Louigi Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 hei. Jeg så nå at venstre framdekket på min corolla er helt utslitt på 1/3 av gummien... Skjønner ikke hva som gjør det... Er helt inn til metall-tingene i gummien, og noen av de er skrapa bort... Det er ytterst på dekket. Noen som har en formening om hva som kan gjøre det? Hvis det hadde vært fordi jeg har spunnet litt så hadde det vel gått på hele dekket, og på alle drivhjul? Jeg har ikke spunnet nok til det skal bli sånn hvertfall, bare et par ganger når jeg skal ut på e6, og siden det er en 1,3 liters motor så skjønner dere at det ikke kan være derfor.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 skjeiv hjulstilling? Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 skjeiv hjulstilling? Hva vil det si? Er det noe feil med hjulet, eller opphenget? noe som er dyrt å fikse? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 det vil si at hjulet ikke peker rett frem når du kjører rett frem slik : l \ hvis du skjønner. det kan være så enkelt som at det bre er litt justering som trengs eller så kan det ære at noe må byttes. hvor mye det koster vil variere etter hvor du går og hva som er galt. en 4hjuls kontroll/justering kostet meg ca 1200 i fjor høst. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 det vil si at hjulet ikke peker rett frem når du kjører rett frem slik : l \ hvis du skjønner.det kan være så enkelt som at det bre er litt justering som trengs eller så kan det ære at noe må byttes. hvor mye det koster vil variere etter hvor du går og hva som er galt. en 4hjuls kontroll/justering kostet meg ca 1200 i fjor høst. Okei, takk for svar Jeg får levere bilen på verksted en dag nå, og så får jeg se om jeg bytter til vinterdekk og heller kjøper nye sommerdekk til sommeren igjen.. Vet du hva som kan ha gjort så det ble sånn? Hva pleier å være årsaken til sånt? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Vet du hva som kan ha gjort så det ble sånn? Hva pleier å være årsaken til sånt? At du har kjørt borti noe eller rett og slett slitasje. Det er forresten ikke noe problem å spinne med en 1,3 liters corolla. Jeg slet litt med bakkestart da jeg øvelseskjørte og jeg laget kø i et kryss. Pinlige greier og fattern nektet å ta over, så etter en stund ble jeg så stressa og forbannet at jeg smelte gassen i bånn og slapp clutchen. Da fikk hjula endelig fart på seg Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Dette kan være negativ camber på forhjulet, som gjør at hjulet har feil vinkel på loddrett akse. Kost på deg en forstillingskontroll, så skal du se at alt blir bra igjen På min bil var endeleddet på høyre side så dårlig at bilen sporet kraftig, noe som førte til at det var slitt helt ned til corden på innsiden av dekket, mens det fortsatt var mønstergyldig på yttersiden...slikt er farlig. Endret 1. oktober 2009 av Scampi Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Dette kan være negativ camber på forhjulet, som gjør at hjulet har feil vinkel på loddrett akse.Kost på deg en forstillingskontroll, så skal du se at alt blir bra igjen På min bil var endeleddet på høyre side så dårlig at bilen sporet kraftig, noe som førte til at det var slitt helt ned til corden på innsiden av dekket, mens det fortsatt var mønstergyldig på yttersiden...slikt er farlig. Okei, skal få den på sjekk i mårra eller noe... Er jo spesielt farlig nå som det kan komme snø hver eneste natt... Det er slitt helt inn til metalltrådene på yttersiden på dekket mitt også, men på innersiden er det brukbart mønster... Hvor lenge kan man kjøre med et slikt dekk til man punkterer? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er vel positiv camber vis det er på utsiden? Jeg ville ikke kjørt med et dekk hvor jeg kan se kordene for å si det enkelt Det er farlig og dekket kan eksplodere når som helst Ta en hjulstillingskontroll fort! og bytt til vinterdekk så slipper du å kjøre av veien i 80 Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er vel positiv camber vis det er på utsiden? Jeg ville ikke kjørt med et dekk hvor jeg kan se kordene for å si det enkelt Det er farlig og dekket kan eksplodere når som helst Ta en hjulstillingskontroll fort! og bytt til vinterdekk så slipper du å kjøre av veien i 80 hmm... eneste problemet er at jeg er student, har ikke overflod med penger, og at vinterdekkene mine er ca 2 timer fra her... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Har du ikke reservehjul da? Hva du nå enn gjør så ikke gamble med sikkerheten. Det kan i beste fall bli dyrt for deg. Har du ikke råd til å fikse det der har du ikke råd til å ha bil heller. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Har du ikke reservehjul da?Hva du nå enn gjør så ikke gamble med sikkerheten. Det kan i beste fall bli dyrt for deg. Har du ikke råd til å fikse det der har du ikke råd til å ha bil heller. Jo, skal sette på det i dag Har fiksa time på verksted neste fredag, så må kjøre med skeiv forstilling til da... Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er vel positiv camber vis det er på utsiden? Selvsagt, jeg leste "innsiden" Og dersom du ser corden, fikser du det ASAP zulu flash pil&bue! Om du så må pantsette naboen... Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg ser nå at dekket er litt slitt på innersiden også... Så er litt rart om det er forstillinga da? Tenker lufttrykk jeg...? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Har ikke så god peiling på hjulstilling og slikt, men noe sier meg at så lenge dekket er mer slitt på ene siden enn på den andre siden må forstillingen justeres. Er vel uansett greit å få den sjekket. Kjedelig om du skulle slite ut de nye dekkene med en gang fordi forstillingen er skjev. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Har ikke så god peiling på hjulstilling og slikt, men noe sier meg at så lenge dekket er mer slitt på ene siden enn på den andre siden må forstillingen justeres. Er vel uansett greit å få den sjekket. Kjedelig om du skulle slite ut de nye dekkene med en gang fordi forstillingen er skjev. Ja, er sant det Jeg har satt på reservedekket nå, så får prøve å kjøre minst mulig til jeg får justert forstillinga Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Jeg ser nå at dekket er litt slitt på innersiden også... Så er litt rart om det er forstillinga da? Tenker lufttrykk jeg...? like slitt på innsiden og utsiden(ikke slitt i midten)=for lite luft slitt på midten=for mye luft slitt på inn/utsiden, feil med hjulstilling, antagelig chamber (utsiden= positiv chamber. innsiden= negativ chamber) ett dekk mye mer slitt enn alle andre, feil hjulstilling, antagelig forstillingen/feil spissing/toe-in/toe-out Endret 2. oktober 2009 av aklla Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg ser nå at dekket er litt slitt på innersiden også... Så er litt rart om det er forstillinga da? Tenker lufttrykk jeg...? like slitt på innsiden og utsiden(ikke slitt i midten)=for lite luft slitt på midten=for mye luft slitt på inn/utsiden, feil med hjulstilling, antagelig chamber. ett dekk mye mer slitt enn alle andre, feil hjulstilling, antagelig forstillingen Okei, så når det er slitt veldig mye på yttersida og litt på innersida så er det forstillingen som er skeiv + at det er lite luft? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 antagelig er det forstilling+luft ja, bør ihvertfall sjekkes ut på verksted så lenge det ikke er tydelig hva det er. er ikke dyrt å få sjekket det ihvertfall. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 antagelig er det forstilling+luft ja, bør ihvertfall sjekkes ut på verksted så lenge det ikke er tydelig hva det er.er ikke dyrt å få sjekket det ihvertfall. Ja, har fått time på verksted neste fredag. Hvor mye tror du det vil koste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå