1915 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 er snakk om tåkelys framme. når er det lov å kjøre med dem på og ikke lov? ser jo maaaaaange som kjører med dem på konstant. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Veldig enkelt dette her: - Det er ikke lov i kombinasjon med nærlys/kjørelys, kun med parklys, med mindre det er tett tåke/snødriv- Det er kun lov å bruke i dagslys eller ved tett tåke/snødriv Endret 30. september 2009 av OML Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tatt fra F.A.Q - lykter, lys & regler i Biltekniske kategorien Tåkelys (kurvelys) -Det skal være gult eller hvitt lys -Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. -De er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. -Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. -Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). -Etter mørkets frembrudd skal de kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold. -De skal monteres min. 25 cm fra bakken. -De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant. -De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter. EDIT: Det er mange som har etterlyst bevis for at det ikke er lov å kjøre med tåkelys etter mørkets frembrudd siden enkelte påstår at tåkelys er det samme som kjørelys (noe som ikke stemmer siden tåkelysene er kategorisert som DRL (Daytime Running Lights) i henhold til ECE regulativ 48 ECE regulativ 48 Paragraf 2.7.25 lyder følgende. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime; 2/ Her en link til artikkelen i Nettavisen der UP-sjef Odd Reidar Humlegaard pressiserer UP`s rettningslinjer ang. tåkelys og konsekvensene av feilbruk. Nettavisen.no (14.04.05) Det er tillatt å bruke kurve/tåkelys som markeringslys i dagslys (men kun sammen med parklys). Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys sammen med hovedlysene. Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys etter mørkets frembrudd. Det koster 2000 kroner å vri feil på lysbryteren. Det er kun i tett tåke, at det er tillatt å bruke tåkelysene. Om tåken er tett nok, er det opp til bilistene selv å vurdere. Men UP er strenge i sin tolkning av «tåke». Vegvesenet har også på sine nettsider pressisert vilkårene for bruk av tåkelys. Vegvesen.no (04.05.06) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Slik jeg har fortstått det så har jeg lov å kjøre med tåkelys og parklys samtidig på dagtid? enn på kvelden når det er bekkmørkt? blir det det samme da? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Se på 3. nederste linje i posten min. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Og litt lengre oppe. Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys etter mørkets frembrudd. Endret 30. september 2009 av Larssv Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Det er kraftig diskuterbart akkurat den biten med "ikke lov i mørke". Tåkelys er lov å bruke som kjørelys (i praksis) dersom nærlys eller annet lys ikke er nødvendig for å oppnå tilstrekkelig sikt. Nå er det ca alltid tilfelle i mørke, men det finnes tross alt flere grader av "mørke". Jeg skulle ønske den svadadelen med ECE reg 48 er fjernet fra lys-FAQ-tråden, siden den er helt på jordet og total svada fra start til slutt. Endret 1. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Tåkelys har vanligvis 55 watt pærer som normalt stemmer overens med 55 watt i nærlys (for oss som har gamle glødepærer). Det vil si at tåkelys og nærlys lyser like sterkt og det er her problemet kommer i mørket. Hvis du bruker bare tåkelys i mørket så vil du bare se det som er rett fremfor bilen da de ikke lyser særlig langt. Det er både utformingen av reflektoren og høyden på lyktene som er skyld i dette. Dersom du bruker både tåkelys og nærlys i mørket så vil du fortsatt (nesten) bare se det som er rett fremfor bilen. Det er på grunn av at veien fremfor bilen blir lyst sterkt opp, og øyet fokuserer automatisk på det lyseste området. Ja du kan se like langt, men det krever at du konsentrer deg hele tiden om å se langt frem. Såfort du slutter å konsentrere deg om å se langt frem så trekkes gradvis fokuset nærmere bilen, og du ser kanskje bare 20-30 meter foran bilen. Jeg har lest dette et sted, men husker ikke hvor. Jeg har også brutt loven og testet dette selv (på skogsveier uten møtende trafikk) og det krever konstant konsentrasjon å se langt fremover når tåkelysene står på sammen med nærlys. Står de på uten nærlys så ser du ikke langt frem uansett. Derimot loven om at du ikke kan bruke tåkelys + nærlys i dagslys synes jeg er tullete, men jeg følger den. Bilen ser jo unektelig mye kulere ut med nærlys + tåkelys, men dynamoen belastes bare med unødvendig strøm for at bilen skal se litt kulere ut. Det lyser jo ikke noe mer i dagslys uansett. Endret 1. oktober 2009 av olapirat Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Det er mange som har etterlyst bevis for at det ikke er lov å kjøre med tåkelys etter mørkets frembrudd siden enkelte påstår at tåkelys er det samme som kjørelys (noe som ikke stemmer siden tåkelysene er kategorisert som DRL (Daytime Running Lights) i henhold til ECE regulativ 48 "Daytime Running Lights" er det samme som kjørelys og kjørelys er ikke tillatt på kvelden. Det er kun nærlys eller fjærnlys som er tillatt på kvelden (under normale værforhold). Tåkelys kan brukes som kjørelys. Nærlys kan brukes som kjørelys (både med full lysstyrke