znophy Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg har en AMD Phenom II X4 920, og oppdaget plutselig at når jeg går på Device Manager, så står det prosessor model unknown. Jeg sjekket da selvfølgelig Vistas driver update, og fikk beskjed om at den var updated. På AMD.com ser det ut som de kun har prosessordrivere til XP (x86 og x64). Men kjører Vista (64-bit). Hvis noen vet råd, så er jeg takknemlilg for all hjelp jeg kan få. Dersom Vista ikke skal vite hvordan prosessor jeg har, så virker det litt rart, men forsåvidt greit det også, bare vet at det er sånn det skal være. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 oppdatert hovedkortets bios?! Du trenger ikke drivere til prosessor. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 oppdatert hovedkortets bios?! og etter det: http://www.cpuid.com/cpuz.php Lenke til kommentar
znophy Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Takk for svarene. BIOS'en er den nyeste for HK'et mitt (en Gigabyte GA-MA790GP-DS4H). Når jeg sjekker "System" så står det riktig prosessor, men device manager klarer fortsatt ikke se hviken prosessor jeg har. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Ikke sikker men, er det ikke slik at det kan bli noe kluss (ACPI/HAL ?) (hvis du går fra en cpu til en annen uten reinstall i mellom? (hvis oppgradering var scenario her vel og merke) X4 920 skal i allefall være gjenkjent f.o.m. Bios v. F3 Endret 30. september 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
znophy Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Ikke sikker men, er det ikke slik at det kan bli noe kluss (ACPI/HAL ?) (hvis du går fra en cpu til en annen uten reinstall i mellom? (hvis det var scenario her vel og merke) X4 920 skal i allefall være gjenkjent f.o.m. Bios v. F3 Det er nok ikke tilfelle (Har aldri kjørt noen annen prosessor på dette HK'et, eller etter at jeg installerte Vista). Forøvrig har jeg BIOS v. F5. Og prosessoren er tross alt gjenkjent av Vista i "system", men ikke av Device Manager'en. Det er det jeg synes er litt underlig. Dessuten, jeg har en unknown device koblet til. Jeg har tenkt at det har vært noe med SoundBlaster-lydkortet mitt som har hatt litt driver-utfordringer. Men kanskje det har noe med saken å gjøre. PC'en funker den, men det hadde vært greit å få det fiksa. Takk for all hjelp og forslag så langt uansett! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 "dobbeltsjekke" Du ser også ver. F5 inne i Bios ? I såfall er det veldig merkelig at den ikke er gjenkjent Lenke til kommentar
znophy Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 "dobbeltsjekke" Du ser også ver. F5 inne i Bios ? I såfall er det veldig merkelig at den ikke er gjenkjent Altså, når du skriver "inne i BIOS" blir jeg usikker (hvis jeg går via BIOS-innstillingene - "del" ved oppstart - så ser jeg ingenting om BIOS version), men hvis jeg bruker @BIOS, så står det F5. Men igjen, det som er merkelig er at prosessorene leses av system, men ikke av device manager. Så det er tydelig at Vista'en ser det noen ganger men ikke alltid... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 når du skriver "inne i BIOS" blir jeg usikker (hvis jeg går via BIOS-innstillingene - "del" ved oppstart - så ser jeg ingenting om BIOS version) Noen bioser har en rubrikk som heter System Information som bl.a. viser Bios ver. Men du har ikke det såvidt jeg kan se. Dog kan du se bios ver. på Post screen. Men først må du disable Gigabytes egen LOGO post screen; (nest nederste linje) Deretter vil du se dette når du booter/post screen; Rekker du "aldri" å se hva det står ved booting, kan du heller trykke DEL å gå inn i bios på vanlig måte og mens du er der trykke TAB-tasten som de sier i bildet over her. (Tab tasten er den over Caps Lock) Lenke til kommentar
znophy Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Takk for tipset om tab (ikke tasten, den viste jeg om, men på boot screen). Og sannelig min hatt sto det ikke F5 der også, så Jeg er trygg på at det er BIOS versionen som er innstallert. Jeg har sendt en mail til Gigabyte, så vi får se hva de sier. Dersom det fortsatt er noe jeg ikke har prøvd, så er jeg lutter øre... ehh øye... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Da er det jo ingen tvil om at du har F5/nyeste bios i allefall. Forsøk Clear CMOS, kan være det som trengs. * Slå av maskin og ta ut stikkontakten * CLR_CMOS (jumper 21) er rett til venstre for batteriet. Du trenger (helst) en såkallt jumper å tre ned på de to pinnene minst 5 sek., eller som manualen sier; "To clear the CMOS values, place a jumper cap on the two pins to temporarily short the two pins or use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds." * husk å ta vekk evt. jumper før du starter pc'n igjen * Deretter ved boot-up velger du Load Optimized Defaults i Bios Blir ikke cpu'n din gjenkjent etter dette, skjønner i allefall ikke jeg noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå