Gå til innhold

Erfaringer med canon 500D - tips til kjøp av kamera

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera. Ser etter noe i prisklassen 4000-6000 helst. Har sett litt på Canon sine, da fortrinnsvis 500D. Noen erfaringer med dette? Evt noen andre merker i samme prisklasse og med så god bildekvalitet som mulig for denne prisklassen?

Også dette med objektiver; følger det ikke med et når man kjøper? Jeg har ikke så mye peiling på objektiver og aner ikke hvor mange mm jeg må ha.. kan noen hjelpe??

Still gjerne spørsmål som dere trenger svar på for å anbefale, vet ikke helt hvor jeg skal begynne nå, men prisen er forsåvidt det viktigste, men vil ha bra bildekvalitet og vil gjerne ha litt funksjoner og muligheter til å leke meg og eksperimentere med lys, lukkertid/blender osv, så vil ikke ha et alt for enkelt nybegynnerkamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i all hovedsak tre segmenter innen digital speilrefleks innstegsmodellene,semiproff/entuiastmodellene og fullformatmodellene.

500D hører under førstnevnte kategori,innstegsmodellene er mindre i omfang har ikke så mange eksterne justeringsmuligheter,er laget av et rimeligere materiale og har en billigere innmat,men de tar ikke noe dårligere bilder av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt, og ser at canon 450D har en pris jeg kan leve med. Det ser også helt fint ut i forhold til mine preferanser, men er det dumt å kjøpe det siden det ikke er helt nytt??

Og er det noen som har et sånt, og som kan si noe om bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
450D er et fullgodt kamera,ligger ganske tett oppunder semiproffkameraene av samme årgang angående spesifikasjonene.

Bare få med objektivet 18-55 IS "det med innebygget stabilisering"

Okei. Jeg synes det virker helt fint i forhold til hva jeg trenger. Har sett litt på Nikon D3000 også, det virker ganske likt, men det er jo nyere. Vil ikke det ha noe å si, at Canon 450 er et år gammelt? Det er det eneste jeg er usikker på..

Lenke til kommentar
450D er et fullgodt kamera,ligger ganske tett oppunder semiproffkameraene av samme årgang angående spesifikasjonene.

Bare få med objektivet 18-55 IS "det med innebygget stabilisering"

Tror jeg skal gå for et 450. Men dette med objektiv, er det som følger med i kiten (det du nevnte) godt? Leser noen steder at folk anbefaler å velge vekk objektivet som følger med i kiten og heller kjøpe no annet, men jeg har ikke peiling på hva jeg ellers burde ha... Gir det ikke gode nok bilder et sånt 18-55mm da?

Lenke til kommentar

Den eldre utgaven av 18-55 objektivet som ikke har innebygget stabilisering "IS" gikk for og være dårlig,den nye utgaven med innebygget stabilisering er helt på linje med kitobjektivene som alle andre produsentene leverer med kameraer.Det er ikke et superduper objektiv men gir fullgod bildekvalitet.

Noen hundrelapper ekstra for kitobjektivet det er det verdt,de som velger og kjøpe uten er i utgangspunktet ute etter et spesifikt objektiv som passer best for den type fotografering de driver med.Har du ingen parameter for hvilken ønsker du krever av et objektiv utenom at det skal kunne passe til de fleste fotografiske situasjoner et det "all round"objektivet som følger med godt nok.

Skal du ha noe bedre objektiv som gjør samme jobb som kitobjektivet må du ut med en 3500.- ekstra eller mer i pris.

De billigeste tilbudene av kamerakitene inneholder stort sett det objektivet uten IS,det for og få prisen ned.Objektivet uten IS har jeg sett bli solgt helt ned til 300.- mens det med IS har begynt på 900.- nå ligger det på rundt en 1200.-

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fint at du fant ett kamera som passet for deg da :)

Håper du er fornøyd.

Jeg er på utkikk etter nytt kamera, er ingen proff men heller ingen nybegynner.

Noen som har erfaringer med 500D Og hva som er lurest å velge mellom 500D og 50D ?

Har i dag 400D :)

400,450 og 500D er alle i samme klasse mens 50D er et semiproftkamera.Det innebærer at det er betydelig tyngere og større,noe du burde ta med i betraktning.

Hvis du bare knipser i auto vil du ikke få noe spesielt større forbedring angående bildekvaliteten uansett hvilken av de du velger,tror du vil ha mer glede av og oppgradere objektivet ditt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Fint at du fant ett kamera som passet for deg da :)

Håper du er fornøyd.

Jeg er på utkikk etter nytt kamera, er ingen proff men heller ingen nybegynner.

Noen som har erfaringer med 500D Og hva som er lurest å velge mellom 500D og 50D ?

Har i dag 400D :)

400,450 og 500D er alle i samme klasse mens 50D er et semiproftkamera.Det innebærer at det er betydelig tyngere og større,noe du burde ta med i betraktning.

Hvis du bare knipser i auto vil du ikke få noe spesielt større forbedring angående bildekvaliteten uansett hvilken av de du velger,tror du vil ha mer glede av og oppgradere objektivet ditt.

Har lest noe om det. Men samtidig at 500D skal ha blitt mye forbedret forhold til hva jeg har nå. Bruker nok ikke bare auto, driver på å lærer meg ennå mer for tiden, men så er det på tide med nytt kamera siden 400D'en er ganske så slitt.

Har objektiv sigma 70-300 og standard 18-55, filter (+4) stativ og mer skal det nok bli.

De beste bildene er de som innstilles av "fotografen" og ikke bare i auto :)

Lenke til kommentar

Hvis du har glede av og fotografere og synes det er interessant og drive på med justeringer vil du nok kunne få det lettere med en 50D da den har mere kontollknapper,bedre lysmålinger,raskere,lysere/større søker og bedre fokuseringsmuligheter.

Ingen av de objektivene du nevner er spesiell gode,utenom 18-55 hvis den er av utgaven med stabilisering.

Hvorfor ikke kjøpe Canon 50mm f/1,8 først,koster ikke mye og du får en helt ny opplevelse når det gjelder og komponere bilder.

Her er et knippe bilder tatt med 50mm f 1.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...