og redusert lysstyrke) Automatiske kjørelys vil på mange biler lyse for dårlig til bruk i mørket, selv om det er nærlyslampene som lyser. I dette tilfelle er det ikke tillatt å bruke kjørelys i mørket. Nærlys lyser ofte med ca 75% av full lysstyrke når det er kjørelys-automatikken som slår dem på. Dette gjøres for å spare på lyspærene så de varer lengre. På mange biler vil de automatiske kjørelysene lyse med full styrke, men instrumentpanel forblir mørkt og du kan ikke slå på fjærnlysene. Da er det heller ikke lov å bruke kjørelys i mørket. (Er heller ikke særlig praktisk da du ikke ser speedometer og tankmåler osv.) I mørket så skal du kjøre med enten nærlys eller fjernlys. Kjørelys er kun for dagtid. Hva som er mørkt avhenger av om du ser greit 100 meter frem eller ikke. Fjærnlys skal lyse 100 meter eller mer fremover og nærlys skal lyse 40 meter eller mer fremover. Du skal kunne se 100 meter fremover bortsett fra når du passerer en møtende bil og må bruke nærlys. Egentlig skal du jo også sette ned farten når du passerer en bil og må skifte til nærlys pga at du ikke kan se like langt og at du alltid skal kunne stoppe på den strekningen du kan se. Endret 1. oktober 2009 av olapirat Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Det står faktisk ingen sted at "Daytime Running Lights" eller "kjørelys" er forbudt når det er mørkt. Å påstå at det ligger i navnet kan også brukes for at "foglights" er totalforbudt dersom det ikke er tåke. Det inkluderer da selvsagt kraftig snøvær, osv som pr definisjon ikke er "fog". ECE Regulativ 48 kan vi uansett se helt bort fra. Jeg har enda ikke sett èn eneste bil som er godkjent etter ECE R48. Jeg savner fortsatt noe som tydelig definerer den kveld/dag-regelen som tydeligvis alle skal henge seg opp i, som altså er en ikke-eksisterende regel. Jeg påstår dessuten ikke at man skal kjøre rundt med tåkelys på kveldstid. Det er en dårlig idè generelt sett, men i enkelttilfeller kan det faktisk være akkurat det samme om man bruker nærlys eller tåkelys, de begge gir en kraftig lysteppe som man ikke trenger og som virker blendende uansett. Og, for å ha det sagt, at to lykter har 55W-pærer betyr ikke at de gir samme lysstyrke. Har sjekket noen tåkelys, og de har en nesten heldekkende kopp over hele pæra som bare plukker frem litt lys igjennom små åpninger. Det samme gjelder prosjeksjonslykter hvor mesteparten av lyset blokkeres før det når linsen. Endret 1. oktober 2009 av gxi Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kan noen da forklare i detalj når man IKKE kan kjøre med "spredere"? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 låner denne litt. hvordan er reglene rundt kjørelys+parklys. jeg har automatisk dette på bilen min og får ikke slått av parklysene(antar det er parklys som er på) Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kan noen da forklare i detalj når man IKKE kan kjøre med "spredere"? Spredere (tåkelys) kan ikke brukes etter mørkets frembrudd (med mindre det er ekstrem tåke) og sammen med nærlys. låner denne litt.hvordan er reglene rundt kjørelys+parklys. jeg har automatisk dette på bilen min og får ikke slått av parklysene(antar det er parklys som er på) Parklys er påbudt og skal alltid lyse. Man skal dog ikke ha mer enn to parklys. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 oki. Aldri tenkt over det, sikkert fordi parklysene er atskilt fra andre lys og sitter langt nede, ved sprederene. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Tåkelys/grøftelys er helt jævlig å møte på mørk bløt vei. Da kommer Hellalyktene mine på automatisk Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Bare så det er sagt, tåkelys er ALDRI lov å bruke sammen med nærlys, absolutt aldri, i Norge. Dette er en særnorsk regel som skaper forvirring.. nettopp fordi den er særnorsk. Tåkelys er dermed nærmest totalt ubrukelig. Den eneste nytteverdien tåkelys i seg selv har er for å gjøre det lettere å se langt frem med nærlys fordi mer lys på kort avstand gjør at man ikke trenger å legge fokuset rett ned på veien (men det hjelper ikke i 80km/t uansett.. bare så det er sagt). De ekstreme tilfellene hvor tåkelys brukes som er erstatning er omtrendt aldri. Dèt, kombinert med at tåkelys som er originalmontert på biler ikke er tåkelys men noen elendige nærmest strølys/flomlyskastere etter de første steinene har truffet lykteglasset gjør at den eneste nytteverdien som sitter igjen er som kjørelys på dagtid. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Tåkelys/grøftelys er helt jævlig å møte på mørk bløt vei. Da kommer Hellalyktene mine på automatisk Helt enig. Så unødvendig å kjøre med det, men skal man blinke til vær bil som kjører med det så blir man gal! Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Helt enig. Så unødvendig å kjøre med det, men skal man blinke til vær bil som kjører med det så blir man gal! Kan ikke bli noe man allerede er, men man kan bli verre Tåkelys på kvelden/natta er en uting, for meg med en noe slitt frontrute ser jeg i de fleste tilfeller veldig lite når jeg møter en bil med slike(dog, i 10-15% av tilfellene så er det ikke verre enn nærlys). En annen ting er feilstilte nærlys som lyser høyere enn normalt. (Nå burde egentlig den frontruta vært bytta, men det koster for mye og så lenge de godkjenner bilen på eu-kontroll så er den vel over grensa.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå