Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvektig, hva skal jeg gjøre ?

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Nå har det seg sånn at jeg har blitt overvektig i de siste årene, har vel egentlig vært ganske stor siden jeg var liten.

Jeg tok midjemål idag å har 111cm i midjemål, veier 100kg og er 177,5cm høy.

Hva og hvor mye må jeg trene for å gå ned 10kg ?

Da er jeg på ett normalt nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kutt ut karbohydrater, spis utelukkende proteiner og fett. Alt handler om å gå i kaloriunderskudd. Tren litt ved siden så er du nede 10 kg på et halvt år maksimum. Tror dietten heter atkins eller noe. Vet den funker i og med at en kamerat holder på med det nå. Du kan spise egg og bacon f.eks, men ikke brød, poteter, pasta og ris..Lykke til!

Lenke til kommentar

Bråkutt virker ikke så bra på sikt som å "lure" kroppen ved å gradvis legge om. Da går man heller ikke så fort opp igjen. Dessuten har jeg opplevd at folk etterhvert mister motivasjonen av ekstremkurer. Men lær deg det grunnleggende teoretiske og finn det som funker best for deg.

Lenke til kommentar

Kutt heller ut feit mat enn karbohydrater. Lett å miste fett selv uten å trene hvis man bare spiser sunn mat med lite fett, spesielt om det tar lang tid å spise eller fordøye pga høyt fiberinnhold/at det er rått. Hvis man skal trene i det hele tatt, trenger man mye karbohydrater for ikke å miste muskler eller for å bygge muskler, og karbohydrater øker prestasjon/utholdenhet under trenging sammenligna med feit mat slik at man får trent mer.

Lenke til kommentar

Eg var i same situasjon som deg for ikkje lenge siden. Veide 100 kg då eg bestemte meg for at det berre var nok.

Dette er skal seie no er langt frå ein fasit, og kanskje ikkje verdens smartaste ting å gjere - men det fungerte for meg. Eg gjekk ner omlag 25 kg på nokre måneder.

Det første eg gjorde var bråkutt i spisevegen. Byrja å berre spise fiberrik mat stortsett. Frukost var eit knekkebrød - lunch var eit til. Heilt grove.

Skal innrømme eg slurva litt med middag, og åt heller knekkebrød og liknande. Heldt meg vekke frå brus og drakk mykje vatn. Starta kvart måltid med å pøse ned to glass vatn - då blei eg litt mett av berre det.

Frukostblanding med fiber brukte eg óg ein del.

Eg åt alt for lite trur eg, og blei ganske sjuk av det. Ikkje la det gå over stokk og stein, du skal tross alt leve óg. Eg blei meir eller mindre hypokonder, og turte ikkje ete noko.

Blei utruleg slakk, men tvang meg likevel ut å jogge kvar dag. Omlag ei mil.

I ettertid ser eg at å jogge ikkje var så utruleg smart med såpass høg vekt. Sleit mykje på bein. Sykling og svømming er mykje betre alternativ i byrjinga.

Ein skal til vanleg ha omlag 2500 kcal. Lavare trur eg ikkje anbefalt, men eg fekk nok i meg ganske mykje mindre enn dette. Det gjekk utruleg fort, men gjekk óg på helsa mi laus. Ikkje at eg brydde meg så mykje, men eg vil ikkje anbefale å gjere det same.

Men mitt tips - spis mykje fiberhaldig mat og prøv å legge inn ei treningsøkt kvar dag. Ein dag eller to pause er kanskje óg ein god idé. Du treng kvile. Eg fann meg sjølve heilt utmatta etter nokon måneder, og er framleis "gåen" lenge etterpå.

Berre ta det roleg. Ikkje forvent at det skal gå fort. Spis gradvis mindre, men ikkje sult deg. Tren mykje, men pass på å fylle på med mat.

Det er ikkje stas å vere heilt utmatta. Tru meg.

Lenke til kommentar

Spis mye proteiner og tren styrke. Fokuser på de "store" øvelsene som involverer mest mulig av kroppen, drikk mye vann og alltid tenk at inntak aldri skal overgå forbruk. Altså brenn mer kalorier enn du inntar.

Bygger du opp en relativt stor muskelmasse vil også hvilemetabolismen din øke, og ved et beskjedent inntak av karbo vil kroppen begynne å tære på fettlagerene for å få næring ;)

Lykke til...

Reproductivist: Nei, man trenger IKKE karbohydrater for å bygge muskler. Karbo er utelukkende næring/energi til kroppen. Det er proteiner som bygger muskler.

Det karbohydrater derimot kan brukes til i trenings-sammenheng som jeg har merket er effektivt er å gi kroppen noe å jobbe med etter trening.

Altså: Rett etter en hard treningsøkt på gymmen er kroppen desperat etter næring, og inntar du masse proteiner rett etter trening vil kroppen bruke store deler av dette som energi/næring.

Men om man derimot spiser noe med høyt karboinnhold rett etter trening (banan, sjokolade, etc...) og venter en liten halvtime før proteinshake f.eks vil kroppen ha tatt opp karbohydratene og fått dem ut i systemet, og vil dermed bruke en mye større del av proteinene til å bygge muskler ;)

Lenke til kommentar

Sant nok, men om vektreduksjon er målet skal man gjerne ha 7-8 måltider om dagen som hver inneholder x anntall gram protein (beregnes utifra kroppsvekt) og da er shake et godt alternativ.

Vet ikke med deg, men jeg pleier ikke å ha med meg 4 egg, en halvliter melk og en laksefilet overalt ;)

Og proteinshake gjør jobben den også, men man bør jo prøve å få i seg i hvertfall 50% av proteinene i løpet av en dag fra naturlige/animalske kilder.

Edit: 7-8 SMÅ måltider ;)

Endret av Rabies86
Lenke til kommentar
Sant nok, men om vektreduksjon er målet skal man gjerne ha 7-8 måltider om dagen som hver inneholder x anntall gram protein (beregnes utifra kroppsvekt) og da er shake et godt alternativ.

Vet ikke med deg, men jeg pleier ikke å ha med meg 4 egg, en halvliter melk og en laksefilet overalt ;)

Og proteinshake gjør jobben den også, men man bør jo prøve å få i seg i hvertfall 50% av proteinene i løpet av en dag fra naturlige/animalske kilder.

Edit: 7-8 SMÅ måltider ;)

Helt unødvendig. Blir raskt slankere selv om jeg spiser mer etter at jeg ikke er sulten lenger. Og er bare spise tunfisk for proteiner. Kan spise den rett fra boksen.

Lenke til kommentar

Jada, du blir sikkert det, men du hadde fått ENDA raskere resultater ved å følge et program satt opp av en kostholds-/ernæringsekspert...

Kosthold er faktisk 70% av treningen.

Og skal du spise 8 bokser tunfisk til dagen tror jeg du blir mektig lei etterhvert.

En proteinshake går ned på 10 sek. så den kan du være så lei av som du bare vil og fortsatt få den i deg ;)

Jeg sier på ingen måte at kosttilskudd bør erstatte et variert kosthold, men det er et bra supplement for lettere å få i seg den mengden protein kroppen trenger for å få maksimalt utbytte av treningen.

Og rett etter trening er det bedre med en form for melkeprodukter om man ikke har shake tilgjengelig da myseprotein som finnes i melkeprodukter tas raskere opp i kroppen en kasein o.l. som man finner mer av i kjøtt/fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...