alfsteinar Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Har fått innkalling til førstegangstjenste Januar 2010. Er ferdig som lærling i desember, og har planer om å søke på teknisk fagskole til høsten 2010. Ved førstegangstjenste vil dette forpurre planene mine om fagskole.. så jeg har tenkt å søke om utsettelse. Men siden opptaket ikke er før våren 2010 så kan jeg ikke dokumente at jeg skal begynne på skole? Hvordan skal jeg gå frem? Vil ikke slippe militæret, bare søke om utsettelse.. Vil så veldig inn på fagskolen. Lenke til kommentar
jossy Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvis både førstegangstjenesten og skolen har samme tid for opptak ville jeg søkt på skolen, sagt ja når jeg kom inn og i siste liten kommet meg ut av førstegangstjenesten. Det er veldig lett hvis du har fått skoleplass, hvis ikke sier du at du sliter med ryggen. De vil ikke ha skyld i at du har ødelagt ryggen, så bare klag på det. Hvis du vil inn i førstegangstjenesten etter skolen, så kan du søke, garantert at du kommer inn I dag er man garantert å komme ut og inn av førstegangstjenesten som man selv ønsker, hvis man bare vil. Lenke til kommentar
alfsteinar Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Ja, men vil helst ikke dimme fra forsvaret. Bare utsette det. Møter jeg opp på innrulleringsdagen så er det jo for sent å søke om utsettelse. Så hele greia er hvordan jeg skal få utstatt tjenesten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Send ein søknad der du forklarer situasjonen, då har du i det minste prøvd. Går det ikkje så kan du søke fagskule på nytt i 2011, eventuelt prøve å kome deg ut av militæret tidlegare dersom du heller vil prioritere skule. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hvis du så gjerne vil inn på fagskolen, vil du ikke stille bedre med de 2 ekstrapoengene militærtjeneste gir (forutsatt at opptak til teknisk fagskole følger standarden til Samordna Opptak)? Lenke til kommentar
alfsteinar Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvis du så gjerne vil inn på fagskolen, vil du ikke stille bedre med de 2 ekstrapoengene militærtjeneste gir (forutsatt at opptak til teknisk fagskole følger standarden til Samordna Opptak)? Det kan godt hende. Men saken er at det blir så dumt å dimitere neste vinter, og deretter gå over et halvt år i ventemodus for skolegang. Er ikke sikkert jeg fikser meg jobb heller. Skulle derfor ønsket at jeg ble innkalt på sommeren eller våren. Typisk å bli innkalt den tiden skolen allerede er igang. Fra januar til skolestart høsen 2010 har jeg allerede fått jobb i boks hvis jeg bare får utsettelse. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Trodde skolegang var god nok grunn til utsettelse jeg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Trodde skolegang var god nok grunn til utsettelse jeg. Kun om du faktisk går på skole (og har gått i minimum 3 måneder) ved innkallingstidspunktet. Lenke til kommentar
Morfiril Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Send søknad om at du er positiv til verneplikt, men at det passer dårlig for tiden. så om de kunne utsette det et år så vil du mer en gjerne inn. Jeg fikk 5mnd utsettlse (fra august 2009 til januar 2010) da jeg ville jobbe litt etter jeg var ferdig som lærling og så måtte jeg bo i leiligheten 4mnd for få rentene til lånet dekket. I august ville jeg bare ha bodd der 3mnd. Lenke til kommentar
alfsteinar Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Nå har jeg fått tilbud om jobb i et firma som driver med service offshore. Har også planlagt skolegang til høsten 2010. Det jeg tenkte var at hvis jeg måtte inn i militæret, så skulle jeg ta så mye kurs som jeg overhode klarte. Men siden firmaet som har tilbydd meg jobb sier at de vil sponse alle kursene som trengs for å jobbe offshore. Så nå har jeg muligheten til å jobbe i 6mnd og legge opp penger før jeg begynner på skole. Hva har jeg å tape hvis jeg skipper militæret? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Du har krav på å kunne utsette skolegangen din pga. førstegangstjeneste. Det vil si at om du kommer inn, så sender du inn søknad om utsettelse pga. førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Nå har jeg fått tilbud om jobb i et firma som driver med service offshore. Har også planlagt skolegang til høsten 2010.Det jeg tenkte var at hvis jeg måtte inn i militæret, så skulle jeg ta så mye kurs som jeg overhode klarte. Men siden firmaet som har tilbydd meg jobb sier at de vil sponse alle kursene som trengs for å jobbe offshore. Så nå har jeg muligheten til å jobbe i 6mnd og legge opp penger før jeg begynner på skole. Hva har jeg å tape hvis jeg skipper militæret? Med jobb offshore og planar om skulegong taper du ikkje meir enn 12 månader med 120 kroner dagen. Trur ikkje du finn så mykje offshorerelatert kurs i militæret. Opplevelsen og sånt sjølvsagt, men det er avhengig av kor interessert du er i å fullføre FGT. Mange som synest det er spanande dei første månadane og deretter går det treigt. Kjem an på kvar du blir plassert og. Meir interessant å være på båt og reise rundt i Europa enn å stå på ein vaktpost til dømes. Lenke til kommentar
Prozzat Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Trodde skolegang var god nok grunn til utsettelse jeg. Kun om du faktisk går på skole (og har gått i minimum 3 måneder) ved innkallingstidspunktet. En god kamerat av meg fikk utsatt førstegangstjenesten med 3 år, altså etter han er ferdig med høgskoleutdanningen, og han går nå på VGS. Så jeg tror det skal gå uansett, han sa ifra om det på sesjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå