive is designed to meet a growing need in the market today—a low-power, whisper-quiet, entry-level drive that delivers green, low power savings over the life of the drive. This drive family has leading performance and is the perfect entry-level drive. Får ta det med kundeservice der jeg kjøpte den... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 1.5TB'rn jeg har er vel 2/3 deler full og har ikke hatt noen klikkelyder på den selv ved kopiering av flere hundre GB i slengen. (bortsett fra ved oppstart og jeg tror ikke det er hver gang den starter) 2TB diskene har jeg bare testet i kort tid (raid-5) men som sagt ingen klikkelyder i dem ved drift. Din er da ikke lik noen av mine så jeg ville nok satset på å få den byttet/returnert. Mine er stille og det skal de være. Er den forskriftsmessig montert? (mener da om den er skrudd på plass eller bare ligger løst) Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Er den forskriftsmessig montert?(mener da om den er skrudd på plass eller bare ligger løst) Ja, gummiforinger er skrudd på, og disken er skjøvet inn i sporet slik det skal gjøres i Lian Li-kabinettene, slik at den ikke på noen måte sitter løst eller beveger seg. (det er den øverste av diskene på videoen, om noen lurer, men videoen er mest ment for å få frem lyden) Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hadde jeg vært deg så hadde jeg flyttet alle filene som er på disken, sånne lyder er som regel et tegn på at den holder på å ryke. Kan ha fått seg et slag eller noe under frakt (om du bestilte fra nettet, posten er kjent for å av og til være litt hardhendte med pakker) Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Har seagate Barracuda 1,5TB LP 5900RPM og den lagde samme type klikke lyd. Kjørte en disk test uten at den fant noen feil, kan prøve "Short DST-test" for å se om lyden kommer tilbake. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hvordan gikk det? Ser på newegg at denne klikkingen er ganske utbredt. Link Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Hvordan gikk det? Ser på newegg at denne klikkingen er ganske utbredt. Link Disken er sendt i retur - venter på tilbakemelding evt ny disk. Lenke til kommentar
s_nooker Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hei alle Har en helt ny 2TB Seagate ekstern disk (USB) og den lager klikkelyder som høres over flere meter. Plutselig starter klikkingen og varer ca 10-15 sekunder før det blir stille en stund. Samme klikkefrekvensen starter om igjen og om igjen, så det var ikke noe engangstilfelle. Kan ikke se at den har noen feil, da den hverken rapporterer det eller oppfører seg feilaktig. Bare irriterende å måtte høre disse klikkelydene, samt å tenke på at det kanskje er noe feil. Noen som vet om det faktisk kan være noe feil? Eller begynner det å bli normalt med klikking på de største diskene? Mvh S_N Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 klikking er ikke normalt, har du en harddisk med klikkelyder bør du ta filene og løpe for livet så feilmelde disken hos butikken du kjøpte den fra. klikkingen er lesehodet som trøbbler, er bare snakk om tid før den i en "runde" med klikking tar kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå